Vaccination mot hästinfluensa - nödvändighet?

bettysmatte

Trådstartare
Innan ni far i taket, så är detta än så länge bara en fundering... Att vaccinera mot stelkramp = självklarhet. Men att vaccinera en häst som aldrig är ute och rör sig bland främmande hästar mot influensa, är det verkligen nödvändigt? Vad tycker ni?

Sv: Vaccination mot hästinfluensa - nödvändighet?

Nja, det är nog mer upp till en själv hur man vill göra. skulle dock A2 börja härja i ens trakter så kan det vara skönt att ha vacc. tycker jag.

men kan ta vårat stall som ex. som jag delar med mina föräldrar. jag har 2 hästar, en tävlingshäst & ett avelssto = båda stel & influensa vacc.

Mamma & pappa har 2 shettisar, 18 & 15 år,och 2 skrutta-runt-i-skogen travare på 20 & 25 år som de inte har vacc mot influensa. *peppar peppar* har vi inte haft nåt skit i stallet under alla år men bävar såklart för de gamla OM vi skulle få med tex. A2 hem från tävling.

Fast om man ändå sticker en nål i hästen (stelkrampsvacc) så kan man ju lika gärna ta influensan också. Tycker jg alltså!
Så har man gjort det mesta man kan.

Rätt som det är härjar hästinfluensan och då är det bra att ha ett skydd. Men om man inte tävlar är det ju upp till en själv om man vill ta den risken.

Fast stelkrampsvaccinering gör man väl inte varje år? Det känns bara lite löjligt att så noga pricka in rätt datum varje år för att vaccinera mot en sjukdom (hästinfluensa) som känns väldigt osannolik att hästen över huvudtaget ska utsättas för...

Ursäkta men jag tycker det är lika löjligt att inte orka komma ihåg en sån enkel grej när det kan betyda skillnad på liv och död. Även om man inte tror att det kommer drabba en så vet man ju inte det helt säkert.

Orkar det gör jag, annars hade jag väl inte suttit här och frågat? Men min fundering är väl mest om det egentligen är någon större risk att min häst ska utsättas för smitta, och om det då är någon vits med att vaccinera år efter år?

Jag har två hästar. De står hemma hos mig, utan någon sorts kontakt med andra hästar. Jag tävlar inte, är inte iväg på utställningar, och har inga andra planer på att träffa främmande hästar heller. Shettisen var inte vaccinerad när jag köpte henne och i samråd med veterinär bestämdes att det räckte med bara stelkrampsvaccination. Stelkramp är ju en RIKTIGT fruktansvärd sjukdom, och självklart vill jag inte utsätta mina hästar för den.

Det är dags att ringa veterinären angående sprutor nu, och självklart är det henne jag rådgör med i första hand. Tycker hon att det är viktigt att vaccinera, då fortsätter jag. Men det är intressant att höra hur andra människor resonerar också.

Det passerar aldrig förbi hästar utanför erat stall heller? Eller har besök av andra hästmänniskor eller de människor som rör sig i erat stall är aldrig i andra stall?

Tävlar man inte måste man ju inte på dagen hålla ett år på vaccinationerna, det räcker att man gör det i krokarna runt ett år. Om det är minnet som felas tänker jag. ;)

Eftersom jag rör mig ute bland andra hästar, även folk som kommer hit träffar andra hästar, så vaccinerar jag mina. Jag vaccinerar för att skydda hästarna mot andra smittbärare. Vet inte hur länge influensanbacillen överlever men varför chansa. Har även transporten ihop med en kompis och ibland hyr vi ut den.
När vi vaccinerar så kollar även vetrinären tänderna så då har man bra koll på det också.

Fast stelkrampsvaccinering gör man väl inte varje år? Det känns bara lite löjligt att så noga pricka in rätt datum varje år för att vaccinera mot en sjukdom (hästinfluensa) som känns väldigt osannolik att hästen över huvudtaget ska utsättas för...

Rätt datum spelar ingen större roll om du inte ska tävla, det räcker om det rör sig kring året.
Själv tycker jag att det är fruktansvärt onödigt att utsätta sina hästar för risken att bli smittade när det faktiskt finns vaccin! Varför riskera?

men A2 är luftburet.. finns det i krokarna runt i kring så finns det- Och det är rätt plågsamt det också.

Orkar det gör jag, annars hade jag väl inte suttit här och frågat? Men min fundering är väl mest om det egentligen är någon större risk att min häst ska utsättas för smitta, och om det då är någon vits med att vaccinera år efter år?

Jag har två hästar. De står hemma hos mig, utan någon sorts kontakt med andra hästar. Jag tävlar inte, är inte iväg på utställningar, och har inga andra planer på att träffa främmande hästar heller. Shettisen var inte vaccinerad när jag köpte henne och i samråd med veterinär bestämdes att det räckte med bara stelkrampsvaccination. Stelkramp är ju en RIKTIGT fruktansvärd sjukdom, och självklart vill jag inte utsätta mina hästar för den.

Det är dags att ringa veterinären angående sprutor nu, och självklart är det henne jag rådgör med i första hand. Tycker hon att det är viktigt att vaccinera, då fortsätter jag. Men det är intressant att höra hur andra människor resonerar också.

Hej!

Jag ställde samma fråga för ett tag sedan och fick då svaret av en av Bukes veterinärer att det inte skulle vara nödvändigt att vacc mot A2.

Mina hästar umgås inte med andra, vi rider bara hemma och åker aldrig bort med dom.

Så, mina kommer inte att vacc mot A2 längre, inte så länge jag bara har dom hemma.

Fast luftburet betyder väl bara just att det smittar i luften, inte att det smittar på flera kilometers avstånd? Så om hästar på en gård 2 km bort har hästinfluensa lär väl knappast smittan transporteras med luften till mina hästar?

*kl*

Allmänt: Det finns väldigt många sjukdomar som hästarna kan drabbas av, det finns inte vaccin mot allt, även om det finns mot mycket, ändå vaccinerar inte alla sina hästar mot allt som det finns vaccin mot! Varför? Tja, det är antagligen en kostnadsfråga för många, men framförallt, en vaccination är inte riskfri, hästen kan bli dålig av vaccin mot en sjukdom som den kanske sannolikt aldrig skulle drabbas av..

Förstår inte varför så många tycker ts fråga är konstig? Jag tycker trots allt att den är befogad. Dessutom gör var och en som den vill och ingen har rätt att idiotförklara någon annan. I så fall skulle alla som tävlar vara idioter, för de drar runt sina hästar och sprider därför runt massa smittor av alla möjliga och omöjliga sjukdomar, där inte vaccin alltid skyddar. Bara för att de är A2 vaccinerade är inte allt frid och fröjd.

Undrar hur många det är som har sina hästar vaccinerade mot stelkramp, influensa, botulism, abortvirus o alla andra sjukdomar som finns.. Det kan ju faktiskt drabba hästarna de också.

Mina hästar som kommer ut är vaccinerade mot stelkramp och influensa, unghästarna mot stelkramp, influensavaccinationen kommer så småningom.

det känns ju redan i dina inlägg att du har bestämt dig för att inte vacc. mot influensa, varför starta en tråd?

det kostar inte många kronor att vaccinera jag ser det som en självklarhet att göra det.

Min önskan är att folk slutade vaccinera mot hästinfluensa.
Ju mer vi vaccinerar hästarna desto starkare blir influensan och vaccinet behöver göras om för att ge fullgott skydd.

Jag ratar evenemang och tävlingar som kräver att deltagande hästar är vaccinerade mot influensa. En häst som är vaccinerad märks det ju inte på om den är smittbärare eller inte, en häst som inte är vaccinerad och blir smittad upptäcks ju direkt.

Jag förstår liksom inte vitsen med att vaccinera mot influensa, det görs ju inte automatiskt på människor så varför ska det göras på hästarna?

/M

Innan ni far i taket, så är detta än så länge bara en fundering... Att vaccinera mot stelkramp = självklarhet. Men att vaccinera en häst som aldrig är ute och rör sig bland främmande hästar mot influensa, är det verkligen nödvändigt? Vad tycker ni?

A2 är inte nödvändigt att vaccinera mot. Men många tävlingar, utställningar och liknade kräver att du har din häst vaccinerad.

A2 är en vanlig förkylning. Problemet är att det varje år finns hästar som kan dö utav det. Många gånger så dör de snarare av följdsjukdomar än av själva A2.

Jag vaccinerar om jag har:
Dräktiga djur (aldrig bra om de blir sjuka + fölis automatiskt får antikroppar mot A2 då de är extra känsliga när de är små)
Äldre hästar (är en i högriskgrupperna för följdsjukdomar från A2)
Tävlingshästar (vill inte få ett onödigt avbrott + att de är ute och rör sig mycket bland andra hästar)

Så om jag har en häst som jag inte åker iväg med och det inte är en stor omsättning på hästar i stallet och hästen inte är för ung eller för gammal så bryr jag mig heller inte om att vaccinera.

Nu vaccinerar jag mot bla botulism och då brukar jag också vaccinera mot A2 (kostar bara 200 kr mer). Jag står dessutom i ett stort stall där en hel del åker iväg och tävlar. Känner inte för att ha ett onödigt långt avbrott i träningen.

A2 är ett luftburet virus men det är väl inte så speciellt tåligt. Dvs det klarar sig inte så länge utanför en värdkropp. Dock är det en lurig lite rackare och kan förstöra en hel säsong för ett tävlingstall.

Mvh

Tora

det jag främst tänker på är om det inte kommer hästfolk på besök?
hovslagare, vet, mm mm?
om du skulle bli tvungen att åka nånstans med hästen? typ klinik mm

Är du helt isolerad från andra hästar? hur långt bort finns närmsta stall eller djur?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 022
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 475
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 094
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II