Bukefalos 28 år!

Vad är damsadeln värd?

S

Spider84

Hoppas att jag får lov att lägga den här tråden här.

Det är inte alls kul att ens behöva göra det här, men jag måste sälja min damsadel då jag inte har pengarna till att "renovera" den så att den går att använda och dessutom behöver pengar = den hänger där till ingen nytta och lär få göra det ett tag till innan jag har råd att fixa den.


Jag har letat på nätet, men inte hittat några annonser om damsadlar så jag har inte kunnat hitta nåt lämpligt pris på den.

Hade hoppats på att någon kanske hade ett hum om vad den är värd.

Lite bilder på den:

http://www.akademiskridkonst.se/mig/bilder/ami/dam.jpg
dam.jpg







http://www.akademiskridkonst.se/mig/bilder/ami/amidam.jpg
amidam.jpg





http://www.akademiskridkonst.se/mig/bilder/ami/amidamsadel.jpg
amidamsadel.jpg



Den behöver som sagt en del renovering för att gå att ridas i. Bossorna måste stoppas om, remmarna bytas ut samt en del av lädret (tror jag).


Det här vet jag om den:
Den är tillverkad av hovsadelmakaren Erik August Skoglund, som även gjort den sadel som tillhört Gustav V som hänger i Livrustkammaren. Hans firma gick i konkurs 1903, vilket måste innebära att sadeln är mellan 100 och 150år.
Originallapp med namn m.m. sitter kvar på sadeln. Dock måste den på nåt sätt skyddas för att den ska få vara kvar.

Hon jag köpte den av sa (sen får ta det som man vill) att hon visat den på ett ställe som heetr "sadelmakarna på söder" (stockholm), som ska vara typ efterträdare till han som gjort den (eller nåt sånt) och de värderat den till 10 000kr för några år sen.


Jag vill ju helst ha iväg den till någon som försöker bevara den så bra som möjligt, men ändå rider i den. Helst av allt hade jag velat behålla den själv givetvis.


Så någon som har någon idé om pris?




*tråden ligger även udner utrustning, men det är ju lite olika folk där och här och det är väl fler som rider damsadel och som kan lite om det här inne (tror jag)*
 
Vad tror du om att ta den till "Antikrundan"? :idea:

mvh Jessica
 
:p Ge mig nu inga idéer...jag ska ju snart åka till Danmark *panik*
 
Jag åker till Enngården nu strax innan september, sen bär det av till Bent fr.o.m December t.o.m februari.

Jag och Stefan har gjort slut, men jag har lyckats med bedriften att hitta mig en annan kille. Riktig norrlänning. :D
Han får dock så snällt stanna här tills jag är klar med praktiken. :smirk:
 
Tja, alltid svårt.
Jag betalade 6000 för min Champion and Wilton för ett par år sedan, den är i utmärkt skick, inkl stigbylgel och två balansgjordar. Det enda jag behövde göra var att stoppa om den då den var felstoppad.
Din är något äldre än min och lite mer arbetad men behöver ju renoveras. Vet du hur vid den är? Vad är det för mått på den? *försöker hålla fingrarna i styr* Den ser ut att vara för smal för din häst, men det beror ju på om hon är bred eller inte. Problemet med äldre sadlar är ju att hästarna var smalare förr och även ryttarinnorna mindre.
Maila om du vill! mail@academic-equitation.de
Mvh
Åsa
 
Nu skäms jag lite, jag kastade bort en liknade sadel på tippen för några år sen. Jag hade haft den inlämnad till Sadelmakarna i Tullinge för renovering men de tyckte inte att det ens var någon idé att börja renovera den tyvärr. Den bara möglade när den hängde inne i mitt förråd så till slut kastade jag bort den eftersom den enda sadelmakaren som enligt tips skulle kunna renovera den hade sagt att det inte var någon idé.

Jag hade gett runt 2000:- för den på auktion. För mer än 10 år sen.

Måste säja att den sadelmakarfirman inte är särskilt bra, lämnade in en annan sadel där för 2 år sen och det blev inte bra och sköttes dåligt av personalen.
 
Det var en damsadel i Antikrundan för något år sedan. Den värderades till 2000-3000 kr tror jag.
Det finns få samlare i Sverige, betydligt fler i England. Där finns det damsadel-sidor med köpes/säljes. Leta på Google på "side-saddle".
Jag hoppas du finner en värdig köpare till din fina sadel!

/Ann
 
men herregud människa du ligger då inte på latsidan :rofl:

vill också åka till bent också!! saknar alla så mycket där nere, det är verkligen dom bästa människor jag ngnsin mött.. :)
 
Jag skulle tro att den kan vara normal i bommen när man fixat till stoppning. Kanske att man kan få den mot vid om man stoppar om den rätt. :confused:

Jag får då plats bra med min rumpa i den så den borde ligga runt (om man jämför med normal sadel) 17,5" i sitsen.

Jag tror att den är för smal för min häst så det är också en anledning för att sälja den... Hon ligger ju på en 95 grader till 100 grader beroende på sadeln.

Andra mått kan du ju få om du eller någon annan är intresserad av den.
 
Gaaah!! :eek:

Du vet att du borde skjutas för det där va?! :p


Annellen
Jag får ta och söka där och se om jag kan hitta något likvärdigt att jämföra den med.
 
Kanske man skulle ta reda på vad det kostar att skicka den till England för där verkar det vara rätt bra priser på dem. :angel:

De flesta verkar ligga mellan 750 och 1750 pund.
 
:D

Du kunde väl ha skänkt den till mig...fast om det var tio år sen var jag bara 10år. :angel:

Nåt mögel på min sadel har jag aldrig märkt av oavsett var den hängt, som tur är.
 
"Vanliga" mått stämmer inte på damsadlar, så de ger inte mycket vägledning. Jag är själv inte intresserad av sadeln, men har elever som letar sadel.
Bomvidden går endast att påverka marginellt med stoppningen.
Ebay brukar ha en del damsadlar till salu, du kan ju testa där annars om du vill bli av med den snabbt. Finns en sidesaddle epostgrupp på yahoo-groups också, där kan du ju slänga ut en krok. Där finns även ett par sadelmakare som kan ge mer uppslag om värdet på den och hur mycket den behöver renoveras. Oftast mycket hjälpsamma.
 
Sitsen borde man ju kunna mäta själv tycker jag, men hur mäter man den. Såg lite mått annars på engelska sidor, men ingen förklaring till hur de mätt den. Bommen antar jag mäts på samma sätt...eller ja hur man nu ska se på det.

Den är i alla fall snäppet för liten för min häst, vilket borde innebära att den ligger på 90 grader om man ska gissa.
 
Gaaaah!!!

Att läder möglar gör inget. Slänga bort fin sadel sådär :cry:
 
Kolla på NEAs sida, där finns bra info om hur du ska mäta. Längden på sätet, bredden på sätet, höjden på hornen och hur brett det är mellan hornen. Bomvidden får du göra en ungefärlig uppskattning på.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 371
Senast: fiaskrutt
·
S
Utrustning Hoppas att jag får lov att lägga den här tråden här. Det är inte alls kul att ens behöva göra det här, men jag måste sälja min damsadel...
Svar
2
· Visningar
964
Senast: popeye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp