Vad är det för kor?

Ja, alltså, nog för att vi bor på landet men tomten är bara på 1500kvm. Så det blir nog lite tajt för kor. Jag har försökt jobba in höns sen vi flyttade in, för 5 år sen, men det går sådär :D

@Jeps Färgen är rätt där, men allt annat är fel 😑
 
Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite om kor men känner igen de absolut vanligaste och jag har inte heller lyckats googla mig till vad dessa kan vara för ras.

Framförallt är det färgerna som sticker ut för mig. Alla färger verkar vara representerade, även en brungrå variant som jag vill jämföra med blå på hundar eller musblack på häst. Dock är alla enfärgade, dvs inga skäckar (fläckiga kanske det heter?), men några har vita tecken i ansiktet.
Pälsen är kort och slät men en av dem som är lite mindre, kanske en kviga, ser lite lockig ut.
Korna verkar inte ha horn men jag tyckte det såg ut som att tjuren hade. Annars har de en sån ”kulle” mellan öronen.
Kroppsmässigt känns de lite mittemellan, de ser lite ut som rödkullakor, eventuellt lite större och grövre. Juvren är väl synliga men inte jättestora som hos mjölkkor - kan det vara en lantras? Annars killgissar jag att det är en köttras.

Någon som vet?
Leta upp ägarna och fråga vad dom är för nåt? Det brukar jag göra. Än så länge har ingen blivit arg, mest glada att någon är nyfiken och intresserad.
 
Ja, alltså, nog för att vi bor på landet men tomten är bara på 1500kvm. Så det blir nog lite tajt för kor. Jag har försökt jobba in höns sen vi flyttade in, för 5 år sen, men det går sådär :D

@Jeps Färgen är rätt där, men allt annat är fel 😑
Grå/blå kan ploppa upp i lite alla möjliga korsningar. På ena jobbet blev det grått vid korsning SRB/Holstein.

Det finns väldigt många gamla koraser som får fina färger och teckningar också.

Här en gott och blandat- flock med lantraskyr hos en bekant i Norge: (usel bild men man ser ju färgerna/teckning)
 

Bifogade filer

  • 354403196_596939359212799_5123667074063993238_n.jpg
    354403196_596939359212799_5123667074063993238_n.jpg
    364,5 KB · Visningar: 107
Vi pratade om att köpa nötter här för att beta när hästepoken nog snart är över. Vad får en ge för en köttkalv nu förtiden? Eller en gammal köttko? Stammen ointressant. Sonen vill ha highland, jag vill ha något inte för stort.
 
Vi pratade om att köpa nötter här för att beta när hästepoken nog snart är över. Vad får en ge för en köttkalv nu förtiden? Eller en gammal köttko? Stammen ointressant. Sonen vill ha highland, jag vill ha något inte för stort.
Scan har listpris för livdjur på sin hemsida :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp