Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt belöningssystem fungerar inte som önskat. Så även om jag skriver upp en sak jag ska göra en viss dag, så blir det inte gjort. Saker som är roliga, är det samma sak med. Jag måste hela tiden tvinga mig och skärpa till mig för att få saker gjorda. Och det är tungt att leva så hela


Jag har redan skalat ner så mycket det går.

Ett antal tusenlappar. Jobbet tar minst 3 timmar. Behöver köpa en ny kran också för att det ska bli godkänt.

3 timmar 😳 Oj. Jag installerade min själv, och det tog nog mindre än en halvtimme. Den har funkat bra i snart 10 år nu.
 
Det är verkligen en glidande skala ju, med arbetsförmåga.

Jag har tex hemtjänst för att få ihop det basala kring hemmet och lite egenvård vilket gör att jag har liiite arbetsförmåga. Utan hemtjänsten (eller såklart pengar att köpa motsvarande tjänster) skulle jag inte ha arbetsförmåga.

Det är ju också lurigt hur arbetsförmåga inledningsvis bedöms mot det egna arbetet (om en har ett) för att senare bedömas mot ”på marknaden förekommande arbeten”, meeen om medicinsk utredning fortfarande pågår kan bedömning av arbetsförmåga mot nuvarande tjänst ske längre än normen.

Med det sagt har jag en svårt sjuk vän som är sängbunden 23,5 h/dygn som av fk bedömts kunna ha ett enklare på marknaden vanligt förekommande arbete med låg stressnivå. Hennes förslag på arbete är att vara en installation som sover i en säng i ett mörkt rum. Typ det skulle eventuellt funka. Ibland är ju bedömningen och verkligheten inkompatibla.

Tänker som någon, @escodobe sa, att det verkligen vore principiellt intressant att pröva om det lagligt går att neka boendestöd utanför ”kontorstider”. Där skulle nog jag börja om jag var i dina skor.

Vet inte hur hemtjänst bedöms om en fysiskt är i okej-ish skick.
 
Jag har arbetsförmåga på 50 % och har sjukersättning på 50 %. För min del är det bra att jag fick sjukersättning på 50 % eftersom jag tycker om att arbeta och skulle pressa mig till att klara allt man "ska" klara och det skulle sluta med att jag drabbas av utmattning. Det har jag historia av redan så detta är inget jag tror utan jag vet. Så jag är begränsad till att jag inte FÅR arbeta mer än jag gör, hur gärna jag än vill. Väldigt frustrerande för det mesta samtidigt som jag känner efter 3 av 4 timmar att orken är slut, ibland är orken slut efter 2 timmar, ibland är det lagom med 4 timmar och sällan känns det som jag skulle fixa 30 minuter till.

Hemma städer jag på söndagar. Tvättar då också. Plockar alltid undan efter mig, tex när jag ändå ska gå på toa så tar jag med mig något och sätter på sin rätta plats. Jag är noga med att var sak har sin plats, rutiner, som förr inte var viktiga, är nu otroligt viktiga, viss planering krävs och förstås, att barnen förstår att de inte är några gäster i detta hemmet utan är skyldiga att också se till så att det är ett fungerande hem, med allt vad det innebär. En är 20 och har flyttat, en är strax 19, nästa är 15,5 år gammal så ingen av dem är små, men jag är inte deras slav längre. Jag orkar inte helt enkelt. Bor de här och stökar upp får de också ta rätt på saker! För att orka måste man ha system hemma tror jag, och är man fler än sig själv får alla bidra och underlätta.

Jag har också anpassningar på jobbet för att klara av det, förutom anpassningar för syn- och hörsel, så jobbar jag hemma måndag och fredag då det visade sig att jag mådde bättre av det rent fysiskt. Jag jobbar förmiddag för då är kroppen och skallen piggare. Det är mycket man får tänkta på, men allt som underlättar i ens liv och arbete är ju bra.

Att ha en massa fritidsintressen och att åka omkring till vänner och släkt orkar jag inte. Jag gör ytterst lite på den punkten, vad man skulle kalla för intressen och hobby.

Jag vet inte hur länge jag kommer att orka, men det är 3 år sedan jag fick sjukersättning och jag upplever att min förmåga att arbeta visserligen finns där, men den är inte längre helt samma som för 3 år sedan. Skrämmande eftersom jag älskar att arbeta och skulle göra vad som helst för att arbeta fulltid.

För mig prioriterar jag mitt jobb, jag ger ALLT där, det är viktigast. Resten av orken får bli hushållets att fördelas på. Men jobbet först, alltid.
 
Nej, jag har inte bett om en offert. Jag har bara ställt en fråga rakt ut och fick då svaret att det kostar ett antal tusenlappar.

Det låter orimligt. Jag köpte ny diskmaskin tidigare i år. Diskmaskin i fullstorlek, hemleverans till plats, installation och bortforsling av den gamla kostade totalt 5,5-6'.
Tidsåtgången vet jag inte eftersom jag inte var hemma men jag kan inte tänka mig att det tog flera timmar.
 
3 timmar 😳 Oj. Jag installerade min själv, och det tog nog mindre än en halvtimme. Den har funkat bra i snart 10 år nu.
Skulle aldrig våga installera själv.

I tiden är det säkert restid inräknat.
Det är verkligen en glidande skala ju, med arbetsförmåga.

Jag har tex hemtjänst för att få ihop det basala kring hemmet och lite egenvård vilket gör att jag har liiite arbetsförmåga. Utan hemtjänsten (eller såklart pengar att köpa motsvarande tjänster) skulle jag inte ha arbetsförmåga.

Det är ju också lurigt hur arbetsförmåga inledningsvis bedöms mot det egna arbetet (om en har ett) för att senare bedömas mot ”på marknaden förekommande arbeten”, meeen om medicinsk utredning fortfarande pågår kan bedömning av arbetsförmåga mot nuvarande tjänst ske längre än normen.

Med det sagt har jag en svårt sjuk vän som är sängbunden 23,5 h/dygn som av fk bedömts kunna ha ett enklare på marknaden vanligt förekommande arbete med låg stressnivå. Hennes förslag på arbete är att vara en installation som sover i en säng i ett mörkt rum. Typ det skulle eventuellt funka. Ibland är ju bedömningen och verkligheten inkompatibla.

Tänker som någon, @escodobe sa, att det verkligen vore principiellt intressant att pröva om det lagligt går att neka boendestöd utanför ”kontorstider”. Där skulle nog jag börja om jag var i dina skor.

Vet inte hur hemtjänst bedöms om en fysiskt är i okej-ish skick.
Jag har gett upp om boendestödet. Den kampen klarar jag inte själv och personligt ombud vill inte hjälpa till.
Då tror jag att du ska fråga mer noga. Och be om priset efter rotavdrag.
Det låter väldigt dyrt. När jag satte i n min kostade det inte speciellt mycket -inkl montering av en blandare som jag köpt själv.

Jag har ändå inte råd. Bilen behöver nya däck och så måste jag spara för att klara mig en månad utan inkomst.
 
Jag tänker nog inte så mycket i termer av "hur mycket ska jag ARBETA", jag tänker mer utifrån "hur kan jag försörja mig, idag och när jag bli gammal". I mitt fall behöver jag lönearbeta för att kunna bo, äta, klä mig, göra saker osv. Det funderar inte heller så mycket över, det är mer ett faktum. I alla år som människan har funnits har man behövt se till att man har boende, mat, klädsel - det har sett olika ut under olika tider och olika platser, men man har alltid behövt lägga sin energi på att säkerställa dessa grundläggande saker.
 
Installerade också diskmaskinen själv. Elen var en vanlig stickpropp som sattes in i kontakten i väggen. Sedan var det bara att koppla på vattenslangen och avloppsslangen till respektive rör. Tog 10 minuter.

Men om man inte har förberett för diskmaskin i sitt kök är det ju svårare, då får man väl inte ens installera elen själv? Dvs om det krävs att man fixar dit en kontakt eller liknande.
 
Skulle aldrig våga installera själv.

I tiden är det säkert restid inräknat.

Jag har gett upp om boendestödet. Den kampen klarar jag inte själv och personligt ombud vill inte hjälpa till.


Jag har ändå inte råd. Bilen behöver nya däck och så måste jag spara för att klara mig en månad utan inkomst.

Ja visst, är det mycket långt att åka så tar det ju sin tid bara det. Och är det en massa kring som ska ordnas, eldragning mm, så går det ju mer tid.
Men klart man inte ska installera själv om man inte är på det klara med hur man gör, eller om det gäller elarbeten.
 
Så om man inte klarar hushållet och det blir en sanitär olägenhet, hur gör man då? Tar hemtjänst? Eller ska man stå ut med diskhögar som stinker?
Apropå hemtjänst. Nu vet jag inte hur det är på alla ställen, men i min kommun är det mer ekonomiskt fördelaktigt att ta in annan hjälp för städ, tvätt och inköp än just hemtjänsten om en inte har behov av ytterligare av deras hjälp. Även matleveranser är betydligt mer kostsamma än att tex äta färdigrätter (men inte än take away). Här är deras timtaxa rätt hög, avsevärt högre än en städfirma, och med enbart servicetjänster (hjälp att klara sitt hushåll, inte sin person) så kommer en inte upp i taket för maxtaxa, i alla fall inte här.

Självklart finns stora fördelar i andra aspekter (som trygghet, mindre behov att själv organisera hjälpen jämfört med flera olika företags tjänster, de har vana att möta folk med begränsningar och fattar på ett annat sätt än en vanlig städfirma vad som kan vara utmanande, ökar behovet kan ökade insatser beviljas, om en behöver trygghetslarm osv). Men hemtjänst för ”bara” servicetjänster blir typ dyrare än att köpa städ, tvätt och hemleverans mat på den öppna marknaden, i alla fall om en har lön från arbete, då taxan ofta är inkomstrelaterad. Detta varierar såklart mellan kommuner, men gemensamt är att de första timmarna (där jag bor ca 6) är de en betalar för. Om en då får hjälp 20 h/mån är det såklart förhållandevis billigare än om en beviljats 4 h/mån.

Sammanfattningsvis menar jag: överväger du hemtjänst för enbart huset (inte egen hygien etc), börja med att köpa städhjälp, det tjänar du nog på ekonomiskt sett, och se om det avlastar på önskvärt sätt.
 
@Wille kära du. Jag jobbar med mig själv med ungefär samma saker. Borde borde borde göra en massa men kommer inte till skott. Samtidigt vet jag att mitt mål inte kommer att kunna vara att göra Alla de här sakerna, utan jag behöver jobba på att acceptera en annan vardag. Då kanske man till och med orkar med att göra lite mer, eftersom kraven inte är skyhöga.

Men det tar tid. År av psykoterapi.

PS jag dammsuger nästan aldrig.
 
Installerade också diskmaskinen själv. Elen var en vanlig stickpropp som sattes in i kontakten i väggen. Sedan var det bara att koppla på vattenslangen och avloppsslangen till respektive rör. Tog 10 minuter.

Men om man inte har förberett för diskmaskin i sitt kök är det ju svårare, då får man väl inte ens installera elen själv? Dvs om det krävs att man fixar dit en kontakt eller liknande.
Uttag för el finns. Det är bara att sätta i kontakten. Det som ska göras är att koppla in vatten och avlopp. Jag vågar inte göra det själv för tänk om jag inte får det tätt och åker på en vattenskada? Och om jag gjort det själv kanske inte försäkringen täcker.

Apropå hemtjänst. Nu vet jag inte hur det är på alla ställen, men i min kommun är det mer ekonomiskt fördelaktigt att ta in annan hjälp för städ, tvätt och inköp än just hemtjänsten om en inte har behov av ytterligare av deras hjälp. Även matleveranser är betydligt mer kostsamma än att tex äta färdigrätter (men inte än take away). Här är deras timtaxa rätt hög, avsevärt högre än en städfirma, och med enbart servicetjänster (hjälp att klara sitt hushåll, inte sin person) så kommer en inte upp i taket för maxtaxa, i alla fall inte här.

Självklart finns stora fördelar i andra aspekter (som trygghet, mindre behov att själv organisera hjälpen jämfört med flera olika företags tjänster, de har vana att möta folk med begränsningar och fattar på ett annat sätt än en vanlig städfirma vad som kan vara utmanande, ökar behovet kan ökade insatser beviljas, om en behöver trygghetslarm osv). Men hemtjänst för ”bara” servicetjänster blir typ dyrare än att köpa städ, tvätt och hemleverans mat på den öppna marknaden, i alla fall om en har lön från arbete, då taxan ofta är inkomstrelaterad. Detta varierar såklart mellan kommuner, men gemensamt är att de första timmarna (där jag bor ca 6) är de en betalar för. Om en då får hjälp 20 h/mån är det såklart förhållandevis billigare än om en beviljats 4 h/mån.

Sammanfattningsvis menar jag: överväger du hemtjänst för enbart huset (inte egen hygien etc), börja med att köpa städhjälp, det tjänar du nog på ekonomiskt sett, och se om det avlastar på önskvärt sätt.
Problemet med städhjälp är väl att de inte plockar undan saker. De vet ju inte ens var jag vill ha alla sakerna. Och det är undanplockandet som är den stora biten.
 
Uttag för el finns. Det är bara att sätta i kontakten. Det som ska göras är att koppla in vatten och avlopp. Jag vågar inte göra det själv för tänk om jag inte får det tätt och åker på en vattenskada? Och om jag gjort det själv kanske inte försäkringen täcker.


Problemet med städhjälp är väl att de inte plockar undan saker. De vet ju inte ens var jag vill ha alla sakerna. Och det är undanplockandet som är den stora biten.
Om du är intresserad av att få hjälp med disken så är det väl värt att kolla upp på riktigt vad det skulle kosta? Jag har en faktura från slutet av mars när jag hade ute rörmokare för ett problem med vattenfiltret. Märkligt ljud som visade sig vara en cirkulationspump full av järn som behövde rengöras. De var här i 2 timmar och körde (tur och retur) 3,2 mil. Efter rotavdrag betalade jag 1275 kr för besöket. Alltså knappast "en massa tusenlappar" alls.
"Mina" rörmokare tar 500 kr/timme + moms, och 100 kr/ mil + moms i körersättning.
 
Jag tänker också att olika typer av jobb är olika dränerande för olika människor.

Jag har haft heltidsarbeten som totalt dränerat mig och det enda jag orkat göra på helgerna har varit att ligga i soffan och kolla på serier. Städa, laga mat, tom duscha blir hopplöst svårt och den inre stressen, i kombination med känslan av otillräcklighet, har ofelbart slutat i djupa depressioner. Sedan har jag haft jobb som snarare gett mig energi, fått mig att orka mer på fritiden och det är som dag och natt. Mitt behov av återhämtning efter en dag på jobbet är förmodligen mycket större än många andras men jag KAN faktiskt göra saker när arbetsdagen är slut numera, om jag måste.
 
Problemet med städhjälp är väl att de inte plockar undan saker. De vet ju inte ens var jag vill ha alla sakerna. Och det är undanplockandet som är den stora biten.

Det går att komma överens med städhjälp om att de ska plocka undan och ställa saker som står framme på en speciell yta, från vilken du sedan kan sortera ut dem igen på rätt platser. Men det kostar såklart mer i tid för dem som ska betalas.

Men ett annat tips om undanplockandet är den stora biten är att minimera framplockandet (man kan ställa sig frågan; kommer jag att orka plocka undan det här när jag är färdig med det) och att också efter varje framplockande ställa tillbaka direkt, så blir aldrig undanplockande något stort, hårigt och belastande.
 
Uttag för el finns. Det är bara att sätta i kontakten. Det som ska göras är att koppla in vatten och avlopp. Jag vågar inte göra det själv för tänk om jag inte får det tätt och åker på en vattenskada? Och om jag gjort det själv kanske inte försäkringen täcker.


Problemet med städhjälp är väl att de inte plockar undan saker. De vet ju inte ens var jag vill ha alla sakerna. Och det är undanplockandet som är den stora biten.
En kan betala städfirma extra för det, men hemtjänsten gör inte det alls, som redan sagts.
 
En kan betala städfirma extra för det, men hemtjänsten gör inte det alls, som redan sagts.

Städfirma är också proffs på att städa, vilket inte hemtjänsten är. Min erfarenhet är att behöver man hjälp med städ är det betydligt bättre att ta in folk som kan det.
På hemtjänsten kan det ju vara Jocke 20 år som fortfarande bor hemma i pojkrummet som ”städar” tex 😆

Hemtjänsten har ofta tidspress men samtidigt varierar det stort vad man får för tiden som avsätts. Tex en random person från arbetsförmedlingen lär ju inte utföra samma städ på 30 min som ngn tex @pepp gör (som jobbat med städ i många år)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
779
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
632
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
776
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp