Vad är det här för växt? Hjälp!

Eon

Trådstartare
Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men vet i så fall inte vilken sort (om det nu ens är en namnad sort) och har inte fått någon respons så tänkte att jag passar på att vända mig till er alla för att be om hjälp.

Jag hade den här växten för några år sedan men så dog den plötsligt efter att ha varit ute på balkongen och förmodligen skaffat sig någon ohyra eller sjuka och jag har letat efter en likadan ända sedan dess men utan någon framgång.
Min bror fick nämligen tag i en stickling genom en bekant för x antal år sedan (som sades vara ett palettblad) som jag fick och även om den kanske inte ser sådär jättekul ut så var det en av mina favoriter för den växte som bara den (alltså mer än vad palettblad normalt brukar göra) och krävde väldigt lite omsorg. Eller ja, den dog ju tyvärr helt plötsligt, men som sagt förmodligen från något ondskefullt som den fick med sig in från utelivet på balkongen.
Min bror har tyvärr inte någon kontakt med den där bekanta längre och ingen jag har frågat har haft någon aning om vad det kan vara för någon. Så kom gärna med förslag! Skulle så gärna kunna skaffa mig en ny :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20200805_124053.jpg
    IMG_20200805_124053.jpg
    319,5 KB · Visningar: 369
En till bild, där man ser att bladen är lila/plommonfärgade undertill.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200806_134429.jpg
    IMG_20200806_134429.jpg
    412,2 KB · Visningar: 358
På första bilden tyckte inte jag att den såg ut som en palettblad, men på den andra så ser den mer ut som det framförallt på stammen så kanske är det det ändå.
 
  • Gilla
Reactions: Eon
Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men vet i så fall inte vilken sort (om det nu ens är en namnad sort) och har inte fått någon respons så tänkte att jag passar på att vända mig till er alla för att be om hjälp.

Jag hade den här växten för några år sedan men så dog den plötsligt efter att ha varit ute på balkongen och förmodligen skaffat sig någon ohyra eller sjuka och jag har letat efter en likadan ända sedan dess men utan någon framgång.
Min bror fick nämligen tag i en stickling genom en bekant för x antal år sedan (som sades vara ett palettblad) som jag fick och även om den kanske inte ser sådär jättekul ut så var det en av mina favoriter för den växte som bara den (alltså mer än vad palettblad normalt brukar göra) och krävde väldigt lite omsorg. Eller ja, den dog ju tyvärr helt plötsligt, men som sagt förmodligen från något ondskefullt som den fick med sig in från utelivet på balkongen.
Min bror har tyvärr inte någon kontakt med den där bekanta längre och ingen jag har frågat har haft någon aning om vad det kan vara för någon. Så kom gärna med förslag! Skulle så gärna kunna skaffa mig en ny :)
Minns du om den doftade på något sätt och om den fick blommor?
Det finns en basilikaliknande växt som heter blandmynta/perilla (sisho) som påminner mycket om din.. Om det är bladmynta och det blev lite svalt på balkongen kan det ha varit därför som den dog.
 
Är ganska säker på att de är ett palettblad men kommer inte på namn..
Har frågat i en facebookgrupp.
Har du facebook? Finns fler där i växtgrupper och även för endast palettblad som är kunniga 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Eon
Minns du om den doftade på något sätt och om den fick blommor?
Det finns en basilikaliknande växt som heter blandmynta/perilla (sisho) som påminner mycket om din.. Om det är bladmynta och det blev lite svalt på balkongen kan det ha varit därför som den dog.
Oj, vad mycket respons jag hade fått nu när jag äntligen kikade in här igen, tack allesammans!
Fastnade för det här förslaget på bladmynta/perilla och får ta och utforska den saken för vissa bilder på googel är onekligen väldigt likt den växten jag hade.
Jag minns inte hur det var med blommorna, men har för mig att jag som jag brukar göra med palettblad knipsade av alla knoppar som möjligtvis kom innan de hann gå i blom.
Däremot så glömmer jag inte att den luktade väldigt speciellt, svårbeskriven doft, väldigt grönt, ärtigt på något vis.
Åh, nu börjar jag hysa lite hopp här, tack så mycket för förslaget :up:
 
Är ganska säker på att de är ett palettblad men kommer inte på namn..
Har frågat i en facebookgrupp.
Har du facebook? Finns fler där i växtgrupper och även för endast palettblad som är kunniga 🙂

Nej, jag har ju inte facebook, lite därför jag har sökt mig hit. Det är helt enkelt inte riktigt min grej (lite av en fb-vägrare), men har förstått att det både där och på instagram finns det väldigt kunniga människor när det kommer till palettblad så lite sugen på att skaffa det blir man ju ändå på att skaffa det :angel:
 
Kan säg nästan säkert att det är ett palettblad :) Troligtvis är denna planta sådd av en privatperson då ingen av standardsorterna liknar den (grön stam och gröna, enfärgade blad med röd/rosa undersida, så plantan är att betrakta som en No Name/NN. Däremot bör det inte vara svårt att hitta en liknande om du gillade att den var grön, de flesta vill ju ha lite mer färg och mönster på sina.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 610
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 824
Senast: LelleLilla
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 632
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp