Vaccinationer?

Sv: Vaccinationer?

Inte för att jag tror att vi kommer komma upp på någon regional nivå inom den närmsta framtiden, men vad är en hästlicens?

KL*

Jag missade min hästs års-vaccination med ca. en vecka och måste göra om allt. Men är det inte
1:a vaccintationen
2:a vaccinationen 3 månader efter
3:a vacc. 6 Månader efter
4:e vacc. 1 år efter?

Någon som vet om jag får tävla mitt i grundvaccinationen? Vill vara med i en tävling som är i april. Och har tänkt börja grundvaccinationen här någon dag...

hästen måste vara grundvaccinerad, dvs 2 ggr innan den får tävla. men det är inte så mkt som 3 månader emellan första och andra det är jag helt säker på. vill minnas att vet sa typ 4-6 veckor...
prova att söka här på buke tex så kan du säkert bli klok på hur många dagar/veckor som gäller.

Inte för att jag tror att vi kommer komma upp på någon regional nivå inom den närmsta framtiden, men vad är en hästlicens?

Ännu ett sätt för ridsportförbundet att sno oss på pengar.....

man betalar 880:- till svrf, och skickar in hästens uppgifter, härstamning, ägare osv.
man får ett plastkort med hästens namn + ett licensnummer - och då får hästen tävla regionalt och högre

så om jag vaccinerar nån gång i nästa vecka t.e.x så hinner jag tävla i april?

Man vaccinerar andra gången efter ca 6 veckor, lite beroende på vaccinet. men jag tror inte det får gå mer än två månader i alla fall. Tror inte det ska vara några problem. Beror lite på vad det är för tävling också. är det en klubbtävling, eller en clear round brukr man itne behöva visa upp vaccinationsintyg.

Vad billigt det var för dig. vaccinationssprutan kostade en femtiolapp för mig (grundvaccinering). Sen resekostnaden låg på 800:- sen resten moms upp till 950. inställelseavgift och skit.
Det är inte klokt, eftersom det veterinärstationen tillhör mitt "distrikt". Tycker det är sjukt att de ska ha resekostnad då, då kan de sprida ut det på kostnaden även de som bor i närheten borde få betala en liten del. Suck. tröttigt att veterinär ska vara så dyrt..
men gör man allt för pållen så gör man :love:

Hm.. Ja mamma o jag tyckte också det inte var så farligt när räkningen kom. Men resekostnaden var MYCKET högre för dig, det måste bero på det? sen blir ju momsen högre om resekostnaden är högre, för visst är det moms på sammanlagda priset?

Jo, jag tror det. Men det är så sjukt att de tar ut så mycket i reseavgift, när den veterinärstationen tillhör mitt område. Jag vägrar anlita den veterinären jag hade här första gången, jag trodde jag skulle behöva lämna tillbaka min häst och han förnedrade både mig och hästen.
Men smakr det så kostar det, det är ju ändå för min vapendragares bästa :D

*kl*

Har alla min vaccinationer i passet. Dom SKA stå där.
Rider islandshäst och vi MÅSTE visa pass om vi öht ska få tävla. Och då ska vaccinationerna stå där i oxå. Tycker passet är jätte bra för då har man allt samlat!
/Lina

Men om jag nu vill ut och tävla i klubbmästerskaen i dressyr, måste han då vara fullt vaccinerad. Han ska få sista sprutan i juni, och km är i maj. Vet ni hur det brukar vara?

En fråga till!
Måste man ha separat vaccinationsintyg, eller räcker det att det står i passet att hästen är vaccinerad?

Se bara till att det i passet finns med att pållen är grundvaccinerad. Alltså att det förs över från vaccinationsintyget till passet :)

Han är inte grundvaccinerad! Det är det vi pysslar med nu :) Fick första sprutan idag, och nu står det i passet :)

Då så :) Vet att det hänt att hästens nya vaccinationer förs in i passet men inte att den är grundvaccinerad. Det blir så mkt papper att hålla reda på då ;)

Man måste inte visa passet på tävling, men från förra året måste väl alla hästar ha pass. Den diskussion som varit runt detta har ju ifrågasatt om t ex lilla sällskapsponnyn eller gamla shettisen(bara exempel) måste ha pass, och ja, det måste de. Fast inte för tävlingens skull, utan för att den regeln är så i Sverige!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka