Vaccinationer?

Sv: Vaccinationer?

Man måste inte visa passet på tävling, men från förra året måste väl alla hästar ha pass. Den diskussion som varit runt detta har ju ifrågasatt om t ex lilla sällskapsponnyn eller gamla shettisen(bara exempel) måste ha pass, och ja, det måste de. Fast inte för tävlingens skull, utan för att den regeln är så i Sverige!

Om du läste Ridsport nr 1 i år så framgick det där att iaf någon ras, tror det var russ, hade något särskilt passgrejjs för hemmahästar. Det var billigare, antar jag.

Måste ha missat det. Men det är ju bra i så fall. Men fortfarande innebär det ju att alla hästar måste ha pass. Många rasföreningar har ju problem att få fram dem i vettig tid, det var väl någon sammanställning om det också, och det ställer ju till problem för de som vill slutmäta, då måste ponnyn vara registrerad, och reg.handling idag är ju hästpasset. Vi valde att betala för att få passet snabbt, annars hade det tagit ca 10 månader. Och då kan man inte tävla eftersom ponnyn inte får slutmätas. Så till viss del hänger det ihop.

Hmm, jag har för mig att man kan lösa det där på ngt vis. Jag har inte slutmätt ngn ponny i år eller förra året men det är orimligt att det ska gå till så som du skriver.
Dels har väl många av de svenska ponnyerna redan pass, antar jag. Har de inte pass så har de väl iaf det gamla registeringsbeviset kvar, en kopia för originalet är väl för passtillverkning?
Importerade ponnyer har väl i många fall också reg.bevis?

Letade lite. Länk.

Senast ändrad:

Ponny måste ha svenskt reg nr för att slutmätas, och är den reggad sedan tidigare är det ju inget problem, men importer måste reggas i Sverige innan de kan slutmätas. Dessutom ska alla gamla reghandlingar bytas ut mot pass, men det kommer väl att ta ett tag till. På jordbruksverkets hemsida kan man läsa om att alla ska ha pass. På ridsport står i mätreglementet om att ponny ska vara svenskregistrerade. En del mätmän kan komma och mäta ändå, men skickar inte in förrän reg nr finns.

Ponny måste ha svenskt reg nr för att slutmätas, och är den reggad sedan tidigare är det ju inget problem, men importer måste reggas i Sverige innan de kan slutmätas. Dessutom ska alla gamla reghandlingar bytas ut mot pass, men det kommer väl att ta ett tag till. På jordbruksverkets hemsida kan man läsa om att alla ska ha pass. På ridsport står i mätreglementet om att ponny ska vara svenskregistrerade. En del mätmän kan komma och mäta ändå, men skickar inte in förrän reg nr finns.

Men när det gäller importer så är väl förfarandet mer eller mindre samma som förr. De behövde väl svenska registreringshandlingar förut också?!

Säkert, men då tog det inte så lång tid. Ridponny tar ju nästan ett år att få passet, ASRP är smarta, många betalar extra för att få sitt pass snabbt, vilket innebär att de som inte betalar får vänta ännu längre.

Säkert, men då tog det inte så lång tid. Ridponny tar ju nästan ett år att få passet, ASRP är smarta, många betalar extra för att få sitt pass snabbt, vilket innebär att de som inte betalar får vänta ännu längre.

Kan man inte få expressbehandling i alla rasföreningarna? Jag minns inte men har för mig att det är så.

*Knappstöld, och lite utanför tråden kan tänkas.

Du som verkar kunna det här med ridponnyers pass :p
Har läst att man ska få ett mail, eller hemskickat en lapp där det står att de mottagit passet. hur lång tid tar det? det var mer än vecka sedan jag skickade iväg passet, och de har inte skickat något ännu.
Och sen när jag hade skickat iväg det högg det til i magen. Skulle man skickat med pengar också, för det läste jag ingenstans i deras folder. men sedan läste jag det på svehasts hemsida, men det är ju inte samma förening. Kan man skicka det i efterskott i så fall?
det här är ju så krångligt att jag inte vet vad. Kan de inte göra något lätt för en gång skull.
Tacksam för svar, om du vet dem, annars kanske någon annan kunnig kan :bump:

Nja, om du vill ha snabb hantering ska du betala in och begära det, annars löser du ut passet mot postförskott när det är färdigt. Någon lapp att de mottagit har jag aldrig fått, jag har haft welshföreningen,russföreningen och ASRP. Men allt det här brukar stå på rasföreningens hemsida, och man kan ju alltid kontakta deras registrator för att få besked hur lång tid det tar.

Så du menar att rika människor ska få sina pass tidigare än oss andra dödliga :mad:
Nu blir jag arg. Hur vet man hur mycket man ska betala in, inte alls säkert att jag betalar in rätt. Sen har jag inte jättestor lust att lägga mina pengar på det här, hellre då på min hästs bästa. För han mår lika bra utan det där dumma passet :devil:

Så du menar att rika människor ska få sina pass tidigare än oss andra dödliga :mad:
Nu blir jag arg. Hur vet man hur mycket man ska betala in, inte alls säkert att jag betalar in rätt. Sen har jag inte jättestor lust att lägga mina pengar på det här, hellre då på min hästs bästa. För han mår lika bra utan det där dumma passet :devil:

Ptja, det kostar att vara lite special.
Och visst, vill du riskera att få böter så varsågod. (Jag har för mig att man få böter om hästen inte har pass.)

Inte om man har skickat in det väl?
Man kan ju inte hjälpa att de råkar vara sega på föreningen :p haha. Men det låter konstigt, för vissa som skickat in 2005 har ju inte fått sina och då kan väl inte de åka på böter??

Inte om man har skickat in det väl?
Man kan ju inte hjälpa att de råkar vara sega på föreningen :p haha. Men det låter konstigt, för vissa som skickat in 2005 har ju inte fått sina och då kan väl inte de åka på böter??

Nej, då har man ju gjort vad man kan.

men nu har jag fått mitt pass. vet inte vad det annars skulle vara jag ska hämta på posten för 500:-
Så 2 veckor tog det :crazy:

Ja, verkligen. jag hade ju ställt in på mig på typ 1-2 år, haha.
men det kanske var för att han hade ett gammalt tyskt pass, de stämplade nog bara i det. jag får väl kika när jag hämtar det idag :bump:

Okej då, det förstår jag ;)
Håller inte ens koll på min pålles pass. Jag är ju liksom ett år sen med det ;)
Menmen, man kan inte hålla koll på allt. tycker vi är mer duktiga som kan sköta om våra hästar istället :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: fio
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka