Vaccinationskrav

Blomskan

Trådstartare
Kan man kräva att ens hyresgäster skall vara vaccinerade?
Menar givetvis hästen då i fall någon skulle få för sig något annat.. :)

Av vilken anledning kan man eller kan man inte kräva det?

Sv: Vaccinationskrav

Kan man kräva att ens hyresgäster skall vara vaccinerade?
Menar givetvis hästen då i fall någon skulle få för sig något annat.. :)

Måste man motivera det då?

Klart du kan kräva det :) Precis som du kan kräva att hästarna är försäkrade, att stallhyran ska vara inne ett visst datum, att det ingår städdagar, att folk inte rider i trädgården mm mm :D

Risken med ovaccinerade hästar är att dessa kan bli sjukare och under längre tid, för att inte tala om att de har alla förutsättningar för att vara potenta smittbärare.
Nu förutsatte jag att du enbart pratar influensa, för att vaccin mot stelkramp hoppas jag verkligen att inte någon hoppar över.

Vi har det i det stall jag står i, och det är en del som grymtar. Men det blir vaccinerat till slut.

Jag frågade veterinär detsamma då vi haft häst i stallet som inte varit vaccinerad.

Han sade då att man absolut kan kräva det då vaccinationen inte heller är HELT fullständig, utan även vaccinerade hästar kan insjukna om smittrycket blir för stort, och i och med att den ovaccinerade lättare får influensa så innebär ju det en risk även för de vaccinerade.

Visst kan man kräva det. Frågan är ju vilka vaccinationer man ska kräva och vad som är rimligt?

Stelkramp tycker jag absolut ligger i stallägarens intresse. Influensa mer tveksamt, men t o m travet har ju numera vaccinationstvång för tävlande hästar, så varför inte? Botulism - ja, det kan ju också ligga i stallägarens intresse.

Personligen hade jag valt bort ett stall som kräver botulismvaccination, stelkramp och influensa har alla hästarna haft och har ändå.

Visst kan du kräva det och det är det många som gör, jag är tveksam till om jag själv skulle kräva någon vaccinering, kanske influensa men botulism och stelkramp anser jag vara upp till hästägaren själv, de är ju inte direkt smitsamma. Min häst är vaccinerad mot alla 3, var grundvaccinerad mot botulism så jag ville inte aktivt välja bort om jag ångrat mig.

Jag skulle aldrig kräva det, jag vaccinerar ju själv bara mina tävlingshästar, dom som inte åker ut får nöja sig med stelkrampsvaccin. Det enda jag kräver av mina inackorderingar är att dom tar väl hand om hästarna och att dom bidrar med trivsel till stallet.

Om jag var stallägare skulle jag förmodligen inte ha hösilage och då finns ingen anledning att kräva vaccination mot botulism.

Influensa skulle jag kräva med hänsyn till smittryck om en ovaccinerad häst insjuknar, risken att stallet blir isolerat om det drabbas och för att jag i min hästhållning vill minska risken för lidande för hästarna.

Stelkramp skulle jag också kunna motivera med mindre risk för lidande för hästarna, men ska jag vara ärlig skulle jag nog i slutändan helt egoistiskt kräva det eftersom jag sett ett föl med stelkramp och det vill jag ALDRIG MER behöva se.

Att du äger stallet är väl den enda anledning som behövs.
Sen bör du ju upplysa om det innan du tar in en ny hyresgäst.

Om det gäller befintliga hyresgäster så är det väl bara att förklara att dessa regler gäller från och med nu och de som inte acceptrerar det kommer att bli uppsagda enligt överenskommen uppsägningstid.

Det är ditt stall alltså har du rätt att bestämma reglerna, men du får ju vara beredd att mista hyresgäster ifall du ställer krav som de anser orimliga.

Som stallägare kan du kräva vad du vill, sen är det ju upp till dina hyresgäster om dom vill stå kvar eller inte.
Jag hade krävt influensa och stelkramp.

Jag anser det helt rimligt att kräva samma vaccination som ridsportsförbundet gör för att få tävl, dvs influensa. Dessutom vill ingen stallägare ha en häst som skadar sig som dör i stelkram, så jag hade krävt en stelkramssputa också faktiskt. Hade jag varit stallägare hade jag utfodrat med hösilage eller ensilage, vilket innebär att en botulismvaccination är att föredra, men jag hade inte tvingat någon att ta den.

Jag tycker att det handlar mycket om ordning och reda också. Man visar sina hyresgäster att det finns en viss standard i detta stallet och att det inte får vara hur som helst.

Jag tycker att det handlar mycket om ordning och reda också. Man visar sina hyresgäster att det finns en viss standard i detta stallet och att det inte får vara hur som helst.

Det där håller jag med om. :)
Jag har precis flyttat ponnyn till ett nytt stall och bla står det i kontraktet att hästen måste vara vaccinerade emot influensa och stelkramp och att hästen ska vara försäkrad.

Och det känns bra att stallägaren är så pass seriös att hen kräver det.
Både jag och hästen trivs väldigt bra där.

Kram, Maya

Jag skulle aldrig kräva det, jag vaccinerar ju själv bara mina tävlingshästar, dom som inte åker ut får nöja sig med stelkrampsvaccin. Det enda jag kräver av mina inackorderingar är att dom tar väl hand om hästarna och att dom bidrar med trivsel till stallet.

Ja det blir ju trevligt när stallet isoleras för tävlingshästarna också.:devil:

I vårat stall är det ett krav att hästarna är vaccinerade mot stelkramp och influensa. Och ingen har protesterat mot det, dom tycker att det är en självklarhet att vaccinera sina hästar mot det. :)
Men det är väl upp till var och en som hyr ut stallplatser om dom vill ha hästar som inte är vaccinerade. :)

*KL*
Jag kräver vaccination mot influensa, stelkramp och botulism av mina inackorderingar. Influensa är för smittskyddets skull, stelkramp för att jag tycker det är oansvarigt att inte vaccinera mot det, och botulism för att vi fodrar med ensilage. Och, även om vi har underbart bra foderkvalitet, så kan man råka ut för ett inpressat djur i en bal. Vi har gjort det en gång på drygt 6 år, och då var jag glad över att veta att alla hästarna var vaccinerade. Märktes inget alls på balen, och vi hade använt ca 2/3 av den när det kom fram en väldigt platt sork..... Så, botulismvaccinationen är för att jag ska kunna sova gott på nätterna och veta att jag har gjort allt jag kan för att undvika botulism. Har faktiskt aldrig haft någon som har tyckt det är dumt när jag har förklarat varför.

Jag hyr ut stallplatser till ansvarsfulla hästägare. Jag är ingen stallpolis och om folk väljer att inte försäkra eller vaccinera sina hästar så är det upp till dom, det kollar inte jag. Jag bryr mig bara om att hästarna har det bra och att ägarna tar hand om dom på ett bra sätt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 263
Senast: Masse
·
Juridik & Ekonomi Jag har en del pengar - typ buffertpengar - som jag vill få ränta på, men som inte kan vara låsta. Där de ligger nu, i ett flexspar...
Svar
13
· Visningar
486
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka