Uugh.. klumpiga Jag!

Barabia

Trådstartare
'Råkade' av misstag stoppa in högtalarsladden i usb-uttaget på laptopen så den tvärdog!!! Någon som vet vad som hände.. kan det tänkas vara reparerbart?? Kan jag ha sån tur att det bara är en säkring som gått?

Sv: Uugh.. klumpiga Jag!

Nja sån tur att bara en säkring gått har du nog inte. :angel:

Det är nog ingen säkring men däremot kan du ha "skadat" bios:en (systemet som ser till att datorn kan starta upp innan operativet går igång).

Du kan testa att koppla ur all ström (ta ur batteriet & ström) och håll påslagningsknappen intryckt i ca 10 sekunder.
Testa sedan att slå på den igen.

Om det inte fungerar kan det vara så att du måste återställa bios:en.
Det är lite knepigare att förklara eftersom det skiljer sig mellan olika datorer.

Sv: Uugh.. klumpiga Jag!

troligen har du kortslutit något ganska rejält, frågan är bara vad.
i usb-porten har du +5v, jord, och 2 I/O ledare, så har du matat på +5v på input/output av misstag kan du mycket troligen ha brännt moderkortet.
antingen det, eller så har du tryckt in hörlurskontakten i usb-kontakten så att +5v har hamnat längre in, någonstans på kretskortet bakom, och gjort ännu mera skada.

dock är enda sättet att ta reda på det att montera ner den och titta efter samt undersöka med ett oscilloskop.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 683
Senast: 13579vas
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 117
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka