Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet med städhjälp är väl att de inte plockar undan saker. De vet ju inte ens var jag vill ha alla sakerna. Och det är undanplockandet som är den stora biten.
Det kommer inte hemtjänsten göra eller veta vart du vill ha grejerna. Det kan vara olika personer varje gång som kommer och du kvalar väl ändå inte in så du kan få hemtjänst?
Då är det ju bättre att anlita städhjälp då det kanske är samma person varje gång och du kan säkert köpa till flera tjänster som matchar dina behov för tillfället.
Men det kostar pengar (det gör ju hemtjänsten också) och då får du fundera på om det är värt att lägga pengar på det eller om du själv kanske kan ändra på nått så att de är blir lättare för dig hemma
 
Om man bara ska göra saker som man vill göra och som man tycker är roliga, så blir det inte mycket gjort i många hem.

Att bestämma en tid och sedan göra det den tiden är ett bra sätt. Att bestämma-"dammsugning söndagar" är ett bra sätt, då är det inte så svävande utan man vet att just kl 20 ska jag diska/på söndagar ska jag dammsuga och resten av tiden behöver jag inte bry mig om det. Bara den dag och den tiden jag bestämt, och så gör man det utan känslor.
 
Man installerar en diskmaskin?
Och det hjälper till att plocka undan, dammsuga, skura golv, skura toaletter m.m.?

Det går att komma överens med städhjälp om att de ska plocka undan och ställa saker som står framme på en speciell yta, från vilken du sedan kan sortera ut dem igen på rätt platser. Men det kostar såklart mer i tid för dem som ska betalas.

Men ett annat tips om undanplockandet är den stora biten är att minimera framplockandet (man kan ställa sig frågan; kommer jag att orka plocka undan det här när jag är färdig med det) och att också efter varje framplockande ställa tillbaka direkt, så blir aldrig undanplockande något stort, hårigt och belastande.
Hahaha! Tror du seriöst på att det där fungerar? Det gör det inte. Jag lovar.
 
Är det när man klarar ett jobb, men inget annat i livet? Eller ska man orka med hushållet och det som är kvar av orken är arbetsförmåga? Eller ska orken räcka till både hushåll och något intresse i viss grad, och att det som är kvar av orken är arbetsförmåga?
Jag vet inte hur arbetsförmåga bedöms idag, kanske via en arbetsterapeut? Det är svårt när orken dippar och ekonomin är svag, det hänger ju dessutom ofta ihop. När jag pratade med mina psykologer under behandling av utmattning var deras uppfattning att man skulle ha ork kvar efter arbetsdagen i paritet med att orka ha ett liv utan för arbetet. Försäkringskassan kanske bedömer annorlunda, andra människor kan döma annorlunda. När man mår psykiskt dålig blir ju ofta hjärnans kognitiva förmåga nedsatt och även de enklast uppgifter blir helt oöverstigliga, det spelar ingen roll hur enkla andra människor upplever att de är. Jag hade nog ändå tyckt att det vore bra om du kunde få något stöd kanske en eller två gånger i månaden så du kan kanske samla ihop uppgifter som tex att ta in priser på installation av diskmaskin eller andra lite svårare uppgifter som att kontakta vården eller annat man gärna skjuter upp. Sambon har tex boendestöd en gång i månaden för att betala räkningarna, inte för att han inte kan utan för att om de inte kommer och sitter ned med honom blir det inte av (jag eller min svärmor, kan inte fylla den funktionen, vi är familj).
 
Och det hjälper till att plocka undan, dammsuga, skura golv, skura toaletter m.m.?


Hahaha! Tror du seriöst på att det där fungerar? Det gör det inte. Jag lovar.

Kan du absolut inte ta hand om dig själv kommer du beviljas insatser via SOL eller LSS. Isf rekommenderar jag att du tar kontakt med vården som, om de anser att du har ngn funktionsnedsättning kan koppla ihop dig med en biståndshandläggare. Däremot kommer inga insatser röja/städa upp ditt hem åt dig.
Det finns enormt många med ganska omfattade insatser som bor i sanitära olägenheter, du anar inte. Vården kommer se till att du inte svälter samt att du typ inte sitter och ruttnar med infekterade bensår typ. Samt att ngn byter sin blöja/hjälper dig på toaletten ett par ggr per dag. Lite så.

Att ha stökigt/smutsigt hemma är generellt inget som insatser från hemtjänsten löser.
 
Jag vet inte hur arbetsförmåga bedöms idag, kanske via en arbetsterapeut? Det är svårt när orken dippar och ekonomin är svag, det hänger ju dessutom ofta ihop. När jag pratade med mina psykologer under behandling av utmattning var deras uppfattning att man skulle ha ork kvar efter arbetsdagen i paritet med att orka ha ett liv utan för arbetet. Försäkringskassan kanske bedömer annorlunda, andra människor kan döma annorlunda. När man mår psykiskt dålig blir ju ofta hjärnans kognitiva förmåga nedsatt och även de enklast uppgifter blir helt oöverstigliga, det spelar ingen roll hur enkla andra människor upplever att de är. Jag hade nog ändå tyckt att det vore bra om du kunde få något stöd kanske en eller två gånger i månaden så du kan kanske samla ihop uppgifter som tex att ta in priser på installation av diskmaskin eller andra lite svårare uppgifter som att kontakta vården eller annat man gärna skjuter upp. Sambon har tex boendestöd en gång i månaden för att betala räkningarna, inte för att han inte kan utan för att om de inte kommer och sitter ned med honom blir det inte av (jag eller min svärmor, kan inte fylla den funktionen, vi är familj).
Tycker det är svårt att be om ledigt från jobbet för såna saker.
 
Kan du absolut inte ta hand om dig själv kommer du beviljas insatser via SOL eller LSS. Isf rekommenderar jag att du tar kontakt med vården som, om de anser att du har ngn funktionsnedsättning kan koppla ihop dig med en biståndshandläggare. Däremot kommer inga insatser röja/städa upp ditt hem åt dig.
Det finns enormt många med ganska omfattade insatser som bor i sanitära olägenheter, du anar inte. Vården kommer se till att du inte svälter samt att du typ inte sitter och ruttnar med infekterade bensår typ. Samt att ngn byter sin blöja/hjälper dig på toaletten ett par ggr per dag. Lite så.

Att ha stökigt/smutsigt hemma är generellt inget som insatser från hemtjänsten löser.
Har ju redan boendestöd, men får ju ingen hjälp av dem för att jag jobbar och de ger ingen hjälp kvällar och helger när jag är ledig. Nu kommer de förvisso på måndag, för jag har tagit ut en semesterdag då.
 
Kan du absolut inte ta hand om dig själv kommer du beviljas insatser via SOL eller LSS. Isf rekommenderar jag att du tar kontakt med vården som, om de anser att du har ngn funktionsnedsättning kan koppla ihop dig med en biståndshandläggare. Däremot kommer inga insatser röja/städa upp ditt hem åt dig.
Det finns enormt många med ganska omfattade insatser som bor i sanitära olägenheter, du anar inte. Vården kommer se till att du inte svälter samt att du typ inte sitter och ruttnar med infekterade bensår typ. Samt att ngn byter sin blöja/hjälper dig på toaletten ett par ggr per dag. Lite så.

Att ha stökigt/smutsigt hemma är generellt inget som insatser från hemtjänsten löser.
TS är beviljad insatser via SOL LSS men eftersom de bara erbjuds dagtid när TS är på arbetet så kan hon inte få den hjälpen trots beslut om bistånd.
 
Det kanske är fel på min belöningsförmåga också. Jag städar, tvättar, diskar osv inte för att jag vet att det kommer att få mig att må bättre. Tvärtom gör jag det för att när jag inte gör det, vilket har hänt i perioder, så mår jag sämre. Det är en slags sammanbiten bitterhet och protest jag gör det under. Jag tänker inte, oh vad härlig jag kommer känna mig när det är rent. Mer en, shit jag orkar inte med att gå omkring med ångest över hur det ser ut.

När det sedan är färdigt så går jag inte omkring och myser utan tänker mer på att nu tänker jag aldrig mer laga mat så jag behöver smutsa ner köket och diska igen. Och gå och köpa mer trosor så jag slipper tvätta så ofta.

Idag måste jag tvätta - alla med egen tvättmaskin är extremt lyckligt lottade som inte behöver boka och hålla tvättider. Och jag kommer att gnälla över hur mycket jag hatar att tvätta här på buke :D Det hjälper faktiskt när jag kan ösa ur mig lite. Sedan tänker jag gnälla över att jag inte orkar att hänga upp tvätten från den blåa IKEA kassen så den ligger där och skrynklar till allting. Att gnälla är ett underskattat verktyg, särskilt när man får något gjort pga att man gnäller.
 
Men du måste ju kunna flexa? Och slutar du inte tidigare på fredagar?
Jo, jag kan flexa, men tycker det är svårt att ta igen timmar. Eftersom vi jobbar 8 och en halv timme, måndag till torsdag, så slutar vi tidigare på fredagar. Den tidigare hemgången på fredagar är så välbehövlig, man är liksom rätt slut då. Och det blir tungt att jobba längre än alla andra på fredagar. Men visst, teoretiskt så går det ju. Om jag bara slutar tänka på hur jobbigt det är.

Har förresten tid med psykologen på fredag eftermiddag så riktigt ledig är jag ju inte.
 
Kanske, men vet inte hur jag ska få in en halv dags arbete i veckan på en annan tid. Vet inte hur jag ska orka.
Då får du - som jag har sagt förut - be om ledighet utan lön = tjänstledighet. Som lärare måste jag göra det varje gång jag behöver gå till tandläkare, läkare, veterinär, eller vad de nu kan vara. Om jag behöver vara ledig en heldag kostar det mig ca 1500 kr. Pengar dras men du behöver inte arbeta igen tiden.
 
Då får du - som jag har sagt förut - be om ledighet utan lön = tjänstledighet. Som lärare måste jag göra det varje gång jag behöver gå till tandläkare, läkare, veterinär, eller vad de nu kan vara. Om jag behöver vara ledig en heldag kostar det mig ca 1500 kr. Pengar dras men du behöver inte arbeta igen tiden.
En så besvärlig arbetstagare vill jag inte vara. Jag är plikttrogen. Kan inte ta ledigt flera timmar i veckan.
 
En så besvärlig arbetstagare vill jag inte vara. Jag är plikttrogen. Kan inte ta ledigt flera timmar i veckan.
Så "besvärliga" är de flesta. Jag försöker styra mina diverse ärenden till efter jobbet eller på lov. Men ibland går det inte. Om jag får akut tandvärk lär det knappast vara rimligt att vänta i flera veckor tills man kan gå på en ledig dag. Jag lovar dig att ingen vettig arbetsgivare tycker så. Det är inte heller i alla yrken man kan "ta igen" förlorad tid. Jag har tid med barngruppen kl 8:15-14:15 varje dag. Om jag inte är där behövs vikarie. Jag kan inte gå hem kl 13:15 en dag och istället stanna till kl 15:15 en annan dag. Så funkar det liksom inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
787
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
777
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 489
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp