Vaccination inför tävling

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 116
E

Emelie3

Min häst blev vaccinerad i samband med ett sår hon fick i höstas, och då sa vet att han vaccinerade mot både stelkramp och hästinfluensa, men nu när jag tittar på pappret så står det att att vaccinationen heter "Prevacin T" (tror jag, smått oläsligt) .. stämmer det att det är mot både eller är det bara mot stelkramp?

Skall tävla på lördag så det känns ju lagom lyckat annars...

Sv: Vaccination inför tävling

T:et brukar stå för Tetanus vilket hör ihop med stelkramp och Prevacin är då för influensa. Kan inte svära på det eftersom jag är på jobbet och inte bär med mig något hästpass eller vaccinationsintyg hit ;)
Men jag är rätt säker på min sak. När jag var yngre hette det Prevacun mot influensa och Prevacun T mot både influensa och stelkramp.

Kan du inte titta i vaccinationsintyget/passet eller står det ingen förklaring där?

Tack för svaret, fick till slut tag på veterinären så hon kunde intyga att det var mot både, men i vaccinations intyget står det bara förklaringar för "Equip F vet" "Equip FT vet", "Equip T vet"...

Okej, jag har nog tre sorters vaccinationsintyg och det står vettiga förklaringar i allihopa.
Men nu har du ju lärt dig något nytt :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 577
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 756
Senast: Petrow90
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår eftermiddag kom jag hem från ett par dagar på tävlingarna i Laholm där jag varit med som hästskötare/sällskap/mentalt stöd (inte...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: mooi
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka