vaccinationskostnad

-Catherine-

Trådstartare
Jag har inte haft häst på sådär tio år pga sviktande hälsa. Men i somras så köpte jag då mina två nuvarande hästar, en halvblodsvalack samt ett shettisungsto. I onsdags så var det dags för årlig vaccination av dem båda och vet från distriktet anlände enligt avtalat. Planen var att de skulle passa på att besöka flera djurägare i mitt område och på så vis få ned omkostnaderna för resan.

Idag fick jag då förrättningsunderlaget gällande mitt "besök" och jag måste säga att jag blev lite full i skratt då jag läste igenom de staplade debiteringarna;

vaccination (sticket med sprutan):133,88kr
Läkemedel (ingick alltså inte i "sticket"): 158,60kr
Förbrukningsmaterial (antar att det är själva sprutan som avses :)): 10,80kr
Dessa poster gånger två eftersom det är två hästar, totalt alltså 606,40kr

Sedan tillkom då:

Bilavgift (antar att det avser slitaget på bilen som de färdades i till min gård :)): 37,50kr
Stationsavgift (är det slitaget på stationen som de inte satt i när de slet på bilen som de debiterade bilavgift för? :p): 80kr
Och slutligen Restidsavgift (misstänker att det är avser slitaget på veterinärerernas (ja, de var faktiskt två :)) rumpor under tiden de slet på bilen/stationen på väg till mig :D):64,97kr

Å så slutligen, moms på hela klabbet: 197,21kr

Totalsumman alltså, för "mina" två veterinärers sju minuters arbete (ja tio då, om man räknar in de tre minuter det tog att vända bilen på min lite dåligt skottade stallplan): 986,08kr

Summan var väl inte så hårresande egentligen, ingenting är ju billigt när det gäller hästar. Det jag tyckte var intressant var själva posterna i debiteringen, särskilt den delen som omfattade själva transporten av dessa två högutbildade (och väldigt trevliga, inget snack om den saken) uppenbarelser med tillhörande vassa föremål.

Nu var det ju som sagt rätt länge sedan jag hade häst hemma på gården, men jag kan ändå inte minnas att det debiterades på detta vis då. Jag minns ngt som hette "statlig veterinärvårdsavgift", en summa man aldrig kom undan (kan det vara nuvarande "stationsavgift"?). Och så "reseersättning" som debiterades per mil, det är väl den som kallas "restidsavgift" nu gissar jag....men "bilavgift"?

Det känns lite som om det numer läggs avgift på avgift på avgift när det gäller sådana saker som t.ex veterinärvård. Det är faktiskt lite så att jag tycker mitt "Förrättningsunderlag" påminner om fakturan som jag får från min el leverantör, där hittar jag också många spännande debiteringar :p

Fler än jag som reagerat eller är det bara så att jag ännu är lite "ovan"? :laugh:

Sv: vaccinationskostnad

Varför frågar du inte din veterinär om du har frågor på vad det är du betalar för? Det lär ju ge säkrare svar än att fråga här!?

Haha, såg kul ut :)
Sådär har aldrig min veterinär skrivit. Vaccination rätt och slätt bara :)
Betalar förresten ca 250:- för en häst har ja för mej.

Därför att jag egentligen inte har ngt att fråga om, det var mer en reflektion över hur det tenderar att bli mer och mer med avgift på avgift. Jag minns inte riktigt att det var så förr, det känns mer som ett "modernt" påfund.
Jag funderade också lite om det var ngn mer än jag som gjort den reflektionen? :)

Men jag kanske bara är gammal och analyserar för mkt... :p

Ja, det var ju mer så jag minns att det såg ut när jag hade häst förra gången. Men det kanske är olika från distrikt till distrikt samt vet till vet :)

Visst är det trevligt att få veta vad man betalar för, men just i detta mitt fall så tycker jag nog att det nästan blev lite fånigt. Varför inte bara klabba ihop "resposterna" till en enda liksom? :)

Aja...jag är kanske funderar lite för mkt ikväll :D

Hade en veterinär ute förra veckan och vaccinerade min häst.
Pol. klin. avgift: 80:-
Återgärdsavgift: 100:-
Inställelse: 260:-
Resa: 180:-
Medicin/material: 145
Moms: 153:-
Summa: 765:-

Lite mkt tycker jag när vissa betalar 250:P Men har inte en aning om vad vissa saker betyder:P

250 spänn är svartpriset... Eller priset per häst när det är många hästar på samma ställe och resa och inställelse är betalt. Eller kompispris.

Ett vaccin mot stelkramp + influensa kostar 130 kronor + moms, alltså runt 160 kr. Lite billigare om kliniken köper in stora kvantiteter. Det blir en knapp hundralapp kvar till vetten. Inte så mkt betalt för MINST en halvtimmes jobb (boka tiden, resan, arbetet, hemresan).

Att vaccinera en hund kostar på klinik mellan 300-400 kr. Då får man hasa sig dit på egen hand. I jämförelse är inte 600-800 kr så dyrt för ett hembesök och vaccination av häst, tycker jag.

Betalade 934 kr för vaccination av 1 styck häst...

har inte kvittot framför mig, men inställelseavgift, framkörningsavgift kändes lite överflödigt när veterinären informerar om att hon tar min häst på vägen ut till nästa by... alltså en avstickare på knappt 500 m... dock inte hon som sätter kostnaderna, hon reagerade själv på att det var dyrt!!

Visst är det Jordbruksverket :) Känns det igen alltså? :D

Totalsumman tycker jag dock är rimlig. Skulle jag lånat bil (har inte drag på min egen), transport (har ingen egen), lastat hästen, åkt fem mil till vet och fem mil tillbaka hem, åkt för att lämna tillbaka bil och släp och slutligen tillbaka hem med min egen bil...ja då skulle det kostat mig bra mkt mer totalt om jag räknar in hyra och bensin samt min egen tid :)

Fast kanske just posten för resan blivit lite högre om vet inte inte haft ärende i "nästa by"?

Iaf så sa min(a) vet att resposterna splittades mellan de djurägare hon besökte efter vägen. Och jag tror faktiskt henne, skulle hon åkt tio mil totalt bara för mina hästars skull, då skulle det nog kostat mig bra mkt mer än det gjorde nu :)

Fast jag tycker fortfarande att uppställningen av resdebiteringen är minst sagt lustig :laugh:

nej, det tror jag inte att den hade blivit... det var distriktarna och det ligger i deras system... dom trycker knappen "vaccination häst" osså får dom ut en fin liten lapp som säger hur mycket vi ska betala!! Enda sättet att få ner den kostnaden är om flera hästar ska vaccineras i samma stall, då kan vi dela på det... men det gick inte denna gången.... (ny häst, vaccinationen höll på att gå ut)

Jag håller med om att det finns en väldig massa olika poster som man inte kan påverka, det bara kostar så. Med tanke på att besöket tog ca 10 min och kostade nästan 1000 kr = 100kr/min = 6000 kr /h, kan man undra om det är rimligt.
Vi hade disktriktsvet i lördags p g a misstänkt kolik (visade sig vara betydligt allvarligare som ledde till akut operation). Idag fick vi räkningen därifrån och gissa vad som var dyrast...just det, restidsavgiften!!! (659,53 kr, undrar vad det kostat att skicka henne 2,5 mil i taxi:angel:?) Så allt vet gjorde här hemma är billigare än att hon tog sig hit. Konstigt:crazy:

kl.

Jag hade vet ute här förra veckan. 1750:- för vaccination av 4 hästar, momsen medräknad.

Vi brukar betala ca 3-400 kr per häst för vaccination. Våran ordinarie veterinär tar inget för att åka ut.

250 spänn är svartpriset... Eller priset per häst när det är många hästar på samma ställe och resa och inställelse är betalt. Eller kompispris.

Ett vaccin mot stelkramp + influensa kostar 130 kronor + moms, alltså runt 160 kr. Lite billigare om kliniken köper in stora kvantiteter. Det blir en knapp hundralapp kvar till vetten. Inte så mkt betalt för MINST en halvtimmes jobb (boka tiden, resan, arbetet, hemresan).

Att vaccinera en hund kostar på klinik mellan 300-400 kr. Då får man hasa sig dit på egen hand. I jämförelse är inte 600-800 kr så dyrt för ett hembesök och vaccination av häst, tycker jag.

Min veterinär tar ca 250 för en influensa spruta vitt. Han tar inga framkörningsavgifter eller sådant. Dock så bor han nära :)

Betalade 934 kr för vaccination av 1 styck häst...

har inte kvittot framför mig, men inställelseavgift, framkörningsavgift kändes lite överflödigt när veterinären informerar om att hon tar min häst på vägen ut till nästa by... alltså en avstickare på knappt 500 m... dock inte hon som sätter kostnaderna, hon reagerade själv på att det var dyrt!!

Inställelseavgiften är lika för alla. Även om det bara var en avstickare från rutten till nästa kund, så innebär det att du får betala din del av sträckan. Det är väl ganska schysst - tänk om det alltid var den som bodde längst bort som skulle betala resan för att de andra "ändå låg på vägen".

Jag håller med om att det finns en väldig massa olika poster som man inte kan påverka, det bara kostar så. Med tanke på att besöket tog ca 10 min och kostade nästan 1000 kr = 100kr/min = 6000 kr /h, kan man undra om det är rimligt.
Vi hade disktriktsvet i lördags p g a misstänkt kolik (visade sig vara betydligt allvarligare som ledde till akut operation). Idag fick vi räkningen därifrån och gissa vad som var dyrast...just det, restidsavgiften!!! (659,53 kr, undrar vad det kostat att skicka henne 2,5 mil i taxi:angel:?) Så allt vet gjorde här hemma är billigare än att hon tog sig hit. Konstigt:crazy:

Men riktigt så kan man ju inte räkna. Timlönen baseras inte på de minutrar veterinären står i stallet, även restiden räknas in. Likaså ska telefontiden betalas av någon, liksom tiden som går åt att föra journal för din häst, köra eventuella prover osv. Det är mycket arbete som inte syns. På jourtid blir även restiden dyrare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka