Uttråkad hund, vad gör man?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min hund. Jag är arbetslös och alltså hemma hela dagarna och har med andra ord rätt bra koll på vad hunden gör under dygnets timmar.
För det mesta - ingenting...Och jag tycker så synd om henne.

Dagen ser ut ungefär såhär:

8.00-8.30: morgonpromenad

12.00-13.00: långa promenaden

20.00-20.30:kvällspromenad.

Tiderna är ju inte helt spikade, ibland sover jag längre och då blir morgonpromenaden senare, långa promenaden kan bli längre än nån timme, kvällspromenaden kan kortas av en liten smula om jag är jättetrött eller längre om jag är pigg osv.

Men mellan promenaderna ligger hon bara och ser fruktansvärt uttråkad ut. Jag försöker aktivera henne på olika sätt bla:
- går jag ut i trädgården nån längre tid följer hon såklart med ut och får gå och nosa och jag avbryter det jag gör ibland för en stunds lek

- hon får inte sin mat i skålen utan antingen i en kartong så hon måste jobba för att få ut maten eller så gömmer jag mat på olika ställen och så får hon leta upp den.

- har försökt lära henne olika "cirkustrick" men det verkar hon helt ointresserad av, har provat både med och utan klicker men hon sitter mest och ser lidande ut och lägger sig sedan ner och låtsas att jag inte finns.

- har också försökt lära henne lite mer nyttobetingade saker, som att bära ett vedträ i munnen när jag bär in ved(hon bär gärna runt på pinnar och annat hon hittar i skogen, ofta hela vägen hem). Nä då, bara traskar iväg och lägger sig och gnager på det.
Provade då att hon fick dra en liten "släde" med några vedträn(och ibland annat förstås)på, vande henne långsamt vid sele och "släde" innan jag försökte men nä, det var inte heller kul. Hon gör det om jag säger till ordentligt men tanken var ju att hon skulle ha kul, inte bli tvingad till nåt hon inte tycker om...

- träna lydnad tycker hon är pest och pina, jag tragglar med vardagslydnaden eftersom det är ett måste men mer lär det väl inte bli då hunden "stänger av" hur roligt och omväxlande jag än försöker göra det.

- att spåra gillar hon så det försöker jag göra ofta men blir det för ofta (dvs dagligen) så tappar hon lusten där med. Jag är dessutom helt nybörjare så det blir inga komplicerade spår. Hoppas dock på att gå en kurs senare men vi måste ta oss igenom lite andra kurser först...

- vi håller på att lära oss cykla tillsammans, cyklar med henne ca 2 ggr/vecka just nu eftersom vi precis börjat men det kommer bli mer sedan.

Jag tycker jag försökt allt och slagit knut på mig själv för att ge henne en meningsfull tillvaro men ändå ligger hon där i soffan och ser uttråkad och faktiskt deppig ut. Men jag kan ju inte gå i skogen med henne hela dagen och hon tycker ju inte om så mycket annat...

Vad gör man? Vad gör era hundar om dagarna? Fler idéer om saker jag kan hitta på med henne? Gör jag något fel? Är det kanske ingen fara med henne?

Har träffat en hund som verkade deprimerad, hon ville verkligen inte göra nånting, ingenting verkade vara roligt utan hon "sov" hela dagarna, lufsade sin promenad, åt och "sov" igen.
Vill inte att min pigga, glada och busiga Loppa ska bli sån...:cry:

Uttråkad Loppa...
31574_1270721183.jpg


Glad Loppa på årets första provtur med cykeln:
52237_1270721664.jpg
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

först och främst hade jag lagt in ytterligare en promenad. 7 timmar är lite för lång tid mellan lunchpromenaden och kvällspromenaden. lagen säger ju att de ska rastas minst var 6:e timme dagtid. sedan hade jag tagit hunden till veterinären för att kolla så att den inte är sjuk. det låter inte helt normalt att hunden är så trött. om hunden är frisk hade jag anmält mig till en klickerkurs för någon erkänt duktig instruktör. finns det ingen där du bor kanske du kan åka iväg en helg? det är liksom inte meningen att hunden ska gå och gömma sig när det är träningsdags, då är det ju något som är lite fel. kanske är det belöningen som din hund inte går igång på, eller känner hon sig för pressad?
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Ja alltså mellan middagspromenad och kvällspromenad är hon med mig ute i trädgården minst en timme och då får hon dels gå som hon själv vill och dels leker vi ihop lite. För det mesta blir det ännu mer då jag har mycket att göra i trädgården, först var det snöskottning och nu ska det som kom fram när snön töade bort tas om hand...Skulle tippa på att jag är i trädgården ett par timmar om dagen för tillfället. Och är jag ute så är hunden det med, ju mer tid ihop desto bättre:)

Trött som i orkeslös, sömnig eller slö är hon inte. Så fort det blir tal om att göra något är hon framme hos mig med en gång och mycket pigg och glad. Hon är bara väldigt kräsen med vad som är roligt. Och otroligt svårmotiverad. Lek i form av dragkamp eller tafatt är det som funkar bäst men där måste jag vara försiktig för hon varvar lätt upp i det läget och slår över i stress.
Godis fungerar men det är inte sådär väldigt effektivt. I valet mellan en bit köttbulle och att dra iväg längs ett härligt viltspår(som matte INTE bett om)så tvekar hon inte länge så att säga...

Hon genomgick en hälsoundersökning i samband med vaccinering i början av mars. Tyckte det var lika bra när vi ändå var där, skönt att veta att hon mår bra liksom.
Det finns inget jag kan se idag som tyder på att hon skulle vara dålig på nåt vis heller. Pälsen är fin och glansig(hon fäller rejält nu men det är ju rätt normalt för årstiden väl?), klorna ser bra ut, hon är bra i hullet och har musklat på sig nåt otroligt den senaste tiden, äter med god aptit, avföring och urin ser bra ut och är i normala mängder, hon rör sig lätt och ledigt och handlar det om nåt hon gillar(dvs promenad, cykeltur, lek eller spår)så är hon på direkt.

Det är just när hon gör ingenting som hon ser så himla uttråkad ut. Och jag har ju vissa saker som måste göras varje dag, tex sitter jag en hel del vid datorn och jobbar på mitt CV/Personligt Brev och söker jobb. Och det måste städas, fixas med mat, katterna ska skötas, tvätten tvättas/strykas, räkningar betalas, telefonsamtal ska ringas osv. Och då bara ligger hunden där och ser ut att vilja dö av tristess...Och det dåliga samvetet gnager i mig men jag måste ju göra det där och det blir svårt att sysselsätta hunden samtidigt:/
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Är du säker på att du inte bara tolkar henne fel? Hon ser då inte uttråkad ut på bilden där hon ligger och sover, tycker jag då... utan jag ser bara en avslappnad hund.

Så där ser i alla fall mina fyra ut när de vilar, vilket de faktiskt gör ganska mycket. Är de uttråkade så talar de om det, inte helt sällan ganska högljutt och tydligt - de börjar vanka fram och tillbaka, småpiper, kommer och puffar på mig för att jag ska sätta igång någon aktivitet, eller så försöker de dra igång varandra i bus. Så skillnaden mellan avkopplad och uttråkad märks oerhört tydligt hos mina hundar alla fall. ;)

Din hund verkar ju faktiskt inte jätteintresserad av att göra saker, i alla fall inte som jag tolkar det av det du skriver - samtidigt som hon verkar gilla kamp och lek men lätt går upp i stress.... Jag tycker bara det hela låter lite motsägelsefullt - hunden tycker att flertalet former av aktivering är tråkigt men går upp i varv vid kamp/lek... vad händer om du belönar träningen med just kamp/lek? Tycker hon inte det är roligare då?

Det är jättesvårt att råda när man inte sett hunden i verkligheten, det är så lätt att tolka skriven text fel och ge råd och tips utifrån något som kanske är helt fel...
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Spontant och utan att ha sett hunden låter det som att du övertolkar hennes beteende, ja.

Så som du beskriver din hund är min 2-åriga whippet EXAKT- eller i dina ögon säkert ÄNNU "värre" då hon i princip inte gör något annat än ligger i en soffa/ säng inomhus. Och du...så var även min schäfertik och mina 2 greyhoundhannar!

Vet inte riktigt vad du vill att hunden ska göra inomhus...det är väl PERPEKT om den håller sig lugn?

Jag vill inte ha en stimmande hund inomhus och tycker det är jättehärligt med en lung hund hemma medan den är väldigt pigg och vaken ute.

Var glad att du har en hund som kan koppla av!
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Hehe, jag har en likadan hund som ts (typ) och jag startade just en tråd om det motsatta :rofl:

Jag tycker också ts hund ser skönt avslappnad ut, om jag fick välja skulle jag också slappa hela dagarna ;)
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Mja jag tycker ju att hon ser uttråkad ut men som sagt det kan ju vara mitt dåliga samvete. Jag har själv prestationsångest och tycker aldrig att jag gör tillräckligt med nånting.
Helst skulle jag ju vilja ge henne möjlighet att vara utomhus och få jobba med kropp och hjärna och busa och ha kul hela dagarna men det går inte, finns ju tyvärr annat jag måste göra också där jag inte kan involvera hunden.


Ja hon är alltså svår att få med på nåt roligt men just tafattlekar och kamp tycker hon är superskoj och då är det "jätteroligt!!, matte mer mer mer MER, ROOOLIGT!!!!". Till slut är hon så uppe i varv att det inte går att få nån kontakt med henne utan man får antingen ta tag i henne ordentligt och hålla fast henne tills hon lugnat sig eller gå därifrån och sätta sig nånstans tills hon är lugn. Vilket kan ta en stund.
Så sådana lekar blir det i korta stunder bara men det ger mycket för henne. Godis funkar som sagt också men är inte lika värdefullt i hundens ögon.
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Ja visst är det guld att hon inte stimmar omkring! Jag älskar det, skulle inte stå ut med en hund som klättrade på väggarna hela tiden.

Jag oroar mig bara för att hon har tråkigt hela tiden och inte trivs med sitt liv.
Vill så gärna träna lite tricks eller nåt med henne men hon tycker verkligen inte att det är kul...
Ska gå en klickerkurs så småningom(vi har lite andra problem vi behöver jobba bort först)och hoppas att det kanske kommer fram ett litet intresse hos hunden också efter det.
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Jo jag skulle nog med kunna slappa rätt mycket, iaf vissa dagar. Men min hund är så pigg och glad så fort vi går ut att jag blir orolig att hon tycker det är pest och pina att bo hos mig:crazy:
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Vad gör ni under era promenader? Är det bara promenad rakt fram eller hittar ni på lite annat också? Enkelt är ju att slänga ut några godisar i skogen så får hon leta efter en stund, eller ett par uppletanden. Så hon är ordentligt trött efter promenaden. Är hon trött så sover hon ju för att hon är trött och inte för att hon har tråkigt.

Tror dock inte det går någon nöd på din hund, hon är ju med dig hela dagen. Som du säger, ut i trädgården. Se till att hitta på något speciellt varje dag! Som en utflykt med bästa hundkompisen, eller en rejäl cykeltur till ett spår! Kanske viltspår kunde få igång henne?

Din hund är för övrigt väldigt vacker :) vad är det för ras?
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Det kan variera, vanligtvis 1-2 ggr/vecka. Ibland mer och ibland mindre.

Är ett helt gäng hundägare som träffas med våra hundar en gång i veckan för lite bus, kan vara allt från 2 hundar till 10 stycken. Jag brukar dock hoppa över de träffar då det är fler än 4 andra hundar, min har lite tråkig historia med andra hundar och det antalet är vad hon klarar av just nu. Men det är ändå framsteg, i höstas klarade hon knappt av en(1)annan hund utan att bli nervös/rädd vilket hon visade genom att bli "arg".

Och så är jag ibland hundvakt åt en 5 månaders whippet som då är hos mig och min hund nästan hela dagen, vi träffar mamma och hennes dv schnauzer då och då och en kompis blandis nån gång.
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

På promenaderna blir det lite varierat, vi tränar på att gå bra i koppel utan att dra, inkallningsövningar, kontaktövningar, lite superlätta spår(har precis börjat) och ibland tar jag med hennes frukost ut och kastar ut en näve på en plätt då och då så får hon leta upp det. Det svåra med spår är att varken jag eller hunden kan nåt om det, jag har läst på och kör lite för skojs skull bara. Men hunden blir lätt störd av viltspår och börjar gå på det istället för att leta efter godisen/maten.
Jag är inte heller säker på att jag vill att hon lär sig spåra vilt... Hon drar gärna iväg efter viltspår redan(hon går alltid i långlina så hon kommer inte så långt, men ändå...)och jag är orolig över att hon ska göra det ännu mer om jag dessutom tränar på det.

Ang rasen. Nu blir jag väl sliten i stycken och slängd i soptunnan men hon är en spansk gatuhund som jag fick hem för drygt 6 mån sedan. Så tyvärr vet jag inte vad för ras/raser som finns i henne men har fått lite idéer av folk som tycker det är kul att gissa. Jag tycker om henne för att hon är hon och nästan på pricken precis en sådan hund jag ville ha, och dessutom otroligt vacker:love: tack för de fina orden förresten:)

(Diskussionen om importerade "gatuhundars" vara eller inte vara hör inte hemma här. Vill någon diskutera det så starta gärna en egen tråd om det eller skicka ett PM till mig, tack.)
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Ok, då är det kanske inte det iaf.

Gammelhunden hade en period då han inte träffade några andra och blev väldigt "lustig". Han verkade ledsen och hängig. Då började jag ta med mig grannens tik på promenaderna och på bara ett par dagar så var han sig själv igen.

Det är ju ändå viktigt att det är hundar som din hund får ut något av, inte bara tro att hunden gillar det för att det är "hund-hund".
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Hmm... jag tror att du feltolkar hennes beteende lite. Men jag känner även igen mig i dina funderingar eftersom jag hade dem själv ang min hund för några månader sedan.

Hur såg hennes dagar ut då du inte var arbetslös? Kan det vara så att hon alltid "sover bort" tiden men att du inte reagerar över det lika mkt då du inte är med och ser det?

Jag läser på distans och är hemma i stort sett alltid. Vissa dagar är jag iväg en sväng men det är aldrig längre än max 5 timmar om hunden inte följer med. Och jag kan säga att ja, de flesta timmarna ligger hon brevid mig i soffan och... sover :grin:

Min hund är 6 år och senste halvåret har hon verkligen blivit äldre i sitt sätt dessutom. Hon är tom nöjd med att inte göra så mkt trots att hon alltid varit ganska aktiv, hon ser ut att tycka livet är jäkligt lugnt och skönt faktiskt... Hon är med på saker jag hittar på och hon tycker om att vara ute, men hon går gärna hem igen och sover i soffan, speciellt om det regnar eller är trökväder :o
Först trodde jag att det var nåt fel på henne. Men ja, det kan tom vara så att hon är helt nöjd över att hon aldrig behövar vara ensam hemma, får vara ute 1-2 tim/dag och ibland följer med till stallet... Hon ser inte lidande ut. Kankse är det bara vi människor som tror att hundar hela tiden ska vilja ha aktiviteter? När de dessutom blir äldre blir de väl som människor som blir äldre... Varför jaga upp sig så mkt över livet, det är ju inte så mkt nytt egentligen? Hon ser ut att ta det mesta med ro, självklart är hon pigg och glad på nyheter men hon är inte lika exalterad över vardagsting längre...
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Mina hundar sover oxå en hel del, de älskar att ligga på rygg och fläka ut sig när de "tupplurar".
När de däremot ser understimulerade ut brukar jag ibland gömma godis lite överallt i huset och låta dem leta upp dem, de blir lyriska av bara ordet "skattjakt".
Det bästa dem vet är dock att leka kurragömma med mig, fantastiskt roligt att smyga på dem och se hur de letar efter mig i bla tvättmaskinen, uppe på en stol osv...:D
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Jag oroar mig bara för att hon har tråkigt hela tiden och inte trivs med sitt liv.
Vill så gärna träna lite tricks eller nåt med henne men hon tycker verkligen inte att det är kul...

Om man tänker på hunden som djur/varg, så är det ju inte "naturligt" att aktivera sig för annat än födosök eller revirbevakning egentligen.
Jag menar, djur spar ju på energin i den mån det går, eftersom de inte har obegränsad tillgång till föda/energi. Så man kan tycka att det borde vara mest naturligt för en "naturlig" hund att vila så mycket som möjligt.

Om man tittar på "naturliga" hästraser så har ju de lite samma stil, dvs man springer inte i onödan :p

Sedan har vi ju lite mer "onaturliga" raser, både på hund och häst, där man avlar på olika sorters driv och lust, och där får man ju djur som har en massa vilja/behov av att jobba, trots att de inte skulle behöva det för sin överlevnad så att säga. Men dessa hundar brukar ju visa med stress/rastlöshet osv att de inte är "nöjda" om de inte får jobba som de vill...

Så jag tänker att om hunden sover och slappar när inget händer, och är pigg och glad i att leka med andra eller busa när tillfälle ges, så har man kanske den "naturligare" sorten. Och då är den rätt nöjd med att slappa hela dagarna.

Eller tänker jag dumt?
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

Man kan säkert se dina funderingar på massor av olika sätt...

Vissa hundar älskar ju att bara leva det "lugna livet". De njuter av promenader i makligare tempo och vilar/sover gärna bort halva dagen på en lämplig plats.

Sedan finns det hundar som tvingats lära sej att acceptera en stor mängd passivitet. Hundar som egentligen VILL göra saker, men som pga bristande stimulans/stora begränsningar sakta men säkert blir mer och mer passificerade och "trötta".

Då du verkar aktiva din hund en hel del så tror jag inte på det senare exemplet! ;)

Med de hundar jag haft genom åren så har märkt en klar "förslöning" när jag slutat utmana dem, slutat ställa krav och/eller sänkt ribban för mycket!
Mina hundar behöver utmanas i vardagen för att fortsätta vara alerta och "på G".
Utmaningarna är allt från att lägga till svårare störningar vid lydnadsträningen, utmana dem fysiskt med svårare miljöträning/balansövningar, göra nosarbetet svårare genom annorlunda underlag/mindre föremål/nya föremål/korta spår med många klurigheter ex. återgångar, avhopp, långa hopp, "trassel" osv.

Så att bara gå på promenad och skrutta runt och nosa "i sin egen bubbla" är sällan upplyftande för någon hund!

Mitt råd är att du passar på när du är "ledig" och utmanar era svagare sidor och tänjer på gränserna!
Miljöträna någon/några dagar i veckan, träna lydnad på parkeringen vid Ica, öva balansövningar på smala stockar som ibland skall hoppas över, ibland krypas under och ibland hoppas upp på osv.

Njut sedan av att du har en hund som har lätt för att koppla av och ladda sina batterier!

Kör hårt!
/Swat
 
Sv: Uttråkad hund, vad gör man?

nu när du skriver mer så tror jag nog inte att hunden är sjuk. däremot verkar ert samarbete inte fungera som det ska. hon jobbar inte för dig men leker när hon tycker det är roligt (och även då är det på hennes villkor?). jag rekommenderar fortfarande en klickerkurs för att få upp engagemanget och för att en instruktör ska kunna utvärdera er på plats.

hon låter inte helt olik min gamla hund. min hund är lat av naturen, visst kan det vara kul att springa runt lite men allra bäst trivs hon när hon ligger och gosar i sängen. på grund av brister i mentaliteten har min hund också lite svårt för att fortsätta när det tar emot men skillnaden är att när vi ska träna så blir min hund JÄTTEglad, i alla fall en liten stund, sedan orkar hon inte mer om övningen inte är lätt. det borde din hund också kunna bli.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Nova123
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp