Vaccintyg kvar hos fd ägare?

Rea

Trådstartare
Jag sitter i en sits som är ganska tråkig.
Har en häst som ska säljas och i samband med att passet kom och alla vaccinations intygen skulle föras över i det så upptäcktes det att ett influensavaccin saknas.
Han är mao enligt papprena inte grund vaccinerad men enligt förra ägaren är han det, bara det att den vaccinationen finns på ett separat intyg som försvunnit. Hästen är såld som fullt korrekt vaccinerad allt enligt ägarens egen utsago.
Jag har intresserade köpare till honom men eftersom vacc. inte stämmer så vill dom avvakta till alla papper finns och vi fått rätsida på problemet.

Har efter många om och men fått svar av fd ägaren, en användare här på Buke, att hästen är såld till mig korrekt vaccinerad men intyget är borta. Punkt slut och sen är det stopp med diskutionen.

Tyvärr ställer detta till det för mig eftersom jag nu inte kan sälja min häst som korrekt vaccinerad och det är av yttersta vikt att han är det för dessa köpare jag nu har.
Hur hade ni löst detta? Hade ni snällt köpt att " hästens intyg har jag slarvat bort så vill du ha korrekta papper på den så får du snällt se till att hosta upp pengar för att omvaccinera den och undertiden kan du inte sälja utan du får ligga ute med ytterligare stallhyror och andra kostnader".

Jag har bett henne ringa den veterinär som utfört vaccinationen för att kunna få ngt dokument som styrker att den är vaccinerad, jag har även informerat om att ifall han behöver omvacciners får hon ta den kostnaden, tycker jag, eftersom det är sagt från början att han var "helt grön och ok". Alternativt får man åkalla KöpL för att hävda felet av inköpt vara.
Det är över 2 veckor sen som jag berättade om detta för henne och än idag väntar jag på ett besked, hon vet om att det är brådskande för mig men likväl.....

Har någon varit med om liknande sits, hur gjorde ni?
Om ni varit jag, vad skulle ni gjort?

Sv: Vaccintyg kvar hos fd ägare?

Då benar vi lite i det. När fattas vaccineringen (alltså från vilket år)? Hur gammal är hästen ? Finns nämligen ett visst årtal (kommer ej exakt ihåg vilket men går lätt att ta reda på) är hästen född innan dess behöver ej grundvaccinet vara infört i nuvarande vaccinationsintyg just pga att man inte skall behöva släpa med sig en hel bibba till tävlingarna). När är hästen sist vaccinerad (kan det vara så enkelt att den är inom gränsen för andra sprutan i ett grundvaccin - 3månader)? Vet du vilken vet som gav sprutan, kan du inte ringa denna själv (och hoppas att det är någon som har sina journaler i ordning) ?

Hästen är född 96 och det vaccin som saknas är från 00 och vad jag nu ser även 02 :crazy: .
Sprutan innan är från 22/11-99 och sen kommer nästa 8/3-01, dvs 1 år och 3 månader, drygt senare.
Efter det kom nästa vaccinering 26/9-01, nästan 7 mån senare och följande 16/9-03, 2 år senare .

Jag har ringt till den veterinärstation som gett alla hans vaccinationer men dom jag saknar intyg på har dom heller inte registrerade.

Jag hade gjort om grundvaccineringen och sålt hästen. Det är trots allt småpengar i sammanhanget.

Hur lång tid tar det att göra om en grundvaccinering?
Från sputa 1 till sista dosen sas?

Alldeles för lång tid om du har brottomt. Lös det på detta sätt då...låt de nya ägarna vaccinera men skicka räkningen till dig. Alltså du betalar vaccinationerna men dom utför det...

Jag vaccinerade 11/09-04 Passade på att ge en i samband med ett veterinärbesök den 27/4-05. Nu får väl den vara fas 1 i omvaccineringen istället :crazy: ...

Mynta2 skrev:
Alldeles för lång tid om du har brottomt. Lös det på detta sätt då...låt de nya ägarna vaccinera men skicka räkningen till dig. Alltså du betalar vaccinationerna men dom utför det...
Dom köper INTE hästen utan att han är vaccinerad.

21 dagar. Iomed att du inte såg till att få med kompletta intyg vid köpet är det nog svår att ställa några krav nu. Tyvärr kan man aldrig lita på vad folk säker utan måste ha papper på allt.
PL

Ja men då löser det sig ju, du ger hästen en spruta till på onsdag så är han grundvaccinerad. Till onsdag kan väl köparna vänta då har det gått 21 dgr från den förra sprutan. Grundvaccinet är endast 2 sprutor så det var perfekt för din del att du vaccinerade honom så nyligen, enklare kunde det ju inte vara.

Tasja skrev:
Jag hade gjort om grundvaccineringen och sålt hästen. Det är trots allt småpengar i sammanhanget.

Jag med, hade aldrig orkat bråka om några hundralappar...

Jo jag vet!
Dum som man är så utgår man ifrån att alla papper är ok. Jag fick 3 vaccintyg och hennes ORD på att han var "grön", man tror att man kan lita på människor men uppenbarligen känner man inte andra som sig själv :mad: .

Kan man låta det gå längre än 21 dagar, har ett återbesök den 31 dvs 34 dagar efter spruta 1?

Senast ändrad:

ancan skrev:
Jag med, hade aldrig orkat bråka om några hundralappar...
Nä men när det ena läggs på det andra så tröttnar man på att vara den "goda och förstående".
För dryga 1000 lappen orkar jag "bråka" för jag skiter inte pengar och absolut inte just nu.

//kristel, som bråkat för betydligt mindre och fått både sveda och värk betalt i flerdubbla belopp ;)

Senast ändrad:

Men vad bra, då får han nr 2 den 31 april.
När ska sen nästa ges?
Ett år från nr 1 eller 2?

kristel skrev:
Nä men när det ena läggs på det andra så tröttnar man på att vara den "goda och förstående".
För dryga 1000 lappen orkar jag "bråka" för jag skiter inte pengar och absolut inte just nu.

Jag är absolut inte gjord av pengar jag heller...
Men jag har också lärt mig att oseriösa hästsäljare är lika lätta att få rätt emot som att försöka lugga en flintskallig... :crazy:

Därför håller jag mig långt ifrån sådana numera...

kristel skrev:
Men vad bra, då får han nr 2 den 31 april.
När ska sen nästa ges?
Ett år från nr 1 eller 2?

Då får han aldrig nummer 2, eftersom den 31 april inte finns...
(Förlåt, men jag kunde inte låta bli.... :o )

Revaccinerar gör du ett år efter spruta nummer 2.

Min Best var regelbundet vaccinerad men saknade papper på grundvaccination. Jag såg till att få henne grundvaccinerad direkt.

Immer

Immer skrev:
Då får han aldrig nummer 2, eftersom den 31 april inte finns...
:p :p :p .
Då är det väl bäst att jag bekräftar att jag har återbesök den 31 MAJ.
Jag hade också grundvaccinerat ögonaböj om jag hade fått alla intyg från början och inte bara de med datum innan och efter dom missade influensavaccinerna som jag nu fick i samband med försäljningen. Detta med den "felande länken" fick jag inte förrn i fjol efter mycket tjat.
Aldrig mer jag köper häst av någon som inte har koll på sina papper!

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 361
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 880
Senast: aramis
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte... 2
Svar
37
· Visningar
8 016
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 422
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden