Bukefalos 28 år!

vaccinationskostnad

Sv: vaccinationskostnad

Känns igen och känns igen... Ingen normal företagare skulle väl skriva en så fjollig räkning med ören och allt!? :grin:
 
Sv: vaccinationskostnad

Fler än jag som reagerat eller är det bara så att jag ännu är lite "ovan"? :laugh:

Ja jag gör det veterinärerna tjänar massor med pengar på vaccinations tvång och det är vi som får betala det. Jag kollade lite och mina vaccinations kostnader kommer ligga runt 4000 i år. Sjukt tycker jag på 3 hästar (grundvaccination på samtliga).
 
Sv: vaccinationskostnad

Jag håller med om att det finns en väldig massa olika poster som man inte kan påverka, det bara kostar så. Med tanke på att besöket tog ca 10 min och kostade nästan 1000 kr = 100kr/min = 6000 kr /h, kan man undra om det är rimligt.

Fast...jag tycker nog inte man han hårddra räknandet på så vis ändå, man måste nog ta med i beräkningen t.ex var man bor och vid vilken tidpunkt besöket sker osv :)

I mitt fall så bor jag ju som Ni kanske redan räknat ut, lite på sidan om så att säga. Då blir ju resan en annan än om jag skulle bott i närheten av veterinärstationen. Så jag tycker nog att man bör räkna in restiden i besöket eftersom vet ändå är på väg till just mig och mina hästar, inte till ngn annan. Så då bör jag ju även betala för dennes tid i bilen.

Räknar jag så, då blir besöket bra mkt längre än tio minuter, snarare 55min, och "timpenningen" i uträkningen också en annan :)

Dock så var ju min vet vänlig nog att nu i just detta fall dela den kostnaden med de andra djurägarna, vilket ju gjorde den posten en liten smula lindrigare än om jag ensam avtalat tid i min "by"

Det är som sagt inte totalsumman jag reflekterade över, utan uppställningen av debiteringen, det är den jag tycker blir lite småfånig :)
 
Sv: vaccinationskostnad

Ja jag gör det veterinärerna tjänar massor med pengar på vaccinations tvång och det är vi som får betala det. Jag kollade lite och mina vaccinations kostnader kommer ligga runt 4000 i år. Sjukt tycker jag på 3 hästar (grundvaccination på samtliga).

Jag har liksom tänkt att det är hästarna och hästägarna som tjänar massor på att låta vaccinera hästarna. På så vis slipper hästarna bli sjuka och hästägarna sparar in massor på veterinärvården. Men visst, man kan ju se det på olika sätt. Man behöver ju inte göda veterinärer genom att vaccinera heller, vill man inte tävla så slipper man ju "tvånget". Eller tycker du att veterinärer ska jobba gratis för att du har valt att ha häst?
 
Sv: vaccinationskostnad

Jag antar att du känner igen dig i detta... Att bara åka runt och vaccinera blir man inte rik av... Det tar tid, som egen företagare ska man:

1. Införskaffa medicin och material
2. Telefontid för bokning
3. Åka ut till stallet och vaccinera hästen
4. Hem och eventuellt skriva ut en faktura. Man måste hur som helst skriva journal.
5. Bokföring (denna ständiga fiende... :devil:) och annat pappersarbete
Dessutom tillkommer ytterligare tid, som slås ut på alla kunder för att kunna hålla verksamheten löpande. Tänker på bokslut, möten osv.

Dessutom är det mer regel än undantag att djurägaren "när man ändå är där" tittar på hästens mugg, eller "jag har bara några frågor angående..." Sådana där saker som åtminstone jag har lite svårt att ta betalt för. Jag vet att jordbruksverket har börjat införa "rådgivning per 10 min" om en debiteringskod, men jag tycker att det känns lite konstigt. Bör inte vara det egentligen- om man jämför med en advokat- rådgivning 15 min, kostar säkert. Jag anser att det är en service att också kunna svara på enklare spörsmål när man är ute och vaccinerar. Är det dock en längre "rådgivning" eller undersökning, tar man givetvis betalt för det.

En "vanlig" vaccination kan se ut så här:
Inställelse och grund- ca 200-300, beroende på hur långt jag åkt. Grundavgiften är allt övrigt som kommer till att kunna jobba- datorkostnad, kontorsmaterial osv... Dessutom delas inställelsen om det är fler än en som som ska ha vaccination på samma ställe. 40 kr/mil tar jag för att åka, resekostnader. 100 kr för vaccinationen, själva arbetet. Medicinkostnad 110-130 beroende på vaccin. Till detta kommer momsen.

Vad tjänar jag som veterinär på detta? Ca 200 kr för resan dit och 100 kr för sticket. 300 kr alltså. För ca 30 min jobb. Som egen företagare, dvs innan diverse avgifter är betalt. Med andra ord är det inte det mest luckrativa inom veterinärbranchen...

Det låter väldigt lågt med 250 kr för en vaccination! Som sagt, kompispris eller svart... om jag var så billig hade jag gått i konkurs ganska snart...
 
Sv: vaccinationskostnad

Jag har liksom tänkt att det är hästarna och hästägarna som tjänar massor på att låta vaccinera hästarna. På så vis slipper hästarna bli sjuka och hästägarna sparar in massor på veterinärvården. Men visst, man kan ju se det på olika sätt.

Knappast jag har varit i ett grannstall till A2 och min kompis hästar sprang in över 150000 under tiden resten av gården stod med A2 och nej dessa hästar var inte vaccinerade. Jag tror inte att vaccinering är något mera än ett sätt att driva på hästägare fler onödiga kostnader samma som transport "licensen". 2000 kr i sjön till absolut ingen nytta alls.

Man behöver ju inte göda veterinärer genom att vaccinera heller, vill man inte tävla så slipper man ju "tvånget". Eller tycker du att veterinärer ska jobba gratis för att du har valt att ha häst?

Ursäkta mig men vilken idiotiskt dum kommentar.
Varför i hela världen skulle jag ha hästar om jag inte skulle tävla med dom?
Om jag inte kunde tävla med mina hästar kan jag lika gärna köpa mig en bil...

En veterinär skall inte kunna ta ut 500 för att ge en spruta som kostar 165. Detta plus resa på mellan 200 och 500. Det är total idioti. Om det kostar 165 kr för vaccinet och 45 kr för spruta och övrig utrustning hade det varit "normal" kostnad. Vad är allt annat?
Får ta och åka till stationen istället det är billigare...
Och varför får inte vi som faktiskt gett massor med sprutor ge vaccinet själva?
Men men man får ut och plocka pantflaskor då:rofl::rofl:
 
Sv: vaccinationskostnad

Menar du att du tycker att veterinären inte får ta någon avgift för att denne har kört ut till ditt stall? Tycker du att vet ska komma och vaccinera dina hästar för självkostnadspris och inte tjäna en krona på sitt arbete?
 
Sv: vaccinationskostnad

Läste tråden och var tvungen att kolla mina kvitton. Sista kvittot från distrikt var 07, då betalade jag 1355 kr för vaccinering av fem hästar (4 Equip F, 1 Equip FT).
Inställelsearvode 280, reseersättning 104, behandlingsarvode 160 (32 kr/häst), medicin 540 (104 x 4 och 124 x 1) och moms 271 = 1355 kr.
Avstånd mellan mig och distriktsveterinärens basstation 5 km.

Förra året passade jag på att vaccinera i samband med klinikbesök. Fick då betala 300 kr i poliklinikavgift samt 300 för influensavaccinering resp 325 för influensa + tetanus = 600/625 kr per häst! Poliklinikavgiften hade varit samma per häst oavsett om jag kommit med alla på en gång. I det här fallet blev det 3025 kr för vaccinering!

I år har distriktarna flyttat och har nästan 2 mil att köra till mig. Ska bli intressant att få fakturan. Men jag räknar med runt 1500 kr för fyra hästar.

/Sessiagh
 
Sv: vaccinationskostnad

*hugger min egen knapp*

Jag vill bara förtydliga mig utifall det inte framgått redan;

Det är alltså inte själva totalsumman, arvodet för min veterinärs arbete som ligger till grund för mina funderingar utan uppställningen av debiteringen.

Självklart skall min veterinär ha betalt, och bra betalt dessutom. Då jag förutsätter att min veterinär har en gedigen utbildning bakom sig och ger mig och mina hästar en god service, ja då anser jag det också vara självklart att jag betalar för denna. Att betala en tusenlapp för att min veterinär kommer hem till mig (fem mil enkel resa) och behandlar mina hästar ser jag inte som ett överpris, för mig är det helt ok.

Det var som sagt när jag fick se de olika posterna i förrättningsunderlaget som jag blev full i skratt, det var så otroligt nogsamt på öret uppdelat och på så många olika delar att det nästan blev lite löjligt. För mig hade det räckt med "vaccination - häst" samt "reseersättning", men min veterinär var tydligen mkt mer noga än så :D
 
Sv: vaccinationskostnad

*kl*

Jag har varit med om att en vet. tagit kostnad för alla hästarna (tot kanske 7-10) med reseavgift alltså ca 300-400 per häst. Jag hade ju två hästar alltså gånger två ;) Det vart mindre skoj.
 
Sv: vaccinationskostnad

*kl*

Jag har varit med om att en vet. tagit kostnad för alla hästarna (tot kanske 7-10) med reseavgift alltså ca 300-400 per häst. Jag hade ju två hästar alltså gånger två ;) Det vart mindre skoj.

Ungefär samma som jag varit med om. Jag åker hellre till banan och kör jobb med mina innan så får jag iaf ut något av alla bensin pengar jag annars skulle kastat i sjön på veterinär. Om jag inte har tur och får alla i mitt stall att vaccinera samtidigt. Mindre troligt dock. :angel:
 
Sv: vaccinationskostnad

En veterinär skall inte kunna ta ut 500 för att ge en spruta som kostar 165. Detta plus resa på mellan 200 och 500. Det är total idioti. Om det kostar 165 kr för vaccinet och 45 kr för spruta och övrig utrustning hade det varit "normal" kostnad. Vad är allt annat?

Lön? Hört talas om något sådant? :devil: Har du inget jobb själv?
 
Sv: vaccinationskostnad

Vi tar 500 för FT på klinik. Gör endast hembesök om stallen har en hel hög hästar...
 
Sv: vaccinationskostnad

Distriktsveterinärerna har detta sätt att spec fakturorna sedan årsskiftet - läs mer på sjv.se Där finns även tabeller för t ex stationsavgift i samtliga distrikt i Sverige
 
Sv: vaccinationskostnad

Aha, så det ÄR nytt alltså, det förklarar ju varför jag inte sett detta tidigare :)

Iofs så är det ju bra att man får veta exakt vad som går till vad av slantarna det kostar, även om det ser lite lustigt ut (jag kanske är lättroad?:p).
 
Sv: vaccinationskostnad

Låter klokt!:)

På de flesta ställen är det fler än en häst att vaccinera. Funderar på att köra igång en kampanj om hälsokontroller + vaccination. Sedan får man ju se vaccinationerna som ett sätt att knyta kontakter med djurägare, så att de ringer när det är sjukdomsfall också... en service helt enkelt.
 
Sv: vaccinationskostnad

Totalt KL, förlåt...

Jobbar just nu lite "brokigt". Haft egna praktiken sedan 2006 när jag slutade på distriktet. Men jag har haft andra anställningar också inom smådjur samtidigt som jag åkt på häst privat. Och det senaste året har jag mest jobbat på ett större hästsjukhus. Kör nu lite privat innan det blir hästsjukhus igen... Det finns för och nackdelar med anställning och att köra eget. Visst kan man lägga upp sin arbetstid på ett annat sätt när man är privat, men det är trevligt med arbetskamrater och man får lite andra fall på klinik/sjukhus som är mer utmaningar.

Jobbar du på klinik eller sjukhus?
 
Sv: vaccinationskostnad

Körde privat på häst tidigare, men det är ganska ensamt! Svår sits med alla hästägare - kompis eller utnyttjad? Nu jobbar jag på klinik och gillar fikarasterna skarpt! Tycker det är skönt med lite mer distans till djurägarna.


Hehe... Läste vad jag skrivit - Buke ger bra distans... Ett sånt jobb skulle man ha (betalt för)!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp