Jag säger wajfaj. Hittills har nog alla förstått 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vaij faijv säger jagHUR uttalas Wifi?
Vifi eller wajfaj?
Ringde just ett samtal på jobbet och frågade efter vifi varpå personen inte förstod. Jag ville då inte upprepa min eventuella felsägning och frågade istället efter Internet.
Hur ska det uttalas egentligen?
Inte we pee iafJag har nog aldrig tänkt på uttalet, säger mest "nätet" typ
Men i Pisa har de varit fiffiga med sitt gratisnät i staden
![]()
Slutljud har väl allmänt större benägenhet att förändras och speciellt förkortas. Grejen med uttalsförändingar av låneord är ju inte att de är "rätt" utan anpassningarFast vajfi blir ju liksom noll rätt? Vajfaj kan jag förstå och vifi men vajfi är ju bara heltokigt. Det heter ju inte wifee.
Intressant tråd tycker jag! Har gått och undrat jättelänge varför så många svenskar säger wajfi.
Haha åh wiffi har jag ockås hört folk säga. Det är fantastiskt tycker jagJag har aldrig hört något annat än wajfaj, förutom från tyska gäster när jag jobbade på hotell. De sa oftast wiffi.
Ja visst är det gulligt?!Haha åh wiffi har jag ockås hört folk säga. Det är fantastiskt tycker jag.
Ja!!Ja visst är det gulligt?!![]()
Fast det finns det ändå nån form av logik i tycker jag. Så heja din mammaKom på att min mamma säger viffi..![]()
Jag säger rauter!Jag har aldrig hört något annat än wajfaj...
Hur uttalar ni router? Jag säger roter, men i alla fall i Skåne så verkar det vanligt att säga rauter?
Vajfaj kommer väl snarare från det engelska uttalet? Men att man uttalar det med v istället för w.Det vanliga uttalet vajfaj kommer säkert av det upplevda släktskapet med Hi-Fi, som ju faktiskt är en förkortning.