Vad är det för kor?

GardenAngel

Trådstartare
Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite om kor men känner igen de absolut vanligaste och jag har inte heller lyckats googla mig till vad dessa kan vara för ras.

Framförallt är det färgerna som sticker ut för mig. Alla färger verkar vara representerade, även en brungrå variant som jag vill jämföra med blå på hundar eller musblack på häst. Dock är alla enfärgade, dvs inga skäckar (fläckiga kanske det heter?), men några har vita tecken i ansiktet.
Pälsen är kort och slät men en av dem som är lite mindre, kanske en kviga, ser lite lockig ut.
Korna verkar inte ha horn men jag tyckte det såg ut som att tjuren hade. Annars har de en sån ”kulle” mellan öronen.
Kroppsmässigt känns de lite mittemellan, de ser lite ut som rödkullakor, eventuellt lite större och grövre. Juvren är väl synliga men inte jättestora som hos mjölkkor - kan det vara en lantras? Annars killgissar jag att det är en köttras.

Någon som vet?
 
Du har ingen bild? Jag kan inte mycket om kor men vet att många håller blandraser så kanske är sådana?
Joo, jag tog en bild häromdagen men det känns inte riktigt rätt att lägga ut bilder på någon annans djur på internet.. :o

Ja, det är klart! Jag tänkte inte att man har blandraser på kor :angel:
 
Kan det vara Blonde d’Aquitaine?

Nej, där faller det på färgen.. dessa finns i vit, beige, rödbrun, svart och den brungrå. Och de är nättare, någonstans mellan blonde och rödkulla. Och juvren betydligt större!
Men bra att ha mer att jämföra med!
 
Jag gissar blandraser. Det är vad vi har, vi har också alla färger. Här syns ett litet urval. :p
20220521_090843.jpg
 
Tja, nog är det korsningar. Lite hereford kan jag se. Och möjligtvis Charolais- ljusbrunt. Det svartvita är det nog lite SLB/holstein i. Ser inget Jersey.
 
Tack för input! Jag har helt enkelt fått acceptera att det nog är blandraser. Lite synd, om man någon dag skulle få för sig att skaffa ett gäng så måste jag ju ta reda på vems just dessa kor är :angel:




(Jag ska INTE köpa några kor, säger min sambo.. 🙈)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp