Bukefalos 28 år!

Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jovisst, man väljer ju vilken aktivitet man själv tycker bäst om/ger mest energi för stunden.
Jo om man gör ett aktivt och underbyggt val.

Facebook, spelappar och liknade internetsiter har dock en förmåga att både locka folk genom att trigga belöningssystemen och ta energi i längden och locka folk att stanna längre än både de de tänkt och vad som är nyttigt. Vår hjärna är inte byggd för den typen av stimulans, det skapar stress och är tröttande för hjärnan. Det finns forskning inom området.
 
Jag skrev att det inte klassas som sanitär olägenhet, inget annat, men det kanske bara är jag och TS som ibland bränner nåt i en kastrull,vad gäller pedant så är det såklart en bidragande orsak till mindre bra mående om man strävar efter att inget får ligga framme för då mår man dåligt av det men att man samtidigt inte orkar hålla ordning. Stress för knopp och kropp.
Nja, det klassas helt klart som en olägenhet som påverkar välbefinnandet.
 
Jo om man gör ett aktivt och underbyggt val.

Facebook, spelappar och liknade internetsiter har dock en förmåga att både locka folk genom att trigga belöningssystemen och ta energi i längden och locka folk att stanna längre än både de de tänkt och vad som är nyttigt. Vår hjärna är inte byggd för den typen av stimulans, det skapar stress och är tröttande för hjärnan. Det finns forskning inom området.

Va? Ja, man gör ett val om man väljer vad som är bäst för en i stunden. Eller vad menar du?

Absolut, men det behöver inte vara stressframkallande. Vissa är väl mer känsliga än andra, precis som så mycket annat. Jag förstår inte ens den här diskussionen. Det är så märkligt bara.
 
Va? Ja, man gör ett val om man väljer vad som är bäst för en i stunden. Eller vad menar du?

Absolut, men det behöver inte vara stressframkallande. Vissa är väl mer känsliga än andra, precis som så mycket annat. Jag förstår inte ens den här diskussionen. Det är så märkligt bara.
Med aktivt val, menar jag ett genomtänkt val och inte slentrianmässigt och vad man känner för för stunden. Sociala medier är för många beroende framkallande på samma vis som spel och andra beroenden och är man beroende gör man inte alltid smarta val.

Varför diskutera om du inte förstår?
 
Med aktivt val, menar jag ett genomtänkt val och inte slentrianmässigt och vad man känner för för stunden. Sociala medier är för många beroende framkallande på samma vis som spel och andra beroenden och är man beroende gör man inte alltid smarta val.

Varför diskutera om du inte förstår?

Men vem är beroende?
 
Men vem är beroende?
Flertalet som ägnar mycket tid på sociala medier, kanske du eller vem som helst som du tycker det är jobbigt att avstå en vecka eller två. Och den som har svårt att avstå några timmar eller en dag har ett stort beroende.

Det är problematiskt att avgöra om avslappningen man får av sociala media kommer av att man får sin kick/lättnad när man inte lider av abstinens eller om det är "äkta" avslappning som en tupplur, meditation eller en väl avklarad uppgift ger.
 
Nja, det klassas helt klart som en olägenhet som påverkar välbefinnandet.
Det är INTE att leva i en sanitär olägenhet att bränna en kastrull som får stå ett tag eller ha en syltburk framme eller att ha lite grejer liggandes. Att du nu tar bort ordet sanitär och bara väljer olägenhet - vart vill du komma??? Att bränna nåt på spisen , ja det tar lite mer tid att fixa till men det påverkar verkligen inte mitt välbefinnande så din sanning gäller då givetvis inte alla.
 
Det är INTE att leva i en sanitär olägenhet att bränna en kastrull som får stå ett tag eller ha en syltburk framme eller att ha lite grejer liggandes. Att du nu tar bort ordet sanitär och bara väljer olägenhet - vart vill du komma??? Att bränna nåt på spisen , ja det tar lite mer tid att fixa till men det påverkar verkligen inte mitt välbefinnande så din sanning gäller då givetvis inte alla.
Det beror ju på hur mycket det är, en gång handlar det säkerligen inte om bara. Du kanske inte påverkas alls av att ha stinkande gammal mat i köket mer eller mindre hela tiden till den grad att det luktar i hela huset men många mår dåligt av det.

Förstår inte vart du vill komma, respektera att andra inte är som du.
 
Senast ändrad:
Flertalet som ägnar mycket tid på sociala medier, kanske du eller vem som helst som du tycker det är jobbigt att avstå en vecka eller två. Och den som har svårt att avstå några timmar eller en dag har ett stort beroende.

Det är problematiskt att avgöra om avslappningen man får av sociala media kommer av att man får sin kick/lättnad när man inte lider av abstinens eller om det är "äkta" avslappning som en tupplur, meditation eller en väl avklarad uppgift ger.

Jag får uppfattningen att du är emot sociala medier, eller ser på det med en stor distans.
Någon kanske säger att hen får energi av att springa i skogen. Hade du haft liknande argument mot hen, som du har nu gällande sociala medier? Springa/träning kan ju också innebära ett beroende...
 
Jag får uppfattningen att du är emot sociala medier, eller ser på det med en stor distans.
Någon kanske säger att hen får energi av att springa i skogen. Hade du haft liknande argument mot hen, som du har nu gällande sociala medier? Springa/träning kan ju också innebära ett beroende...

Om personen sprang så mycket i skogen att hälsan (fysisk eller mental) blir lidande och hemmet blir en sanitär olägenhet så hade jag definitivt sett det som ett ohälsosamt beroende.
 
På spåret sociala medier och ohälsosam användning - det finns gott om forskning att läsa, här är en länk till en tidningsartikel om en studie https://socionomen.se/aktuellt/psyk...alsa-och-digitala-medier-sa-ser-sambanden-ut/

Oavsett vad man tycker om sin egen användning av sociala medier, mobilspel eller liknande så finns det forskningsstöd som påtalar att det inte enbart är av godo. Även om det känns så för stunden.
 
Jag får uppfattningen att du är emot sociala medier, eller ser på det med en stor distans.
Någon kanske säger att hen får energi av att springa i skogen. Hade du haft liknande argument mot hen, som du har nu gällande sociala medier? Springa/träning kan ju också innebära ett beroende...
Intressant svar, det fetade. Vad har min relation till sociala medier att göra? Jag påtalar en företeelse som är ett växande problem för många (inklusive mi själv) och som det finns en hel del forskning på. Jag rekommenderar boken Skärmhjärna av Anders Hansen om du är intresserad av fakta.

Det spelar mindre roll vad man är beroende av. Det finns mycket som man kan bli beroende av, även träning. Oavsett beroende är det tragiskt om man försummar det basala. Just med träning har jag inte märkt att det är vanligt att det går ut över att ta hand om sitt hem för att man är för trött eller att det är vanligt blan fd utbrända som saknar energi men det finns säkert det också.
 
Om personen sprang så mycket i skogen att hälsan (fysisk eller mental) blir lidande och hemmet blir en sanitär olägenhet så hade jag definitivt sett det som ett ohälsosamt beroende.

100%, det håller jag med om!

Men nu handlar det väl inte om något beroende vad jag förstått.
 
Intressant svar, det fetade. Vad har min relation till sociala medier att göra? Jag påtalar en företeelse som är ett växande problem för många (inklusive mi själv) och som det finns en hel del forskning på. Jag rekommenderar boken Skärmhjärna av Anders Hansen om du är intresserad av fakta.

Det spelar mindre roll vad man är beroende av. Det finns mycket som man kan bli beroende av, även träning. Oavsett beroende är det tragiskt om man försummar det basala. Just med träning har jag inte märkt att det är vanligt att det går ut över att ta hand om sitt hem för att man är för trött eller att det är vanligt blan fd utbrända som saknar energi men det finns säkert det också.
Men varför pratas det alls om nåt sånt beroende här i tråden? Det har väl absolut noll och inget med ts att göra.
 
Intressant svar, det fetade. Vad har min relation till sociala medier att göra? Jag påtalar en företeelse som är ett växande problem för många och som det finns en hel del forskning på. Jag rekommenderar boken Skärmhjärna av Anders Hansen om du är intresserad av fakta.

Det spelar mindre roll vad man är beroende av. Det finns mycket som man kan bli beroende av, även träning. Oavsett beroende är det tragiskt om man försummar det basala. Just med träning har jag inte märkt att det är vanligt att det går ut över att ta hand om sitt hem för att man är för trött eller att det är vanligt blan fd utbrända som saknar energi men det finns säkert det också.

Egentligen ingenting, men på sättet du började prata om det så fick jag bara den uppfattningen.

Jag säger inte emot, men jag undrar varför det är relevant i just TS tråd. Det är där jag blir förvirrad.
Tack för tips på bok, kan vara intressant! :)
 
Men varför pratas det alls om nåt sånt beroende här i tråden? Det har väl absolut noll och inget med ts att göra.
Eller så har det det. TS tog själv upp att hen tillbringade den mesta av ledig tid på soffan med sociala medier. Det är en extremt stor varningssignal i mina ögon, i synnerhet som det är väl dokumenterat att sociala media är problematiskt och stjäl energi.

Varför andra hakade på vet jag inte, kanske för de ser samma sak eller för att det är ett intressant ämne.
 
Eller så har det det. TS tog själv upp att hen tillbringade den mesta av ledig tid på soffan med sociala medier. Det är en extremt stor varningssignal i mina ögon, i synnerhet som det är väl dokumenterat att sociala media är problematiskt och stjäl energi.
Men det här har ju stötta och blötts i år och dar och du har deltagit i trådarna. Det är inte sociala medier som är problemet! Tar man bort dem ur situationen så skulle jag själv kanske bara stirra rakt upp i taket, liggandes på soffan. Det är inte soffan som är problemet. Eller taket.
 
Det beror ju på hur mycket det är, en gång handlar det säkerligen inte om bara. Du kanske inte påverkas alls av att ha stinkande gammal mat i köket mer eller mindre hela tiden till den grad att det luktar i hela huset men många mår dåligt av det.

Förstår inte vart du vill komma, respektera att andra inte är som du.

Jag försöker igen,det är INTE att leva i en sanitär olägenhet att mer än en gång glömma kastrullen på spisen och bränna det som är i.
I fallet som diskuteras- vilket är grunden för mitt ovan påstående- har det inte heller framkommit att " det är stinkande mat i köket mer eller mindre hela tiden-inte heller har det nämnts att " det luktar i hela huset", det är väl ditt påhitt.

Jag har aldrig heller skrivit att andra inte "får må dåligt av ex en bränd kastrull"- bara svarat på din skrivna sanning att det är en olägenhet , nej alla mår inte dåligt av sådant, det är inte en olägenhet för alla och för mig är det en skitsak i livet.

Jag förstår inte vad du har för behov att skriva om mina ord och mena jag tycker annat än det jag skrivit. Håll dig till att läsa in det jag skrivit: att beskrivningen inte är begreppet" leva i sanitär olägenhet", inse vad det betyder.
 
Om personen sprang så mycket i skogen att hälsan (fysisk eller mental) blir lidande och hemmet blir en sanitär olägenhet så hade jag definitivt sett det som ett ohälsosamt beroende.
Men orsak och verkan? Det är som att säga att sjuka är sjuka för att de tar medicin, snarare än att de tar medicin för att de är sjuka. Dvs man springer för att dämpa ett dåligt mående ett dåligt mående som gör att man inte orkar med sitt hushåll, sen gör omvärlden tolkningen att man gör av med all sin energi på att springa och därför inte orkar med sitt hushåll.
 
Men det här har ju stötta och blötts i år och dar och du har deltagit i trådarna. Det är inte sociala medier som är problemet! Tar man bort dem ur situationen så skulle jag själv kanske bara stirra rakt upp i taket, liggandes på soffan. Det är inte soffan som är problemet. Eller taket.
Nej jag har inte deltagit i den diskussion vad jag kan minnas, möjligen något enstaka inlägg. Du kanske kan länka men jag tror inte du hittar något.

Och jag vet givetvis inte om någon här är beroende eller inte, men sannolikheten är att flertalet här är det mer eller mindre. Det är extremt vanligt bland de som brukar sociala medier frekvent.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
824
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 074
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp