Bukefalos 28 år!

Vad är det här för fågel?

tuaphua

Trådstartare
I ett ihåligt äppelträd på tomten bor någon fågel.
Sambon sa att det såg ut som en stor, svart and kröp ut ur hålet i trädet i morse. Jag kikade in där sen och det låg en stor, svart fågel med lite vitaktiga ögon där inne.
Vi googlade och hittade spillkråka som verkade rimligt.
Jag stack in mobilen och tog ett snabbt foto utan blixt för att inte störa den. Nu när jag ändrat ljus på fotot och fågeln syns ser det ut som att den har rundare, bredare näbb dock.
Vet någon vad det är för fågel?

IMG_5217.jpeg
 
Det ser ju absolut ut som en vattennäbb i alla fall. Vilken tur ni har! :heart
Jag är jättedålig på fåglar. Men tänkte att Buke vet allt! :laugh:
Ja, det ska bli roligt att se vad det blir för små fågelbebisar sen! Vi har skämtat om att gå dit och mata med de spindlar och myror etc min hund boinkar ihjäl med nosen, massmördaren.😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Honorna har inga stora, vita fält. :)
Knipa
Vigg

Tycker det ser mest ut som en knipa på din första bild, men svårt att säga eftersom det inte är en jättetydlig bild och färgerna kanske luras om du ljusat upp den också.
Ok, tack!
Nej, färgerna blir ju fel som det är nu. Vi ska hålla fortsatt utkik och se om det kryper ut något mer igen så man kan se mer.
 
Filmer och bilder på knipor som hoppar ur holkar med sina små är ju klassiska. Det finns ganska många sjöfåglar som bor i träd. :)
Jag som tänkt att sjöfåglar bara bygger bo etc vid stranden och i vassen :eek: Känns lite märkligt att ganska mark(vatten)bundna fåglar bor i träd 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är förmodligen helt enkelt tryggare så. :)

Jag gjorde ett ofrivilligt ljud när den lilla ducklingen gjorde en kullerbytta i luften 🫣:rofl:

Fantastiskt egentligen att de inte skadas av dessa fall! Påminner mig om en dokumentär där fåglar hade bon på en bergsvägg och för att ta sig till vattnet så fick ungarna helt enkelt kasta sig nedför bergsväggen utan att kunna flyga, det var så högt! 🫣

Innebär detta att ankor kan räkna till åtminstone 12? De måste väl räkna ihop sina ungar? :idea:
 
I ett ihåligt äppelträd på tomten bor någon fågel.
Sambon sa att det såg ut som en stor, svart and kröp ut ur hålet i trädet i morse. Jag kikade in där sen och det låg en stor, svart fågel med lite vitaktiga ögon där inne.
Vi googlade och hittade spillkråka som verkade rimligt.
Jag stack in mobilen och tog ett snabbt foto utan blixt för att inte störa den. Nu när jag ändrat ljus på fotot och fågeln syns ser det ut som att den har rundare, bredare näbb dock.
Vet någon vad det är för fågel?

Visa bifogad fil 145095

Svårt att se utifrån bilden, men jag tycker nog inte att det ser ut som en knipa - näbben ser så lång ut! Knipan är dessutom en ganska liten fågel - mindre än en gräsand. Men det kan vara bilden som luras.

Det ser ut som ett ställe en knipa skulle gilla dock :) googla ”knipholk” så ser du hur man bygger holkar som knipor gillar - för att efterlikna hålor i träd.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Svårt att se utifrån bilden, men jag tycker nog inte att det ser ut som en knipa - näbben ser så lång ut! Knipan är dessutom en ganska liten fågel - mindre än en gräsand. Men det kan vara bilden som luras.

Det ser ut som ett ställe en knipa skulle gilla dock :) googla ”knipholk” så ser du hur man bygger holkar som knipor gillar - för att efterlikna hålor i träd.
Vi funderar på Vigg eller Knipa efter tips här.
Fick en lite tydligare bild på den.

IMG_5396.jpeg
 
Knipa! Titta på den här videon. :)

+ @AraSlei
Ja, efter att ha snabbkikat på filmen känns det mycket troligt. När jag kikade in där förut såg det ut som den hade vita irisar typ. Men fattar att dåliga ljuset där inne kan innebära att det är samma färg på ögonen som på filmen. Färg på vingar, näbb etc känns rimlig med.
Hoppas vi får se den mer sen. Och bebisar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp