Bukefalos 28 år!

Vaccinera, pris?

FJ_

Trådstartare
Hästen jag ska köpa har inga papper på vaccinationer, och ägaren som äger hästen idag har inte vaccinerat henne under det året som han haft hästen. Bör jag grundvaccinera hästen på nytt? Vet någon vad det brukar kosta? Jag vill ge stelkramp och eventuellt hästinfluensa. Vad kostar det?
 
Hästen jag ska köpa har inga papper på vaccinationer, och ägaren som äger hästen idag har inte vaccinerat henne under det året som han haft hästen. Bör jag grundvaccinera hästen på nytt? Vet någon vad det brukar kosta? Jag vill ge stelkramp och eventuellt hästinfluensa. Vad kostar det?

Om det har gått mer än ett år sedan senaste vaccineringen, då måste hästen grundvaccineras igen (för att få tävla). Jag betalade ca 300 kr för senaste vaccineringen (influensa + stelkramp).
 
Varför vill du inte ge hästinfluensa? Är du medveten om att det finns ställen dit hästar som inte är vaccinerade mot influensa inte är välkomna?

Priset för vaccin varierar väldigt så det går inte att svara på den frågan. Ring runt och kolla.
 
Varför vill du inte ge hästinfluensa? Är du medveten om att det finns ställen dit hästar som inte är vaccinerade mot influensa inte är välkomna?

Priset för vaccin varierar väldigt så det går inte att svara på den frågan. Ring runt och kolla.
??
TS frågar om kostnader och hur hon ska gå tillväga med vaccinering, hur får du det till att hon inte vill vaccinera?
 
  • Gilla
Reactions: FJ_
Jag betalar normalt 250 kr per spruta (det finns comb i vaccin för både influensa och vaccin) men det finns de som tar uppemot 1500 för samma sak, du måste fråga vad i din veterinär.
 
Hästen jag ska köpa har inga papper på vaccinationer, och ägaren som äger hästen idag har inte vaccinerat henne under det året som han haft hästen. Bör jag grundvaccinera hästen på nytt? Vet någon vad det brukar kosta? Jag vill ge stelkramp och eventuellt hästinfluensa. Vad kostar det?

Jag betalade 650:- senast för stelkramp och hästinfluensa, en vanlig revaccination.
 
Superdålig koll. Vaccinerar mot botulism också.

Hade absolut velat ha riktig vaccination mot både stelkramp o hästinfluensa! Hade varit supernojig annars. Jag är generellt emot vaccin men det tycker jag är två rimliga grejer.
 
Känns onödigt att ta ut veterinär bara för vaccination, såvida man inte är flera och delar på framkörning.
Om du ska köpa hästen är det ju logiskt att grunda i samband med vet-check inför köp. Då lär det bli nån hundring extra.
Att sen ta ut vet särskilt bara för vaccination varierar som sagt.
 
Jag är generellt emot vaccin men det tycker jag är två rimliga grejer.

Hur kan man vara "generellt emot vaccin"? Du är medveten om att vaccinationsprogrammet (för människor då... :D) har gjort att vi i Sverige blivit i stort sett fria från allvarliga sjukdomar som smittkoppor (anses väl utrotad i världen), polio och TBC? Och att vi har ytterst få fall av andra allvarliga sjukdomar som difteri och mässling?
 
Hur kan man vara "generellt emot vaccin"? Du är medveten om att vaccinationsprogrammet (för människor då... :D) har gjort att vi i Sverige blivit i stort sett fria från allvarliga sjukdomar som smittkoppor (anses väl utrotad i världen), polio och TBC? Och att vi har ytterst få fall av andra allvarliga sjukdomar som difteri och mässling?

Ja det är jag o sådant tycker jag är bra. Det är mer influensahypen för människor numera som jag tycker blivit en jäkla karusell.
 
Ja det är jag o sådant tycker jag är bra. Det är mer influensahypen för människor numera som jag tycker blivit en jäkla karusell.
Ja, det kan man ju tycka, och eventuellt välja bort den typen av vaccin av dessa eller andra skäl. Det gör jag, men jag anser mig ändå vara generellt för vaccin :D
 
Hästen jag ska köpa har inga papper på vaccinationer, och ägaren som äger hästen idag har inte vaccinerat henne under det året som han haft hästen. Bör jag grundvaccinera hästen på nytt? Vet någon vad det brukar kosta? Jag vill ge stelkramp och eventuellt hästinfluensa. Vad kostar det?

Antingen besiktigar vi på klinik och då kompletterar vi vaccination om det behövs. Eller så tar vi hästen direkt på en hälsoundersökning när vi får hem den och samma sak där, kompletterar vaccination om så behövs. Det blir några futtiga hundralappar eftersom klinikavgiften hos oss dels är låg och dels redan är lagt på besiktningen/hälsokontrollen.
 
Nu vaccinerar jag min häst mot influensa och botulism (samt stelkrampen, men det är väl bara vartannat eller vart tredje år?) vid samma tillfälle, och vad jag har hört så är det botulismen som är dyr(are). Med betoning på hört, kan inte svära i sten på att det stämmer. Jag har dessutom nästan uteslutande distriktsveterinärerna också för att de är lättast att få tag i och lättast att få en tid av, och de är dyrare än vad en "annan" veterinär kanske är. Sist har jag för mig att jag betalade lite under 1500, då var det inte ett "stelkramps-år", men distriktarna tar ju rätt mycket bara för att köra ut.

Min häst var inte heller vaccinerad när jag köpte henne. Vi körde ihop första vaccinationen med veterinärbesiktningen (säljaren hade bara inte fått tummen ur och gjort det, hade något visat sig på besiktningen som hade gjort att jag hade dragit mig ur köpet så hade hen stått för den kostnaden givetvis), sen var det två ganska tätt följande vaccinationer med botulismen, varav en var densamma för de andra två, och så slutligen en till för stelkramp + influensa efter ett halvår, som då passade alldeles utmärkt in med min andra hästs årliga vaccination. Just då var min andra dessutom skadad, så minst två av grundvaccinationerna tog "vår" veterinär när han ändå gjorde återbesök hos den andra hästen.
 
Ett tips är att lasta och köra på "drop-in"-vaccinering hos närmaste klinik. Brukar kosta ca 350:-. Eftersom vi har stallet granne med distriktarna brukar jag traska dit med hästarna. Men nu sist tog de ändå blodiga 544:- för besväret. Tycker faktiskt att det är orimligt dyrt när jag kommer dit med hästen.
 
Beträffande influensavaccin så är det inget som egentligen behövs såvida man inte är ute och åker mycket med någon annan häst i stallet....
Har man ett litet stall, inte tar in andra, eller själv åker ut så lär smitta knappast komma in!
Stelkramp och botulism kan dock finnas inne på gården, så det är en annan sak
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 279
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 472
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp