Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Du kan verkligen inte se skillnaden i att bli smittad av något men bara bli sjuk och bli smittad av något och garanterat alltid dö?
Jo men jag vaccinerar mig inte mot malaria för jag tror inte att jag kommer att utsättas för det.
Och inte heller mot gula febern.

Skillnaden är risken för att över huvud taget få sjukdomen.
Det finns massor av dödliga sjukdomar som jag inte vaccinerar mig mot, för jag tror inte att jag kommer att få dem.
Däremot så är risken att få influensan överhängande och man kan inte veta vem som blir dödssjuk av den.
 
Jo men jag vaccinerar mig inte mot malaria för jag tror inte att jag kommer att utsättas för det.
Och inte heller mot gula febern.

Skillnaden är risken för att över huvud taget få sjukdomen.
Det finns massor av dödliga sjukdomar som jag inte vaccinerar mig mot, för jag tror inte att jag kommer att få dem.
Däremot så är risken att få influensan överhängande och man kan inte veta vem som blir dödssjuk av den.
Jag vet inte om du inte vill förstå eller verkligen inte kan se skillnaden?

Gula febern? Malaria? I motsats till botulism är det inget man får här i Sverige. Hade det varit så så hade jag vaccinerat mot det, eller om jag åker till länder där det finns. Botulism däremot finns i Sverige. Varför blandar du in helt oväsentliga sjukdomar?

Om det så bara var en person på 10 år som fick svininfluensan men då garanterat skulle dö, då hade jag vaccinerat. Precis som jag gör med botulismen.

Skall jag vara helt ärlig så fattar jag inte vad du vill komma? Du verkar ha väldigt svårt för att jag vaccinerar mot en sjukdom där dödligheten är nästan 100% om man får den. Varför blir du så provocerad av det?
 
Om det så bara var en person på 10 år som fick svininfluensan men då garanterat skulle dö, då hade jag vaccinerat. Precis som jag gör med botulismen.
Men kan du inte se den totala risken?
Det är flera som dör av svininfluensan per år även om sjukdomen i sig själv inte är 100% dödlig.
Det är alltså en större risk för att dö i svininfluensa som det är nu på riktigt än en person på 10 år.

Det är ett matematiskt fel som du gör och just det matematiska felet provocerar mig.
Du vaccinerar alltså garanterat mot något som är mindre sannolikt som dödsorsak än vad influensan är i dag men inte mot influensan.
Du gör en stort statistiskt felräkning.

Jag kontrar med att fundera över varför du inte värderar dig och din familj högt nog för att lägga kostnaden och besväret på influensavaccin åt er alla.
 
Men kan du inte se den totala risken?
Det är flera som dör av svininfluensan per år även om sjukdomen i sig själv inte är 100% dödlig.
Det är alltså en större risk för att dö i svininfluensa som det är nu på riktigt än en person på 10 år.

Det är ett matematiskt fel som du gör och just det matematiska felet provocerar mig.
Du vaccinerar alltså garanterat mot något som är mindre sannolikt som dödsorsak än vad influensan är i dag men inte mot influensan.
Du gör en stort statistiskt felräkning.

Jag kontrar med att fundera över varför du inte värderar dig och din familj högt nog för att lägga kostnaden och besväret på influensavaccin åt er alla.
Jag tror att det som främst retar dig är att jag ser på mina hästar som familjemedlemmar.

Om man hör till en riskgrupp så är det bäst att vaccinera sig. Ingen i min familj hör till någon riskgrupp. En gång gjorde vi det och då vaccinerade vi oss.

Så nu försöker jag förklara en sista gång. Hoppas det är tillräckligt matematiskt för din del.

Om dina hästar får botulism så kommer dom med största sannolikhet att dö.

Om mina hästar får botulism så kommer dom med största sannolikhet att överleva.

Om någon i min familj får svininfluensan så kommer dom med största sannolikhet att överleva.

Tydligare än så här kan jag inte vara. Förstår du inte nu så får det vara.

För skall jag vara helt ärlig så är hela denna diskussionen totalt meningslös. Den var lite roande en stund men nu har jag tröttnat.
 
Jag tror att det som främst retar dig är att jag ser på mina hästar som familjemedlemmar.
Nej det 'är att du inte förstår matematiken.

Du skulle vaccinera mot en sjukdom som ger ett dödsfall vart 10 år men du gör det inte mot en sjukdom som skördar flera liv om året.
Det provocerar mig.
 
Du har väl ett större behov av säkerhet och trygghet än vad jag har.
Den verkliga risken för att du eller jag skulle råka ut för att någon av våra hästar fick botulism är så liten att vi inte kommer att få uppleva det.

Jag fordrar inte på marken.
Balen står på sin plastbotten med nät omkring sig så den kommer inte i kontakt med marken.
Och då spillet är lättare att komma åt än fodret bakom nät så ligger inget kvar runt balen.
Fjordingen i mitt stall stod en vecka på Ultuna och det visade sig att han hade en del av nätet i magen. Och vi hade inte ens nätet runt balen kvar.
 
Fjordingen i mitt stall stod en vecka på Ultuna och det visade sig att han hade en del av nätet i magen.
Det måste ha varit nätet som används när man plastar balen.
Jag har slowfeeding-nät runt balen.
Sådant här:
1035871073.jpg
 
Om ni vill veta mer om Botulism så kan jag rekommendera att gå på Gothenburg Horse Show, en veterinär som heter Joe Lyman kommer har ett gratis seminarium om Botulism hos häst.
Kommer ni ihåg när 10 hästar i Skåne dog av Botulism? Veterinären som behandlade hästarna, Henrik Hansson, kommer också vara där och prata.
Seminariet är den 25:e mars och jag hittade informationen här:

http://omnidea.se/index.php?option=com_content&view=article&id=21

Man måste dock anmäla sig senast 20:e mars och det är begränsat antal platser.

Jag ska nog åka dit och det vore kul om det är flera som kommer :)
 
Fjordingen i mitt stall stod en vecka på Ultuna och det visade sig att han hade en del av nätet i magen. Och vi hade inte ens nätet runt balen kvar.
Man får hoppas att ingen någonsin tyckt att det tunna nätet innanför plasten är ett nät man använder kvar på balen om hästar/djur ska äta ;) jag har aldrig hört /känt någon som trott det . Tolkade direkt @Inte_Ung s inlägg som att det självklart var slowfeeding nät det avsåg .

@Inte_Ung utifrån din egenredovisade "miss" att bara skära upp plasten på balarna och låta hästarna äta : hur i hela friden om man gör så /tror det är tryggt kommer man undan att det fina nätet innanför tas bort ? :(
 
@Inte_Ung utifrån din egenredovisade "miss" att bara skära upp plasten på balarna och låta hästarna äta : hur i hela friden om man gör så /tror det är tryggt kommer man undan att det fina nätet innanför tas bort ? :(
Jadu det är ett mysterium.
Och jag erkänner att jag var helt dum i huvudet där och då.
Det var bara rena turen att inte hästarna blev sjuka.
Mitt samvete skaver präktigt där kan jag meddela.

Sedan jag upptäckte plast i hästarnas bajs så finns inget förpackningsmaterial så att hästarna kan komma åt det.
Näten som jag trär över är avsedda att användas för utfodring.

Att jag blottar mig så om detta fruktansvärda misstag som jag gjorde beror på att jag hoppas att ingen annan skall ställa balen med plast på i sina hagar.
Nästa gång så går det kanske inte lika bra.
Mina hästar skalade balarna och åt upp plasten.
Nätet innanför lämnade de i fred.
 
@Inte_Ung alltså min fråga om nätet innanför plasten var inte avsedd att grotta mer ang ditt misstag att låta plasten vara kvar eller att du skulle tolka det som att jag var ute efter att fokusera på det - jag var bara fascinerad utifrån att låta plasten sitta vilket tyvärr en del fortfarande gör, hur de blir av med nätet innanför ... Det nätet är ju så himla tunt att det är otrolig risk för att hästarna låter det slinka med ner i magen...

Jag förstod självklart att det du skrivit om dina nät var slowfeedingnät avsedda för ändamålet så ingen som helst otydlighet där :)

bara som förtydligande så du inte tolkade frågan som att jag var ute efter att belysa faktumet att plast runt balen icke är så sunt mer än den redan varit belyst .Jag tycker du själv väldigt tydligt och naket och ärligt belyst det tillräckligt och mer därtill . Det ska du ha cred för tycker jag.
 
Jadu det är ett mysterium.
Och jag erkänner att jag var helt dum i huvudet där och då.

Att jag blottar mig så om detta fruktansvärda misstag som jag gjorde beror på att jag hoppas att ingen annan skall ställa balen med plast på i sina hagar.

Respekt!

Men jo, det är inte ovanligt att se fodring i hage med plasten kvar.
 
Det är flera som dör av svininfluensan per år även om sjukdomen i sig själv inte är 100% dödlig.
Det är alltså en större risk för att dö i svininfluensa som det är nu på riktigt än en person på 10 år.
Jag har litet ammunition kvar att bränna av så jag tar och gör det för den allmänna tydlighetens skull.

Jag är så gammal att jag är vaccinerad mot både tuberkulos och smittkoppor.
Då så var dessa sjukdomar så vanliga att det ansågs att det förelåg en risk för att få dem.
Sedan dess så anses smittkoppor utrotade så den vaccinationen har upphört.
Tuberkulos fanns i många åt inte i Sverige så den vaccinationen upphörde också.
Men sedan rörligheten i Europa blivit mycket större så vaccineras visst riskgrupper igen.

Med det vill jag säga att:
1 Det handlar om riskanalys
2 Det kan förändras med tiden
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
857
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp