F
Fabbe
Hej.
Har hört att när man vaccinerar sin häst så räcker det bara i 3 månader. Är detta sant????
Har hört att när man vaccinerar sin häst så räcker det bara i 3 månader. Är detta sant????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Huntress skrev:Nej, det brukar vara ett år mellan vaccinationerna - i alla fall om man har grundvaccinerat klart. Men de 3 månaderna du nämnde kanske har med det nya kvarkavaccinet att göra, jag har för mig att det var ungefär en sådan tidsperiod som det räckte?![]()
Tiggertjejen skrev:Det är inte så att det du har hört är att vaccinet har mindre verkan tre månader innan det är dags för en omvaccination? Travhästarna har vad jag förstått inte lag på att vara vaccinerade så som andra tävlingshästar?
Tiggertjejen skrev:Grundvaccinationen ger du först en spruta kombinerad sen efter 4-6 veckor andra sprutan och efter typ ett halvår tredje sprutan, efter detta är din häst grundvaccinerad mot stelkramp och hästinuflensa! Efter ett år om vaccinerar du mot inuflensan och efter tre år mot stelkramp, så lyder rekomendationerna.
Sen att jag har hört (tror här på forumet), att vaccinationen har ett bra skydd i 9 månader och de tre sista månaderna ger de skydd men inte lika fullgott (detta kan vara en myt).
Det jag menade med travhästar är att jag har för mig att de inte är lag på att de vaccineras, har haft en nordsvensk travare och en varmblodstravare som gått på banan båda ovaccinerade!
Tiggertjejen skrev:Vad är FEI??
Tiggertjejen skrev:Ok, då hänger jag med! Jo, jag blev lite fundersam med vaccinationerna på galopörerna då Eva vaccinerar sina 2 gånger om året!
Hur är det med de hästar inom travsporten, är det fortfarande samma regler att de inte behöver vaccineras (för visst har det varit så?)
Nej, det har jag faktiskt inte hört, men rent spontant och amatörmässigt så tycker jag det ligger något i det.. Om man tittar inom travet när de flesta influensautbrott sker så..Tiggertjejen skrev:Ok, jag funderar på att revaccinera efter 8 månader istället för 12. Det är ju trots allt en säkerhet som för mig känns viktig. Men det fanns en period då smittrisken var större än andra tider på året, någon som hört det??