Bukefalos 28 år!

Vaccinationer

Att använda de beprövade vaccinerna, som de mot kikhosta, mässling och allt var det är, ser jag som en ren självklarhet - det finns ingenting att diskutera.
Däremot ställer jag mig tveksam till nyttan av influensavaccin för annat än riskgrupper och sjukvårdspersonal i allmänhet, och tveksam till svininfluensavaccin i synnerhet - m.a.o jag ser ingen anledning till att jag, som tämligen frisk 20 åring, ska vaccinera mig mot säsongsinfluensa t.ex.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag skrev inte att de inte gjorde det, bara att jag inte trodde att utbrottet som just nu är på Sahlgrenska skulle varit orsakat av dem.

Jag vet inte om jag missuppfattat nyhetsrapporteringen men jag har fått för mig att det hela orsakats av en sjuksköterska som inte varit vaccinerad och som dragit på sig det utomlands och nu smittat en massa små barn?

Patient noll smittades i södra Europa, tog med smittan till Östra (efter besök på vårdcentral) där sjuksköterskan blivit smittad och som bla jobbat på kvinnokliniken och där kan ha smittat barn. Men inget konstaterat än vad jag läst.

Och sedan har någon mer blivit sjuk och tagit det med sig till Örnsköldsvik.
 
Och om det är så, varför var inte sjuksköterskan vaccinerad? Kan inte hon ha varit en antivaccare?

Jag hoppas innerligt att hon var ovaccinerad av medicinska skäl men då borde hon ha varit mer försiktig för att inte ecponeras för smittan.

Sjuksköterskan kanske är född under de åren som ingen vaccination gavs...
 
Ja, hade tänkt mig iväg idag, men då vaknar jag med en fin present från lillskiten: hög feber och halsont. Känns inte lämpligt att knata iväg till vacc då. :( Får bli på måndag tror jag, om jag är kry då.

Nä, det förstår jag. Nu vet jag inte rekommendationerna gällande det här vaccinet men generellt ska man ju helst vara frisk när man blir vaccinerad.

Hoppas ni kryar på er snabbt :)
 
Känns i mina ögon olämpligt och oansvarigt att inte kolla upp sina vaccinationer om man jobbar inom vården.

känns i mina ögon olämpligt och oförskämt att ställa krav på vaccinationsstatus på grund av yrke...
Det stora problemet brukar inte vara ovaccinerad personal som sprider smittor, utan ovaccinerad personal som smittas av patienter (och som i och för sig kan tänkas sprida smitta vidare innan man känner till smittan).
 
Fråga: På nyheterna stod det att personer födda 1960 till 1980 inte har fullgott skydd.
Hade man alltså ett bättre vaccin som togs bort eller varför försämrades det under en period?

Hör till dessa och har fått veta att jag är vaccinierad genom BVC och skolan.
Så jag hade lätt kunnat jobba i vård, omsorg eller rest till div. länder med utbrott och TROTT att jag inte var en riskfaktor.

Bör dessa årskullar tilläggsvaccineras eller är det så liten riskökning att det inte är motiverat för alla om man inte har individuella skäl?
 
Fråga: På nyheterna stod det att personer födda 1960 till 1980 inte har fullgott skydd.
Hade man alltså ett bättre vaccin som togs bort eller varför försämrades det under en period?

Hör till dessa och har fått veta att jag är vaccinierad genom BVC och skolan.
Så jag hade lätt kunnat jobba i vård, omsorg eller rest till div. länder med utbrott och TROTT att jag inte var en riskfaktor.

Bör dessa årskullar tilläggsvaccineras eller är det så liten riskökning att det inte är motiverat för alla om man inte har individuella skäl?
Som jag förstr det beror detta på att vi som föddes då är i skarven mellan när i stort sett alla fick mässlingen och när alla vaccinerades. Vill minnas att man började vaccinera på 70-talet, men det var först i början av 80-talet som det ingick i vaccinationsprogrammet och alla fick två doser.
Själv vet jag med säkerhet att jag haft mässling (var riktigt ordentligt sjuk, och med följdsjukdomar) men vaccinerades också i tolvårsåldern.
 
Känns i mina ögon olämpligt och oansvarigt att inte kolla upp sina vaccinationer om man jobbar inom vården.
Det är nog så att en majoritet av alla inom vården (oavsett yrke) födda i Sverige mellan 1960-81 inte har fullgott skydd, det har liksom inte riktigt funnits incitament för att massvaccinera förrän rätt nyligen. Där jag jobbar kommer närmare hälften av personalen vaccinera sig då vi är verksamma i utbrottsområdet. Vi som utbildade oss unde 00-talet hade krav på tbc vaccination, men mässlingen var liksom inte riktigt ett issue då (och jag är tillräckligt ung för att ha fått vaccin).
 
Det är nog så att en majoritet av alla inom vården (oavsett yrke) födda i Sverige mellan 1960-81 inte har fullgott skydd, det har liksom inte riktigt funnits incitament för att massvaccinera förrän rätt nyligen. Där jag jobbar kommer närmare hälften av personalen vaccinera sig då vi är verksamma i utbrottsområdet. Vi som utbildade oss unde 00-talet hade krav på tbc vaccination, men mässlingen var liksom inte riktigt ett issue då (och jag är tillräckligt ung för att ha fått vaccin).
Vad grundar du det på? Med tanke på hur mässling florerade under 60-talet och början av 70-talet så tycker jag att det låter otroligt att de flesta inte skulle ha drabbats. Under min uppväxt så var det flera gånger som det gick. Och då drabbades alla i kvarteret/skolan som inte redan hade haft/inte fick gammaglobulin (om man av någon anledning skulle skyddas). Men i takt med att vaccinering blev vanligare så minskade förstås exponeringen och det finns därför personer som varken fick mässlingen eller vaccinerades tillräckligt. Men att det skulle vara en majoritet av dem födda på 60-talet verkar osannolikt.
 
Men svininfluensa är knappast ett "vanligt" vaccin. Det var extremt snabbt framtaget med medicinska standarder och har inte använts i massor med år. Över lag finns det väldigt bra studier på de vacciner som använts länge. Metadatastudier visar tex att vaccin inte har några samband med utvecklande av autism. Däremot så vaccinerar man barn i en ålder där autism ofta börjar märkas.

Mer generellt så är det extremt korkat att inte vaccinera. Både med tanke på att man kan smitta andra men också för att många sjukdomar som går att vaccinera mot bevisligen mycket oftare har fler och otrevligare biverkningar än de eventuella man kan få av vaccinet.
Du kan väl ändå inte avgöra hur olika individer värderar risken för biverkningar i förhållande till sjukdomen i sig. Jag gör själv det avgörandet tack. Det gör att jag är restriktiv med att vaccinera mig. Jag har inget emot vaccination och ser mycket positivt på det när det gäller vissa sjukdomar men avstår när det gäller andra.

Jag avstod från vaccinet mot svininfluensa trots att vissa ansåg mig som alltifrån egoist till potentiell mördare, och jag tar aldrig influensa vaccin. Däremot ser jag stor nytta i tbc, polio och stekrampsvaccin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp