Bukefalos 28 år!

vaccinera hund

Sv: vaccinera hund

hur ofta ska man egentligen vaccinera?? en del säger ungefär varje år å vidare

Det råder det lite olika meningar om.
Vid cirka 7 veckor, vilket uppfödaren står för. Sen en gång vid 12 veckor och vid 1 år.
Därefter brukar det oftast rekommenderas vartannat år men tror att vart tredje år också är helt okej men att det är säkrare att vaccinet inte har gått ut om man tar vartannat.
Dock så håller sig kennelhostavaccinationen bara i ett år, så vill man ha den kan man välja att enbart fylla på med den på "mittenåret". Vet inte om man kan ta alltihopa varje år också om man skule vilja det. Dock så är det också viktigt att veta att vaccinationen mot kennelhostan inte gör att hunden inte kan få sjukdomen utan bara att symtomen kan bli lindrigare.

Det bästa är att höra med din veterinär vad h*n rekommenderar, och just för din hund.
 
Sv: vaccinera hund

Jag vaccinerar mina så "sällan som möjligt" eller vad man nu ska säga.

När de tagit 1-års sprutan så vaccinerar jag vart 3-4 år om jag nu inte ska utomlands för då gäller ju lite specialregler. Jag väljer alltid bort kennelhostevaccinet då den, precis som peter_lundin säger, inte alls garanterar att hunden inte drabbas av kennelhosta. Mina går ju inte på dagis eller dyl. heller så det är helt onödigt.
Sedan ger jag även rabiesvaccin vart tredje år.

Jag tycker lite som så att vi övervaccinerar våra hundar här i Sverige, 8-veckors sprutan skulle man t ex kunna skippa. I t ex finland ger man den öht inte utan det räcker med 12v sprutan.
 
Sv: vaccinera hund

Hur är det på utställning? Hur många år får det vara mellan vaccineringarna där?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 830
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 676
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 233
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 540
Senast: AI62
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp