Uttal Wifi

Jag har nog aldrig tänkt på uttalet, säger mest "nätet" typ :D

Men i Pisa har de varit fiffiga med sitt gratisnät i staden ;)
2012_07_25_18_16_48.jpg

Fast vajfi blir ju liksom noll rätt? Vajfaj kan jag förstå och vifi men vajfi är ju bara heltokigt. Det heter ju inte wifee.

Intressant tråd tycker jag! Har gått och undrat jättelänge varför så många svenskar säger wajfi :D.
Slutljud har väl allmänt större benägenhet att förändras och speciellt förkortas. Grejen med uttalsförändingar av låneord är ju inte att de är "rätt" utan anpassningar :)
Men @Snubbelfots teori tyckte jag också lät bra.
Tycker analogier är bra riktlinjer i dessa sammanhang.
Kan ju vara flera olika faktorer ihop också...:angel:

Jag har aldrig hört något annat än wajfaj...

Hur uttalar ni router? Jag säger roter, men i alla fall i Skåne så verkar det vanligt att säga rauter?

Om jag säger vifi så är det typ hemma och sådär medvetet felaktigt. Är väl lite störd men tycker det är roligt att prata svengelska (gärna med inslag av grov östgötadialekt) :angel:
I seriösa sammanhang uttalar jag på engelska eller kallar det trådlöst nätverk.

Har också lite svårt att förstå varför det skulle bli wajfi? Ologiskt..

Jag säger vifi. Och så vitt jag förstått betyder ju förkortningen ingenting alls. Jo, ordet har ju en betydelse men det är ingen förkortning av något. Det vanliga uttalet vajfaj kommer säkert av det upplevda släktskapet med Hi-Fi, som ju faktiskt är en förkortning.

Det vanliga uttalet vajfaj kommer säkert av det upplevda släktskapet med Hi-Fi, som ju faktiskt är en förkortning.
Vajfaj kommer väl snarare från det engelska uttalet? Men att man uttalar det med v istället för w.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 822
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka