S

solomato

Vad är den exakta skillnaden? (båda är väl 4-gång?)
Är båda FIPO klasser?
Varför har så få klubbar V2? :(
 
Jag TROR att skillnaden är att i V1 så får man själv bestämma i vilken ordning man rider de olika gångarterna. I V2 så är det redan bestämt. Fast finaler i V1 rids ju också i "fast gångartsföljd".

Det är väl lättare kanske att rida V1, då kan man ju anpassa i vilken ordning man rider gångarterna efter hästen.
 
I V1 tävlar man fyrgång i fri gångartsföljd, klassen är en FIPO klass.

I V2 tävlar man fyrgång på precis samma sätt som i V1, men i fast gångartsföljd och med flera ekipage på banan. Ofta sker denna klass på speakerns kommando, man börjar med tölt och fortsätter med trav, skritt, galopp, ökad tempo tölt.
 
Så man har inte tempoväxlingar i V2 i tölten, utan BARA 1 varv ökad tölt och inget varv arb.tempo tölt? :confused:
 
Nu angav jag inte första töltsträckan som arbetstempo, det var kanske en miss men där är den i varje fall.
 
Tempoväxlingar i tölt är det bara i T1, aldrig i fyrgång som nöjer sig med grundgångarterna plus arbetstempo tölt samt ökad tölt.

Dessutom kan jag lägga till att både V1 och V2 är FIPO-klasser, dvs båda är officiella (om det är en officiell tävling för övrigt) och resultaten i båda klasserna räknas för uppklassning, kvalning, osv.

Du vet väl att FIPO numera finns i svensk översättning och med hela domarhandledningen också på svenska i samma volym? Den finns att beställa från kansliet och är ett måste för alla som tänker tävla eller vill lära sig mer om hur det går till på tävlingar och varför domarna dömer som de gör. :bow: :D
 
Å så tar du och läser Bojs inlägg en gång till va?

Ledsen att jag inte fattade att hon menade arb.tempo, hade jag vetat hade jag inte frågat. :mad:

Har laddat ner FIPO ifrån internet så här skall det läsas innan jag vågar ställa en fråga igen. :(
 
Sv: Re: V2 och V1

Äh, ta inte så hårt på Båbbe, hon är säkert bara premenstruell ;)
(Båbbe btw, hur går allt med den brune?)

Det är bara att fråga på, ingen fråga är för dum :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
272
Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Lhas
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp