• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fabbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 001
F

Fabbe

Hej.

Har hört att när man vaccinerar sin häst så räcker det bara i 3 månader. Är detta sant???? :confused:

Sv: Vaccinera

Nej, det brukar vara ett år mellan vaccinationerna - i alla fall om man har grundvaccinerat klart. Men de 3 månaderna du nämnde kanske har med det nya kvarkavaccinet att göra, jag har för mig att det var ungefär en sådan tidsperiod som det räckte? :confused:

Huntress skrev:
Nej, det brukar vara ett år mellan vaccinationerna - i alla fall om man har grundvaccinerat klart. Men de 3 månaderna du nämnde kanske har med det nya kvarkavaccinet att göra, jag har för mig att det var ungefär en sådan tidsperiod som det räckte? :confused:

Hmmm....en kompis till mig hade pratat med "någon" som sa att inom travet så har dom slutet att vaccinera hästarna då vaccinet gäller bara i 3 månader.

I stallet där min kompis har sin häst så funderar dom på att inte vaccinera deras hästar längre. Och eftersom min häst skall ev. gå med deras hästar i sommar så böjar jag undra lite........ :(

Som sagt, gäller det kvarka eller A2? Måste din häst vara ovaccinerad bara för att deras är det?
Spruta din häst så är den iaf skyddad.

Det är inte så att det du har hört är att vaccinet har mindre verkan tre månader innan det är dags för en omvaccination? Travhästarna har vad jag förstått inte lag på att vara vaccinerade så som andra tävlingshästar?

Tiggertjejen skrev:
Det är inte så att det du har hört är att vaccinet har mindre verkan tre månader innan det är dags för en omvaccination? Travhästarna har vad jag förstått inte lag på att vara vaccinerade så som andra tävlingshästar?

Min kompis sa att när man vaccinerar sin häst så gäller det bara i 3 månader och inte i 1 år!!!!!!!!

Den som man tar en gång omåret..

Senast ändrad av en moderator:

Grundvaccinationen ger du först en spruta kombinerad sen efter 4-6 veckor andra sprutan och efter typ ett halvår tredje sprutan, efter detta är din häst grundvaccinerad mot stelkramp och hästinuflensa! Efter ett år om vaccinerar du mot inuflensan och efter tre år mot stelkramp, så lyder rekomendationerna.

Sen att jag har hört (tror här på forumet), att vaccinationen har ett bra skydd i 9 månader och de tre sista månaderna ger de skydd men inte lika fullgott (detta kan vara en myt).

Det jag menade med travhästar är att jag har för mig att de inte är lag på att de vaccineras, har haft en nordsvensk travare och en varmblodstravare som gått på banan båda ovaccinerade!

Tiggertjejen skrev:
Grundvaccinationen ger du först en spruta kombinerad sen efter 4-6 veckor andra sprutan och efter typ ett halvår tredje sprutan, efter detta är din häst grundvaccinerad mot stelkramp och hästinuflensa! Efter ett år om vaccinerar du mot inuflensan och efter tre år mot stelkramp, så lyder rekomendationerna.

Sen att jag har hört (tror här på forumet), att vaccinationen har ett bra skydd i 9 månader och de tre sista månaderna ger de skydd men inte lika fullgott (detta kan vara en myt).

Det jag menade med travhästar är att jag har för mig att de inte är lag på att de vaccineras, har haft en nordsvensk travare och en varmblodstravare som gått på banan båda ovaccinerade!

Okej, tänkte bara kolla då jag tyckte att det som hon sa läte lite konstigt.....Tack för svaret......

ENligt nyaste upplagan av håll hästen frisk så stämmer det faktiskt!

Jag citerar ur boken:

"De vacciner som finns i handeln är dubbelvacciner och ger alltså immunitet mot de båda influensaformerna. Skyddet mot A1 varar längre än det mot A2. Vid undersökningar inom vår hästpopulation har det visat sig att cirka 60% har antikroppar mot A1, men endast 30% har skydd mot A2. För att uppnå ett 100-procentigt skydd borde man vaccinera var 3:e månad"

För A1 gäller 6-8 månader förresten för optimalt skydd.

Man ska tänka på att revaccinering en gång om året är för att få tillräckligt skydd r tävlingssynpunkt, inte FULLGOTT skydd, för FULLGOTT skydd måste man dra ner vaccinationsintervallerna.

FEI har ju dragit ner dem och kräver nu revaccination mot influensa var 6:e månad, SvRF står kvar på 12 månader.. än iaf

Tiggertjejen skrev:

Internationella ridsportsförbundet (Fédération Equestre Internationale ). Du kan läsa mer på deras hemsida: http://62.2.231.126/

Du kanske någon gång hört benämningen 'FEI-klass', , även om den hålls i t ex Sverige så är det FEI:s regler och reglementen som gäller. Så beroende på hur man tävlar så kan man för att tävla i Sverige behöva kortare vaccinationsintervall än SvRF har, beroende på vems regler det är som gäller. Det är komplicerat ja ;)

Vill du ha mer komplikationer så har Sverige hårdare vaccinationsregler för (unga) galoppörer än de har internationellt. När utländska galoppörer gästar Sverige och tävlar släpper man dock på det och tillåter längre vaccinationsintervall så de ska slippa vaccinera om/vaccinera extra för att tävla i Sverige.

Ok, då hänger jag med! Jo, jag blev lite fundersam med vaccinationerna på galopörerna då Eva vaccinerar sina 2 gånger om året!

Hur är det med de hästar inom travsporten, är det fortfarande samma regler att de inte behöver vaccineras (för visst har det varit så?)

Tiggertjejen skrev:
Ok, då hänger jag med! Jo, jag blev lite fundersam med vaccinationerna på galopörerna då Eva vaccinerar sina 2 gånger om året!

Hur är det med de hästar inom travsporten, är det fortfarande samma regler att de inte behöver vaccineras (för visst har det varit så?)

Japps, det togs bort 92 (tror jag det var, där nånstans iaf, början på 90-talet), men man har istället ganska strikta restriktioner för vad man gör vis smitta (isolering och så vidare).
jag TROR (men är inte säker på att det inte är ändrat) att travare som tävlar utomlands fortfarande måste vara vaccinerade enligt internationella regler (men det kan säkert någon travkunnig svara säkrare på)

Jag tycker det ska bl intressant att se om Sverige följer efter FEI ang vaccinationsintervallen..

/Alexandra - som revaccinerar sina lågriskhästar var åttonde månad..

Ok, jag funderar på att revaccinera efter 8 månader istället för 12. Det är ju trots allt en säkerhet som för mig känns viktig. Men det fanns en period då smittrisken var större än andra tider på året, någon som hört det??

Tiggertjejen skrev:
Ok, jag funderar på att revaccinera efter 8 månader istället för 12. Det är ju trots allt en säkerhet som för mig känns viktig. Men det fanns en period då smittrisken var större än andra tider på året, någon som hört det??
Nej, det har jag faktiskt inte hört, men rent spontant och amatörmässigt så tycker jag det ligger något i det.. Om man tittar inom travet när de flesta influensautbrott sker så..

Nackdelen med 8 månaders revaccinering är att vacinationsmånaden flyttas hela tiden, så man får dem förr eller senare mitt i tränings/tävlingssäsong, men om man inte tävlar alltför intensivt tycker jag det fungerar bra ändå.

Det finns btw en rekommendation från vissa håll att unghästar, upp till 4-5 års ålder ska vaccineras halvårsvis. Jag håller dem dock på 8 månader oavsett ålder, men VÄNTAR gärna tills de är ett år med att vaccinera unghästarna mot influensa (jag har LÅGriskstall) så de ska få en chans att skapa ett 'eget' immunförsvar först.

Jag vaccinerade min åring första sprutan 6 månader typ men då har vi galopphästar i stallet som är ute och tävlar vi har även två ponnier som hopp och galopptränar en gång i veckan, så vi har ju lite smittrisk på det viset. Som det är nu så har jag vaccinationen precis innan betet hade gärna haft den tidigare!

Men jag kommer att vaccinera nästa gång i Januari, just för att vara på den säkra sidan!

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 110
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 265
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Smultron
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 467
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka