Vad är det för hund(ras)?

Söt 🥰 De är ganska lika ja, men för mig har de helt olika uttryck i ansiktet. Nu är det ju, som du säger, bara en bild att jämföra med, men din hund skriker chihuahua för mig i ögonen och nosen trots att nosen är längre och grövre än en renrasig chihuahua. TS kompis hund har ett mycket öppnare och mildare ansikte och jag tänker nog mer papillon än chihuahua om jag ska ta en liknande ras, men det känns som att hon borde ha mer päls om hon skulle vara tibbe/papillon.

Men som sagt så kan det ju synas mer eller mindre av raserna. Min svarta såg man bara pudeln på hennes hängande öra och att ansiktet var lite längre och mjukare än en renrasig chihuahua. Den bruna la jag in på ett subreddit som handlar om att gissa raser och där gissade flera att det var mops i henne 🤣
Visa bifogad fil 130212
Mops 😂

Men jag har också tänkt papillon för lilla hunden, tycker också hon ser mer ut som en sån än en chihuahua.

Hittar ingen bra bild på hunden riktigt, har miljooooner bilder... när hon ligger ihoprullad i en boll och är söt, säger ingenting. Hittade denna dock, kanske säger något iaf.
 

Bifogade filer

  • IMG_9802.jpeg
    IMG_9802.jpeg
    243,3 KB · Visningar: 175
Disclaimer: jag kan ingenting om hundar.

En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen har hon tre världens bästa hundar, men en av dem är världens BÄSTA bästa hund. Problemet är att hon är en sån där rumänsk gatuhund och ingen vet vad hon är, men jag vill ha en EXAKT LIKADAN hund när det blir läge för mig att skaffa egen hund någon gång i framtiden.

Enligt uppgift från min kompis som träffade mamman, såg mamman väldigt mycket ut som en chihuahua, fast inte renrasig ändå. Pappan är så klart okänd.

Hunden i fråga kom så klart kastrerad och klar, vilket är en himla (o😫)tur för annars hade jag nog inlett en seriös övertalningskampanj med syftet att få kompisen att ägna sig åt lite kvalificerad buskavel. Ord jag aldrig trott att jag skulle yttra but here we are. Jag skulle ge mycket för en valp som hade världens bästa hund som mamma. 😍

Hon är då liten men med ganska mycket massa (ingen liten råtta), orädd, håller sig runt människan och går inte långt, allmänt okomplicerad med allt, gosig, gullig, lättlärd men verkar inte kräva så himla mycket av någonting, nöjd med lite promenader och soffhäng. Knappt någon jakt alls, vad vi märkt, men vaktar pyyyttelite (skäller när det knackar på dörren i princip, eller om det smyger runt någon utanför huset). Funkar med andra hundar och med katter. Och grisar, kaniner, höns och annat levande som finns på gården.

Hon är liksom bara en liten fluffig kikärta av kärlek och regnbågar.

Men vad ska jag ha om jag vill ha en likadan? Vad tror ni finn
De ser lika ut, i ansiktet och pälsen. Ser ut att vara samma fluffiga mjuka. Han ser så himla snäll ut. 😍
Men vad underbart att du ska skaffa hund! :heart
 
Min reaktion också 😅🤣 Här är några av svaren
IMG_9042.jpeg

Men jag har också tänkt papillon för lilla hunden, tycker också hon ser mer ut som en sån än en chihuahua.

Hittar ingen bra bild på hunden riktigt, har miljooooner bilder... när hon ligger ihoprullad i en boll och är söt, säger ingenting. Hittade denna dock, kanske säger något iaf.
Gud vad söt hon är 😍 Ja, papillon ser absolut ut att vara möjligt om man gör efter huvudet, men jag tror att pälsen borde varit längre om hon bara skulle vara tibbe/papillon 🤔 Papillon/pudel får iallafall Mycket mer päls än chihuahua/pudel tex även om man använder långhårig chihuahua
 
Nej, det kan verkligen bli jätteolika! Detta är mina systrar som alla tre är/var pudel/chihuahua. Den bruna och svarta är kullsystrar där både mamma och pappa är 50/50 och den gråa har samma pappa och pudelmamma. Helt olika personligheter också
Visa bifogad fil 130201
Chihuahua-utseendet slår igenom väldigt i ansiktet, tycker jag! Vilket får mig att tro att hunden i trådstarten har något annat i sig, tycker hennes uttryck är helt annorlunda. Tibbe eller nån annan spaniel skulle jag tippa på där!
 
Mops 😂

Men jag har också tänkt papillon för lilla hunden, tycker också hon ser mer ut som en sån än en chihuahua.

Hittar ingen bra bild på hunden riktigt, har miljooooner bilder... när hon ligger ihoprullad i en boll och är söt, säger ingenting. Hittade denna dock, kanske säger något iaf.
Hur stor är hon? Eller har du skrivit det? Ja, papillon känns som en möjlighet, liksom tibetansk spaniel eller kanske cavalier.
 
Chihuahua-utseendet slår igenom väldigt i ansiktet, tycker jag! Vilket får mig att tro att hunden i trådstarten har något annat i sig, tycker hennes uttryck är helt annorlunda. Tibbe eller nån annan spaniel skulle jag tippa på där!
Precis. Trots att mina är så olika så ser man direkt att det är chihuahua i dem på huvudet och uttrycket
 
Hur stor är hon? Eller har du skrivit det? Ja, papillon känns som en möjlighet, liksom tibetansk spaniel eller kanske cavalier.
Hennes mamma såg tydligen mycket mer ut som en chihuahua än vad hon gör, därför de tror att det är chihuahua i henne. Men som redan har sagts, vad som ploppar fram i en avkomma från diverse konstiga korsningar är ju svårt att förutsäga.

Jag har inte mätt henne men höll precis upp en tumstock och gissar på ca 25cm i mankhöjd.
 
Jag vet ju allt det här egentligen, från hästarna. Man brukar ju säga att en förstagångskorsning (mellan lämpliga raser) blir ofta trevliga bruksdjur men avlar man vidare på en sådan korsning kan det bli lite hej-kom-och-hjälp-mig.

Men denna hund alltså. Plötsligt har jag utvecklat en förståelse för de som tar ett föl på sitt urdåliga sto bara för att hon är hon. VAD HÄNDER MED MIG

Jag tänker att det inte alls behöver vara fel att avla på sitt sto bara för att ”hon är hon”.
Det är uppenbarligen en häst vara egenskaper man gillar. Vem är det som bestämmer att man 100% alltid måste avla för att få en bättre individ.

Nu är det här en hundtråd, men jag ville bara få det sagt.
 
Jag tänker att det inte alls behöver vara fel att avla på sitt sto bara för att ”hon är hon”.
Det är uppenbarligen en häst vara egenskaper man gillar. Vem är det som bestämmer att man 100% alltid måste avla för att få en bättre individ.

Nu är det här en hundtråd, men jag ville bara få det sagt.
Jag tycker ändå att man måste ta både hälsa och temperament i beaktning, nu får ju hästar oftast bara en avkomma åt gången så det är inte hela världen om en själv känner att man har råd att behålla avkomman hela livet - men det ska ju ändå helst bli en individ som fungerar om den måste säljas eller omplaceras också. Jag tycker att det är ett stort ansvar att avla.

Snackar vi hundar ska du dessutom hitta lämpliga hem åt alla valpar du inte kan eller vill ha kvar i hemmet, och avlar du på okänd bakgrund kan det verkligen bli lite hursom.
 
Jag tänker att det inte alls behöver vara fel att avla på sitt sto bara för att ”hon är hon”.
Det är uppenbarligen en häst vara egenskaper man gillar. Vem är det som bestämmer att man 100% alltid måste avla för att få en bättre individ.

Nu är det här en hundtråd, men jag ville bara få det sagt.
Jag håller med om att en avkomma inte nödvändigtvis måste bli bättre än sina föräldrar, men den ska ju ändå bli funktionell, tycker jag? Med "urdålig" menade jag till exempel ston med exteriöra avvikelser som orsakar problem för hästen, eller med genetiska sjukdomar, eller t ex en snäll hobbyhäst med en väldigt skarp förälder där man ju aldrig riktigt vet vad som slår igenom. Alla tre ovan har jag personligen stött på genom livet där jag tycker att stoägaren inte bara gjorde ett dåligt val ur "rasförbättringssynvinkel" men också på ett rent etiskt plan. Det blev inte bra för avkommorna.

Med fallet med min lilla älsklingsfavvohund så är det ju en väldigt bra poäng att om jag magiskt skulle kunna ta valpar på henne så vet vi absolut ingenting om hur valpen/arna skulle bli, eftersom vi inte har någon aning om vad som finns i henne. Om utfallet skulle bli att ingen valp blir ens i närheten av hur hon är, då missar jag ju målet helt och hållet. :)

Träffade hundens matte (och hunden :love: aaah hon mötte mig med helkroppsviftande och "uppies" och väl uppe i famnen åmade hon in sig halsgropen och pep, alltså jag smälter varje gång) och hon påminde mig om att hunden kom till Sverige med en kullbror som var rätt annorlunda. Större, mörkare, annan päls. Vet inte hur han blev till temperamentet, dock.
 
Jag har alltid sagt att om jag visste garanterat att Chika bara skulle få en valp hade jag parat henne, för jag ÄLSKAR ju henne och hennes stundtals krångliga temperament (och alla hälsotester är UA på samtliga testade individer i familjen) - men samtidigt inser jag att det lika gärna kan bli tre, fyra eller fem valpar och det är ingenting jag vill ha ansvar för att placera om de tar efter mor sin.
 
Jag har alltid sagt att om jag visste garanterat att Chika bara skulle få en valp hade jag parat henne, för jag ÄLSKAR ju henne och hennes stundtals krångliga temperament (och alla hälsotester är UA på samtliga testade individer i familjen) - men samtidigt inser jag att det lika gärna kan bli tre, fyra eller fem valpar och det är ingenting jag vill ha ansvar för att placera om de tar efter mor sin.
Precis så sa jag med Ping också fast med henne var det tarmproblem jag var rädd skulle gå i arv. Idag vet jag att det var pga en mycket kraftig giardiainfektion hon hade när jag fick hem henne, men det visste jag inte innan hon blev kastrerad och även om jag vetat så fanns ju ändå den stora sannolikheten att det skulle bli mer än en valp
 
Det finns ju kloning, men undrar hur dyrt det är o.o
Haha, jag nämnde det på skämt till ägaren. :D Har för mig att klonade djur ofta har kortare förväntad livstid, vet inte om det är sant eller om jag blandat ihop saker. Även om jag hade pengar vet jag inte riktigt vad jag tycker om kloning, rent etiskt...
 
Haha, jag nämnde det på skämt till ägaren. :D Har för mig att klonade djur ofta har kortare förväntad livstid, vet inte om det är sant eller om jag blandat ihop saker. Även om jag hade pengar vet jag inte riktigt vad jag tycker om kloning, rent etiskt...
Hade nog känts lite creepy med en klonad hund hemma :cautious: ser ut som Fido, rör sig som Fido, men är inte Fido… Skräckfilmsvibbar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 103
Senast: soom
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 091
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 325
Övr. Hund Jag har länge velat ha en egen liten vovve, familjen har en hund som jag så klart tycker väldigt mycket om, men han är en blandras och...
Svar
13
· Visningar
1 189
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp