Bukefalos 28 år!

Vad är det jag söker?

MittNyaJag

Trådstartare
Nu börjar bilen sjunga på sista versen och även om jag inte riktigt vet hur jag ska finansiera ett byta så tänkte jag börja spåna...

Jag åker Volvo 745 idag.
Långsamt med andra ord och med en förbrukning runt litern. 0.8 i långkörning och upp till 1,3 med släp.
Den bensinförbrukningen passar mig, mindre gör inget men jag vill helst inte tanka mer än så.
Jag håller på och typar upp hästtransporten och vill därför ha en bil som får dra minst 2140 kilo.
Jag vill ha en kombi och fyra dörrar. (Ex. pajero shogun går alltså fetbort!)
Plats för bilbarnstol är oxå viktigt.

Fyrhjulsdrift är ett plus och än mer om det går att lägga ur till två- (helst bak-)hjulsdrift.
Manuellt är väl att föredra på en dragbil men en schysst automat fungerar oxå. Pass på bränsleförbrukningen där bara!!

Tyvärr åker jag mycket kortvändor, men annars är det "blandad körning" som gäller mestadels med längre resor till tävlingar och träningar.

Jag vill ha en bra bil med "okej" rykte. Helst inte äldre än säg -00 och såklart, ett bra pris. Ett högre pris för en bil av bättre kvalitet, men vi snackar inga 100000 utan kanske hälften?

Vad har ni för förslag?
 
Sv: Vad är det jag söker?

Kan nog inte tipsa om någon specifik modell, men vi har en Toyota som vi är väldigt nöjda med. Toyota över lag gör väldigt bra bilar som håller länge.
 
Sv: Vad är det jag söker?

Nu vet jag visserligen inte hur mycket en sådan får dra, men jag kan rekommendera Subaru Legacy annars! Har själv bara kört äldre modell, men bara hört positivt om dessa bilar. :)
 
Sv: Vad är det jag söker?

Huvva. Kört stallägarens en pyttebit. Var som en traktor ju :S Men många är nöjda med dem som dragbilar.
 
Sv: Vad är det jag söker?

Skaffade mig två bilar, och den lösningen verkar gå att räkna hem. En pickup som får dra två ton, och en lillbil som drar lite mindre.

Hästarna åker man inte så ofta med så då kanske omaket med tvådörrars går att acceptera.

Ett förslag som i alla fall får dra 1500kg är Lada Niva. Se upp med rosten som alla andra gamla bilar. Då den är kort är den riktigt lätthanterlig, men lite struttig i gången.

Annars är det pickis eller skåpbil, att de drar bränsle går nog inte att komma ifrån med rimliga pengar.

Ptr
 
Sv: Vad är det jag söker?

De subarus jag hittat/tittat som ligger i bra prisklass har oftast en dragvikt på 1800 och det är lite i underkant... Annars är det bilar jag trivs med! Boxermotorn har sina fördelar!!!

@ ptr. Om ladan får dra 1500 så är den totalt ointressant eftersom jag vill kunna dra minst 2140... Med barn i bilbarnstol är tvådörrars inte ett alternativ. Man får inte montera bilstolar i fällbara säten och jag vägrar spänna fast barn i baksätet! :) Vi har en pajero shogun som visserligen får dra långt över två ton på kroken, men iom att den är tvådörrars är den helkass om man ska iväg med familjen...

@alla, Är det någon som har erfarenhet av exemplevis Opels Frontera? 2,2liters sexan, vad ligger den på för förbrukning?
 
Sv: Vad är det jag söker?

Har du tittat på Mitsubishi L200? Med dubbelhytt då. Jag vet själv inte så mycket om dem, men jag vet många som drar mycket som kör L200.
 
Sv: Vad är det jag söker?

Vår L200 får dra 2 ton vilket inte är särskilt imponerande.

Däremot får Pajero Sport dra 2800 kg, gott om lastutrymme. Bra dragbil, men törstig.
 
Sv: Vad är det jag söker?

Den L200 vi hade tidigare fick dra 2800 kg.

Nissan king cab/navarra får dra runt 3 ton tro jag men det här är väl inga bilar man egentligen åker omkring i till vardags om man inte behöver dom i jobbet.

Vissa volvo xc90 får dra 2250.
Kia sorento, upp till 2500 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det jag söker?

//Alla//

L200 är fin, men känns i största laget. En "vanlig" person/SUV räcker gott och väl.

XC90 ligger fortfarande väldigt högt i pris.

Ska kolla upp Kian!
 
Sv: Vad är det jag söker?

De subarus jag hittat/tittat som ligger i bra prisklass har oftast en dragvikt på 1800 och det är lite i underkant... Annars är det bilar jag trivs med! Boxermotorn har sina fördelar!!!

@ ptr. Om ladan får dra 1500 så är den totalt ointressant eftersom jag vill kunna dra minst 2140... Med barn i bilbarnstol är tvådörrars inte ett alternativ. Man får inte montera bilstolar i fällbara säten och jag vägrar spänna fast barn i baksätet! :) Vi har en pajero shogun som visserligen får dra långt över två ton på kroken, men iom att den är tvådörrars är den helkass om man ska iväg med familjen...

@alla, Är det någon som har erfarenhet av exemplevis Opels Frontera? 2,2liters sexan, vad ligger den på för förbrukning?


Subaru forester max 2000 kg, men det räcker ju inte ändå.
 
Sv: Vad är det jag söker?

Jag är skitdålig på vilket det är du vill veta, så jag kopierade av allt ifrån VV :o

Skattevikt, kg: 1680
Tjänstevikt, kg: 1680
Totalvikt, kg: 2130
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3930
Max lastvikt, kg: 450

Det är iaf vår SAAB 9-5, -00. Bara framhjulsdrift, tyvärr. Annars är den väldigt rymlig, jag tror den får dra ganska mycket (vilket tittar man på?) och den drar ungefär lika mycket bensin som din Volvo.
 
Sv: Vad är det jag söker?

http://www.campinggladje.se/artiklar/tester/20060822/hyundai-santa-fe-22-crdi/?page=1


Hyundai Santa Fe, kanske. Får dra lite över 2000 kg på E-kort.

Det blir nog inte lätt att hitta det du söker för 50 000 dock.

Santa feen går nog att få tag i till den summan som är utsatt vi ungefär -98 - -01 vid ca 15 000 mil.
Kollade en hel del på dom nu när jag skulle köpa bil, men råkade förälska mig i en Chevrolet Blazer istället, får med den dra 2040, så det är lite för lite för dig och den dricker en del... Men jag är helnöjd, går som en klocka, både på väg och i lervälling :d
I och urkopplingsbar fyrhjulsdrift, via enbart en knapp inne i bilen.

@alla, Är det någon som har erfarenhet av exemplevis Opels Frontera? 2,2liters sexan, vad ligger den på för förbrukning?

Fronteran fick jag som ett alternativ, tyvärr var det väldigt få ute och alla var väldigt långt bort så fick aldrig kollat på någon. Bensinförbrukningen minns jag tyvärr inte, det jag vet är att du ska undvika dieseln för Opels dieselmotor är tydligen inga höjdare utan strular en hel del...

/Camilla
 
Sv: Vad är det jag söker?

Kollade en liknande bil och då stod det 2700 kg. Kommer inte ihåg regnumret på vår gamla bil. Trots att jag ser den med jämna mellanrum då det är en kompis som har köpt den.
 
Sv: Vad är det jag söker?

Jag är skitdålig på vilket det är du vill veta, så jag kopierade av allt ifrån VV :o

Skattevikt, kg: 1680
Tjänstevikt, kg: 1680
Totalvikt, kg: 2130
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3930
Max lastvikt, kg: 450

Det är iaf vår SAAB 9-5, -00. Bara framhjulsdrift, tyvärr. Annars är den väldigt rymlig, jag tror den får dra ganska mycket (vilket tittar man på?) och den drar ungefär lika mycket bensin som din Volvo.

Det är dessa två man tittar på.
Det första om man har BE-kort, det andr aom man har B-kort.

Vissa bilar kan ha lägre första än andra så man ska se upp ibland :)
 
Sv: Vad är det jag söker?

Santa Feen har jag faktiskt kikat på! Är det någon som har erfarenhet av dem? Sambo och svåger skrek rakt ut bara jag nämnda hyundai...

Vi hade en blazer ett tag, en äldre variant dock och den krånglade mest men jag trivdes inte så bra i den.. Men de något nyare är fina, och kan liga i rätt prisklass!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 644
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp