Vad är det för fel på folk!?

Shit. Vem orkar smuggla/importera hundvalpar bara för att dumpa dem?
Folk är konstiga ibland :cry:
Fast det finns inget som säger att dom är importerade eller smugglade?! Man håller dom självklart i karantän ifall så skulle vara fallet men gissar att det knappast är så med just den rasen. Det finns nämligen ingen direkt efterfrågan på just amstaff.
 
Det var bara min första tanke eftersom de var chippade utomlands.. Varför skulle in icke-import vara chippad utomlands, liksom? :confused:
oj sorry ja missade det visst :o Men alltså....hur tänkte människan här då? :confused: smugglar/impoterar in hundar utan efterfrågan?
 
oj sorry ja missade det visst :o Men alltså....hur tänkte människan här då? :confused: smugglar/impoterar in hundar utan efterfrågan?

Ja, verkligen jättejättejättekonstigt. Mycket besvär liksom och sen bara "näe, det var jobbigt med en blocketannons för 20 spänn så jag dumpar dem" :banghead: :mad:
 
Antingen så har man kanske tyckt att det har "bränt under fötterna" = trott att någon hade kommit på vad man gjort eller så har man misslyckats med att sälja valparna. Samtidigt tycker jag det är konstigt att de är märkta med utländska chip. Smuggelvalpar brukar väl få svenska chip bara för att det inte ska synas att de är "importerade".
 
Vet man varför man tror att de är övergivna och inte att de har rymt?
 
Fast har de rymt från något skyffe så har kanske importören inte märkt att de har rymt ännu? Jag menar, oseriösa importörer håller kanske inte hundarna som sig bör.
 
Fast har de rymt från något skyffe så har kanske importören inte märkt att de har rymt ännu? Jag menar, oseriösa importörer håller kanske inte hundarna som sig bör.
Kanske, hundarna var ju dock i fint skick, inga skavanker eller så. Och fyra valpar kanske (?) ca 5000kr styck är 20 000 och nog borde man ha sån koll så att man har tittar på sina 20 000kr i alla fall nån gång per dygn ? (ren gissning ang priserna men en ev smugglare tänker nog inte söta valpar utan ser nog bara inkomstkällor och slutsummor.) Om dom inte togs om hand om så borde dom ju vara smutsiga och kanske inte må så bra. Vad jag har hört så var ju valparna i fint skick.

Jag gissar på att någon smugglat in dom för att sälja men inte fått dom sålda och släppt ut dom där det finns folk för att någon ska förbarma sig över dom. Kanske visste dom inte om att dom var chippade innan dom smugglades in eller å kanske det upptäcktes i sverige och hur ska dom i så fall kunna få riktiga papper här? Hur förklara för veterinären att valpen är chippad i utlandet och inkommen hit innan karensen och utan papper. Kanske ville nån rädda dom från utlandet och så blev allt fel här i sverige. Någon har ju ändå tagit väl hand om dom och släppt ut dom där det finns människor av en anledning tänker jag. Men jag kanske är helt fel ute i mina funderingar?
Det är ju inte första gången valpar dumpas för att ingen vill ha dom men då brukar dom ju dumpas långt ute i skogen som dom där , var det 6 stycken (?) rottisvalparna som dumpades mitt ute i ingenstans för några år sen och som hittades av en som var ute och red.
 
Tragiskt om valparna dumpats:(.

Kommer dock att tänka på när vi skulle hämta vår gamla hund, valparna hade blivit fraktade från finska gränsen till hede då alla valpar skulle dit eller söder ut och hela kullen går på egna äventyr, hela kullen återfanns några timmar senare helt oskadda.
Han som passade valparna var inte lite nervös av att ha någon annans valpar på rymmen på ett värde över 60 tusen.
 
@dobbis Det ska ju inte synas att de är "importerade" smuggelvalparna så därför chippas o vaccineras de i Sverige. Om det sen bara är som man säger eller om de verkligen är chippade och vaccinerade vet man ju aldrig. Kan ju vara falska påståenden också. Det har varit valpar som har avlivats p g a sjukdom och då har det inte synts att de var "importerade". Men på ägarnas berättelser har man förstått att det varit smuggelvalp.

Hur som helst så är det väldigt tragiskt det som har hänt de 4 valparna man har hittat. Undrar om de var fler från början eller om man har hittat alla.

Nere i Europa är alla valpar betydligt mycket billigare än här. En ras som kostar ca 10000,- här kan man köpa för 2-3000,- i t ex Holland. I öststaterna är det ännu lägre priser.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 845
Senast: Kraxa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 736
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 730
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 306
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp