Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Så du menar att när SLU ej rekommendera högre ts-halt än 65% så är det en skröna?

Problemet är att det bla behövs vatten för att det skall bli en process.

Öh ? Jag skippar kommentar utifrån redan motiverat inlägg . Du verkar endera ha totalt missläst mig, alt vara sugen på någon märklig debatt .
 
Öh ? Jag skippar kommentar utifrån redan motiverat inlägg . Du verkar endera ha totalt missläst mig, alt vara sugen på någon märklig debatt .
Märklig debatt? Det var du som skrev om skrönor och att det fungerar med 75%.

Så jag bara undrar då om SLUs gräns på 65% bara var en skröna?

Gränsen på 65% är ju framtagen efter en massa prover och inte baserat på på en massa tyckanden.
 
Men snälla @Tora - läs igen .
Vad är det du inte förstår ? Jag skriver ju att 65 är rekommendationen men kan uttala mig utöver just den rekommendationen vilket jag gjort och utifrån hur otroligt mycket ensilage som säljs och brukas av renommerade kunder som ligger snarare på 75 % TS . Vilket många oavsett anledning ofta väljer .

Min reflektion som svar på Elektrons konkreta fråga : Ung som att mjölk ofta funkar efter utgångsdatum om den förvarats rätt och förpackningen är stängd . vÄLDIGT kort kommenterat nu eftersom sammanhanget tydligen lyfts bort rätt rejält .

Vad är det du inte förstår/hänger upp dig på i sammanhanget ?

Om du även läser det jag skrivit tidigare i tråden så förstår du säkerligen ännu tydligare att jag inte på något sätt , snarare tvärtom - ifrågasätter några institutioners rekommendationer .

Skrönor ? Det avsåg alla diverse kommenterande som uttalar sig i tråden , i debatter och på sociala media .
Även det tycker jag framgick men tydligen inte ....
 
Senast ändrad:
Det var ju du som drog upp skrönor. Jag undrade
Men snälla @Tora - läs igen .
Vad är det du inte förstår ? Jag skriver ju att 65 är rekommendationen men kan uttala mig utöver just den rekommendationen vilket jag gjort . Ung som att mjölk ofta funkar efter utgångsdatum om den förvarats rätt och förpackningen är stängd .

Vad är det du inte förstår/hänger upp dig på i sammanhanget ?

Om du även läser det jag skrivit tidigare i tråden så förstår du säkerligen ännu tydligare att jag inte på något sätt , snarare tvärtom - ifrågasätter några institutioners rekommendationer .

Skrönor ? Det avsåg alla diverse kommenterande som uttalar sig i tråden , i debatter och på sociala media .
Även det tycker jag framgick men tydligen inte ....
Nej det framgick inte tydligt. Som du skrivit det så lät det som om 65% var en skröna och att det går lika bra med upp till 75%.
 
Det var ju du som drog upp skrönor. Jag undrade

Nej det framgick inte tydligt. Som du skrivit det så lät det som om 65% var en skröna och att det går lika bra med upp till 75%.
Då får du som sagt gärna läsa om igen . Jag tror det blir lite tydligt om inte annat om man läst /läser tidigare inlägg . (Gäller ju oftast oavsett ämne/tråd osv) .
 
Därför att ingen av oss är i någon riskgrupp.
Men jag anser på samma sätt att mina hästar inte är i riskgrupp.
Man kan aldrig veta i förväg vem som skall få lungkollaps av svininfluensan och sedan behöva ECMO för att eventuellt överleva.
Jag finner det väldigt intressant att du blir så provocerad av att jag vaccinerar mot botulism.
Det känns mest som en kritik av typen:
"Den som inte vaccinerar sina hästar är dåliga människor som inte värderar sina hästar högt nog."

Jag kan kontra med att du inte verkar att värdera vare dig själv eller dina barn högt nog för att vilja skydda dem mot svininfluensan.

Det som jag vill ha fram är att det handlar om riskanalys och att vi gör olika sådana.
Jag skulle t.ex. aldrig komma på tanken att låta bli att vaccinera någon i min familj mot svininfluensan.
 
Är det det så är det oerhört mycket bättre odds att servera kvalitetsfoder än de som tex fortfarande väljer att köpa in stora lager balat Hö att förvara på en skulle för en hel vinter .
Ja så är det verkligen.
Mitt foderspill p.g.a. kassation har gått ner till nästan noll och intet sedan jag gick över till plastat foder.
Med torrhö på skulle så hände det att hela det översta lagret möglade vid olämplig väderlek.
 
Men jag anser på samma sätt att mina hästar inte är i riskgrupp.
Man kan aldrig veta i förväg vem som skall få lungkollaps av svininfluensan och sedan behöva ECMO för att eventuellt överleva.

Det känns mest som en kritik av typen:
"Den som inte vaccinerar sina hästar är dåliga människor som inte värderar sina hästar högt nog."

Jag kan kontra med att du inte verkar att värdera vare dig själv eller dina barn högt nog för att vilja skydda dem mot svininfluensan.

Det som jag vill ha fram är att det handlar om riskanalys och att vi gör olika sådana.
Jag skulle t.ex. aldrig komma på tanken att låta bli att vaccinera någon i min familj mot svininfluensan.
Om du vill kalla det riskanalys så varsågod. Jag bjuder på det.

Jag ser dock det som att man har olika syn på sina hästar. För mig är dom familjemedlemmar. Det är dom inte för dig.
Jag har skrivit hela tiden att vi har olika syn på hästar och varit väldigt tydlig med det.

Jag har aldrig skrivit någonstans att du borde vaccinera dina hästar. Det är dina hästar och faktiskt så kan jag inte bry mig mindre om du vaccinerar dina hästar eller inte.
Däremot har jag som sagt varit väldigt tydlig med att för mig är det vår olika syn på hästar som gör vem av oss som vaccinerar.

För hästar är botulism så gott som alltid dödligt om dom får det. Hade svininfluensa haft en dödlighetsgrad på bortåt 100% för dom som får den så hade jag vaccinerat alla i familjen.

När det var hela karusellen med svininfluensan så blev mina barn vaccinerade.
 
För hästar är botulism så gott som alltid dödligt om dom får det. Hade svininfluensa haft en dödlighetsgrad på bortåt 100% för dom som får den så hade jag vaccinerat alla i familjen.
Men botulism på häst är extremt sällsynt.
Svininfluensan drabbar alla som inte är vaccinerade och för dessa så finns det en liten risk att den blir dödlig.

Kan du se jämförelsen?

Dessutom så är vaccination mot svininfluensan en fördel för alla, de vaccinerade blir i princip inte sjuka alls.
 
Men botulism på häst är extremt sällsynt.
Svininfluensan drabbar alla som inte är vaccinerade och för dessa så finns det en liten risk att den blir dödlig.

Kan du se jämförelsen?

Dessutom så är vaccination mot svininfluensan en fördel för alla, de vaccinerade blir i princip inte sjuka alls.
De som skall vaccinera sig för att de kan råka dö är främst för dom som är i en riskgrupp. Ingen i min familj är nu i en riskgrupp.

Förut när mina barn ansågs vara i en riskgrupp så blev dom vaccinerade. För dom allra flesta som får svininfluensa så blir dom bara "vanligt" sjuka (om dom nu inte finns i en riskgrupp).

Om en häst får botulism så är dödlighetsgraden så gott som 100% (högre dödlighetsgrad än ebola) och är dessutom väldigt plågsamt. Hästar är extremt känsliga för det toxinet.

Kan du se jämförelsen?
 
Varför inte då?

Eftersom ensileringsprocessen inte kommer igång vid för lite vatten (för hög TS) och det ökar risken extremt för att "de onda" bakterierna växer till sig i stället = det möglar.

45-60 % TS lämpligt för hösilage/2001: http://www.slu.se/Documents/externw...nt/popvet-dok/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Här finns mer (och lite nyare kanske? Fast de hänvisar fortfarande till dokumentet ovan): http://www.hastsverige.se/fodermedel.html här benämns över 70 % som mycket höga TS.



Det första jag gjorde när jag skulle börja ge hösilage var o kolla upp vad som VAR hösilage, TS-halter o ensileringsmedel. Sedan kollade jag annonser. Och de två världarna kändes väldig okompatibla. Jag siktade på något under 70 för jag hittade bara MASSOR 70-80 och fick till slut tag i ett med TS 65. Nu vill jag ha under 60. Köpte årets 55 % o var supernervös att det skulle vara helt blött när jag öppnade, har ju inte alls mkt erfarenhet av hösilage så har gått på vad forskningen säger o testar, men det är ju jättefint, inte alls blött. Fortf jättelätt o se om det är blött som i dåligt (haft en skadad bal). Börjar undra hur mycket TS det var i kobondens ensilage vi var hos när vi var små, det typ rann om det...

Tillägg:
Hela poängen när hästen inte äter gräs i hagen är ju att vi behöver lagra/konservera gräset så det håller hela vintersäsongen. Antingen gör man det genom att torka så pass mycket att mögel inte kan växa = hö som sedan behöver skyddas från fukt hela vinter. Eller så utnyttjar man ensileringsprocessen som vid rätt fukthalt och inget syre konkurrerar ut mögel (och käkar socker o bildar mjölksyra).
 
Senast ändrad:
Kan du se jämförelsen?
Jag ser ett matematiskt fel.
När man räknar på risk så måste man lägga ihop riskerna.
Risken att dö i svininfluensan är risken att få den multiplicerat med risken att dö om man får den.
Risken att en häst dör i botulism är risken att den får den multiplicerat med 1.

Riskgrupp för svininfluensan är personer som inte är vaccinerade mot den eller (som jag) hade Hong-Kong-influensan 1967.
 
Jag ser ett matematiskt fel.
När man räknar på risk så måste man lägga ihop riskerna.
Risken att dö i svininfluensan är risken att få den multiplicerat med risken att dö om man får den.
Risken att en häst dör i botulism är risken att den får den multiplicerat med 1.

Riskgrupp för svininfluensan är personer som inte är vaccinerade mot den eller (som jag) hade Hong-Kong-influensan 1967.
Du kan verkligen inte se skillnaden i att bli smittad av något men bara bli sjuk och bli smittad av något och garanterat alltid dö?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
857
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp