vaccinationshjälp

_Peplis_

Trådstartare
pållans vac intyg går ut 9 December.
och jag ska tävla då (9 December alltså)

Är mitt vacc. intyg giltigt då? Eller måste jag klämma in en vacc senast 7 dagar innan 9 dec istället?

(tänkte vacc 10 el 11 Dec, men vet. kan skriva 9 dec i passet..)

Sv: vaccinationshjälp

då är det väl smartare att vaccinera tidigare. för om du gör det senare så ska man ju egentligen börja om med grundvaccinet om man inte har en veterinär som vill fuska.

Varför väntade du så länge med att vaccinera?
Otroligt korkat.
Men jaa, jag antar iaf att ditt intyg är giltigt.

Om du vaccinerar efter 9 dec så måste du ju göra om allting med grunvaccination. Om du inte hinner vaccinera innan så är det ju bättre att skippa just den tävligen, för du missar många fler tävlingar om du måste göra om grundvaccineringen.

*kl*

Jag förstår mig inte på veterinärer som fuskar i vaccinationsintyg. Det är Förbjudet och all trovärdighet för den vet försvinner!!!!

TS: du har tydligen inte fattat varför man vaccinerar! man gör det för att ens häst inte ska bli sjuk. PÅ tävling gäller med ett års intevall, men en del vet rek intervall på 6mån. Tyckar absolut du ska vaccinera innan tävlingen. Fattar inte varför man ska vänta!!! Du begör ju att vet ska ljuga och fuska för att du inte orkar sköta dina vaccinationer i tid!!!

För att kommenter din fråga så tror jag faktiskt att ditt vaccinationsintyg räknas som ogiltigt då...

Senast ändrad:

För att kommenter din fråga så tror jag faktiskt att ditt vaccinationsintyg räknas som ogiltigt då...

Jag tror faktiskt att vacinationen gäller! Jag tävlade min ena häst i sommras på en regional tävling! Tävlingarna var den 19-20 maj och mitt vacinations intygg gick ut den 20 maj! Jag hade kontaktat min veterinär som också var veterinär på tävlingen så när jag hade tävlat klart vacinerade han henne! Så se om det finns en veterinär som kan vacinera din häst efter tävlingarna? Men jag rekomenderar att man alltid vacinerar ca 1 vecka innan så att man inte får dessa problem!

det måste ja ju inte, man ska ju vacc. senast 1 år, o om jag vacc den 9 dec efter tävlingen så är ju inga problem (?)

men jag ska ringa vet imorgon bitti o se när han har tid att komma ut nu i veckan.

om man hela tiden lägger vaccinationen så mkt tidigare hamnar den ju förr el senare mitt i tävlingssäsongen = inte praktiskt

jag försöker iaf vaccinera så sent som möjl för att alltid kunna vaccinera vid samma tid, och det är efter säsongen, i nov-dec (+ en gång i juni, men det är enbart pga de internationella reglerna om 6 mån vaccintervall)

2-.3 månader :crazy:
om jag skulle vaccinera så långt innan skulle det bli mitt i tävlingssäongen, man försöker ju att vaccinera vid samma tidpunkt varje år, då det är lungt från tävlingar.

hur som helst kommer vet. ut imorgon och vaccinerar!

Tror att det gäller..

Och till er som tror att hästen inte är fullgott vaccinerad kan jag säga att den är det upp till 1½ år efter senaste vaccinationen om hästen är ordentligt grundvacinerad.... Det där med inom ett års intervaller eller 6 månaders intervaller är bara en regel.. hästen har inte större risk för att få influensa dagen efter vaccinationen gått ut...:cool:

Tror att det gäller..

Och till er som tror att hästen inte är fullgott vaccinerad kan jag säga att den är det upp till 1½ år efter senaste vaccinationen om hästen är ordentligt grundvacinerad.... Det där med inom ett års intervaller eller 6 månaders intervaller är bara en regel..

Konstigt, vi hade flera hästar i stallet som blev sjuka. Och det var bara de som var mer än 6 mån från sin senaste vaccination som blev sjuka trotts att alla hästar var ordentligt grundvaccinerade. De hästar som inte blev sjuka hade blivit vaccinerade innom 6månader. Inte en tillfällighet enligt vår vet aif.

Och regler brukar väl inte komma till på lösa grunder.

Vad har du för ref. för att hästen har lika gott skydd 1 ½ efter vaccination?? *nyfiken*

Ja prseis som silverkatten skrev så håller det ett bra tag efter tiden gått ut. 1 år har man tagit mest för att det är lättast att hålla reda på istället för tex 15 månader. Dessutom hästar kan ja ha hästinfluensa även om den är vaccinerad mot det så.....

Regeln är satt för att det behövs en gräns. 12 månader är väl tilltaget.

Mina referenser kan jag inte personifiera här men undertecknad har hippologexamen och refereras av en mkt respekterad och uppskattad veterinär i västmanland som bedriver mkt forskning inom de flesta veterinärmedicinska områden, dock mer inriktad på träningsfysiologi för tillfället.

Som någon tidigare skrivit så kan hästar tyvärr drabbas av hästinfluensa ändå, vaccinationen är för att mildra symptomen.
Om du har fler frågor får du gärna pm:a så kan jag hänvisa dig vidare.

För att förtydliga: Det är alltså UPP TILL 1½ år efter senaste vaccinationen, dvs självklart så avtar skyddet hela tiden men en häst som inte tävlar kan vaccineras med över ett års mellanrum utan att tappa sitt skydd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och... 2
Svar
21
· Visningar
1 289
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 564
Senast: Takire
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
18 031
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka