Ytterligare en dragbilstråd (tyngre släp).

Digbil

Trådstartare
Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul.
Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett år. Men då förhållandena är lite ändrade så leker jag med tanken att vi (jag och sambon) ska ha en liten, snål "Skjutsa-arslet-i-bil" som huvudbil + en dragbil till mig, en redig arbetshäst utan större krav på lull-lull och komfort (typ). Bilen kommer att gå mestadels med släp och utöver det någon enstaka gång i veckan för att hållas igång under perioder med mindre häståkande. Därmed är det inte superviktigt att den är bensinsnål men den får helst dricka så lite som möjligt och det finns gränser.

Krav.
  • Ska kunna dra minst 2 ton (helst lite till men inget krav) utan att blinka.
  • 4-hjulsdrift.
  • Driftsäker.
  • Inte snordyr att hålla/serva/reparera. alt. "aldrig gå sönder". Jag mekar INTE själv.
  • Tålig.
  • Inte kosta hysterisk mycket i skatt vilket innebär att många dieselbilar går bort.
Sen kommer svårigheten: maxpris 50 000 kr

För att förenkla har jag tittat på några märken men tar gärna emot andra tips. Det som är intressant är förhållandet till pris. En bil som är jättebra i senare modeller och därmed för dyr, kanske är urusel i den ålder och det miltal som ryms i budgeten och tvärtom. 30K mil på en bil är kanske "knappt inkörd" medan en annan är slut då.
  • Toyota Land Cruiser: ligger högt på listan, vet inte så mycket om hur törstig den är men har förstått att de är tåliga.
  • Pajero (sport helst? eller är wagon OK? Shogun?): ligger också högt men svårt att hitta utan automat men det kanske inte gör något på den bilen?
  • L200: klen? rost?
  • Toyota Hilux: Verkar vara lite för dyra om man inte ska ha en skrothög?
  • Nissan Navara: motorhaverier? Dyra reservdelar? Rost?
  • Nissan Patrol: Ofta dyra i skatt, ibland svårt att hitta med vettig dragvikt. Det finns en hel del som bara får dra 1500 kg :/. Lite väl törstig? Rost.
  • Land Rover: Har förstått att de är dyra att hålla i de flesta modeller.
  • Div amerikanare: Törstiga! Har läst för mycket negativt om Jeep Cherokee och Jeep Grand Cherokee för att de egentligen ska vara ett alternativ.
Input om dessa (eller andra) välkomnas. Gärna också förklaring vad som är bra/dåligt, vad man ska passa sig för etc.

Tack på förhand! (Ja BE-finns ;) )
 
Du har många fina dragbilar på listan. I en intern jämförelse skulle jag ta bort L200 (senaste gen är väldigt traktorlika komfortmässigt jmfrt Nissan King Cab/Navara). Tror många Patrol är importerade och dragkrokar får vanligtvis 1500kg om högre dragvikt ej styrks. Motorn som du skriver bör vara renoverad annars lär det behövas.
Mitsubishi är rätt dyra delar till, Sport bygger på L200, Shogun/Wagon är olika längder och mer suv än lastbils L200 och håller inte märkvärdigt bra.
Landcruiser lär vara bra och hade jag nog valt själv, men hittar du någon vettig för 50000:-? Toyota är ju allmänt oförstörbara.
Charmigaste är väl en Landrover Defender (går sönder men billiga delar) eller som vi har, kompisen Mercedes Geländewagen (går inte sönder men om...dyyra delar, dock kanske lite ovanlig).

Annat förslag från mig är faktiskt Mercedes ML320 eller större. Första generationen sägs vara väldigt robust mekaniskt, amerikansk go-komfort och hög dragvikt (ca 3,3ton). Många exemplar och få intressenter, eftersom de flesta inte egentligen har behovet, gör enligt mig priserna vettiga. Dock lär reservdelarna vara dyra om något väl går sönder.

Uppe i dessa klasser är bilarna törstiga, pick-uperna är lastbilsreggade så där är skatten lägre trots diesel jmfrt suv-diesel. Men kör du sällan och korta sträckor så bör bensin fungera (suv). Finns ju lastbilsreggade suvar men då får man inte ha mer än en passagerare egentligen osv...

Mvh Thomas
 
Drar helst med den nyare L200. Personbilskomfort, underbar styrka och fantastiska köregenskaper för sin klass. Tyvärr över prisklass. Vår äldre L200 är en slitvarg, men är inne på motor nr 3. Vilket inte gör oss så mycket, vi har fått dem gratis (motorerna), men generatorn kostade en del, och växellådan när den rasade. Den äldre har absolut noll komfort och är nu degraderad till jaktbil (öppet flak).

Pajero Sport hade vi tidigare, men redan utan släp är den dyrare i bensin än V8 RangeRovern. Men den sistnämnda blir ju värd sitt milpris i kapacitet medan Sporten bara retar gallfeber på en. Bra dragbil, men priset för milen är inte försvarbart. Dyr att göra vid.

Nissan har både jag och våra bekanta väldigt dåliga erfarenheter av, både KC och nyare Navara. Det har varit motorer, växellådor, tråkiga verkstäder och bilar som står trots att verksamheten hänger på att de fungera. Inget bra betyg.

Toyota - kungen av dem alla, om man tror somliga. Ingen erfarenhet själv av Hilux, men har bara hört gott om dem. Dock svindyra i inköp. Samma med LC, alla lovsjunger men kostnaden gör det svårt att få ihop.

Defender är en traktor, kul men inget att satsa på om man vill använda bilen i vardagen. Övriga Landrover kostar löjliga summor antingen i inköp eller i service. Eller bägge. Luftfjädrade bilar är sköna, men hysteriska i underhållskostnader. Discovery är väl den som känns vettigast, men sky Freelander som pesten. Det är faktiskt den enda bilen jag vägrar köra, vi får den som lånebil (II) när vi servar och jag ber om en Opel Corsa istället.

Jeep har jag sett så många gråta över, att jag inte ens överväger det när det kommer till byte i bilstallet.
 
Så om man hittar en Discovery med spiralfjädring är det en bra grej? Jag hade fått för mig att Discon fått dålig kritik här på Buke, men det kanske var utseendet? :D Jag kör Skoda Yeti så...

Defendern har jag tittat på. Svårt med budgeten där men den är klart med på listan. Land cruiser kan man hitta privat, vilket jag inte känner att jag vill ge mig på själv. Men det är mycket möjligt att jag kommer ha ett riktigt pålitligt och skickligt "förkläde" med mig och då kanske, men bara kanske.

Och som sagt jag är på det klara med att större bilar dricker mer och den ska mest användas att dra med men är de snåla så är det bättre. Hellre en som är lite törstigare men inte drar märkvärdigt mer med släp än en som är snål utan släp men drar hiskeligt med soppa med släp på.

Mercedesen verkade intressant men lite dyra delar.
Det känns som om jag kan börja sortera bort några i alla fall.
 
...tillägg. Sen resonerar jag lite som jag såg att @Lovisaleonora gjorde i någon äldre tråd. En bensinare drar mer soppa men den fasta kostnaden (skatten) är lägre och den kan man inte påverka. Men hur funkar en Mercedes ML bensinare automat (som alla är) som dragbil.? De får ju ta runt 2500 kg.
 
En liten slamkrypare skulle kunna vara Opel Frontera. Tror de tillverkades fram till 01-02 nångång och de nyare är definitivt i din prisklass.
Jag känner 2 som har såna som dragbilar/slitvargar och tycker de fått mycket bil för pengarna.

En nyare diesel får dra 2800 kg
 
Maken ville ha en Disco och jag sa bara tvärnej. Den är helt enkelt för ful. Det får finnas någon måtta på vad som står på gårdsplanen. Det fick bli en RR istället.

Kommer man över utseendet (eller har annan smak) är det "bara" reparationskonto som blir lidande. LR är verkligen inget billigt märke att äga, möjligt om man har turen att antingen mecka själv eller har en prisvärd verkstad i närheten. Vårt problem är att många inte ens har den datormodul som krävs för att koppla upp RR. Vi kör bokstavligen genom halva Skåne när det är dax att åtgärda något, för de fyra verkstäder som finns i närheten som tar LR inte har RR-modueln (enligt egen uppgift). Varje liten smågrej kostar hysteriska summor, och när jag beställt reservdelar säger t o m verkstadskillen att det är pinsamt att uppge vad det kostar, för det är så dyrt. Och sedan ska grejorna på, vilket inte är gratis. Ingen prisvärd bil i mina ögon, men komforten är oslagbar. De tål heller inte att stå, utan måste köras ett par gånger/vecka för att inte dega ihop och få en massa konstiga varningsmarkörer som tar tid och pengar att släcka.
 
Vad är det för dåligt du har hört om Jeeparna? Jag har haft många Jeepar och man får väldigt mycket bil för pengarna. Dom funkar bra, delarna är billiga och för 50 000 kr får du en hyfsat ny med inte alltför många mil jämfört med många andra märken. Har även haft flera Land Cruisers och dom är outstanding. Tyvärr så får man ju inte så mycket för 50 000 kr när det gäller LC, men en äldre bensinare med ganska många mil räcker ju pengarna till. Land Cruisern är den enda bil som jag skulle kunna tänka mig att köpa även om den är långmilare.
Tyvärr så är ju båda dessa bilar soppaslukare när det gäller bensinmodellerna. Har en Grand Cherokee -01 med 6:a nu och den ligger på omkring 1,5 l/mil när jag pendar till jobbet inne i stan (ca 1,5 mil enkel resa, både landsvägs- och stadskörning), på landsväg ligger den på ca 1,1-1,2. Land Crusiern har ungefär samma förbrukning, rekordet för mig var 1,87, men då var det en automat, svinkall vinter, dubbdäck och mestadels korta körningar. En vettig diesel får du inte för 50 000 kr om du inte har en jädrans tur. Men dom ligger på omkring en liter blandad körning, skatten är drygt 9000 kr. Bensinaren kostar ca 2 800 kr i skatt, samma för Cherokeen. Min GC får dra 3,3 ton och LC:n får dra 2,8 ton.
Som @lady_vip skriver, så är ju Fronteran ett bra alternativ. Jag hade en sådan 3-dörrars förut, den fick dra 2 ton och soppaförbrukningen låg ganska stadigt på 0,9 oavsett hur jag körde. Det var en manuell med 4:an, V6:an's förbrukning är ju högre.
Någon Land Rover har jag aldrig haft, men flera av mina kompisar har och alla har haft problem med dem, massor med problem. Plugga på ordentligt innan du köper en sån. Bl a så ska man passa sig för den äldre Freelandern om den inte är konverterad. Det finns massor att läsa om detta på olika LandRover-forum.
 
Vad gäller Jeepar så har jag hört att de krånglar och går sönder och får konstiga fel.
Jag är egentligen helt inne på en bensinare eftersom bilen kommer att gå som andrabil och dragbil. Det ska inte stadsköras eller pendlas med den och då känns inte i runda slängar 10K om året i skatt som försvarbart.
Med mitt pristak blir det en långmilare och då gäller det att hitta en bil som fortfarande är bra vid höga mil, det är liksom irrelevant hur bra den var som ny. Då hamnar LC högt upp. Jag kan tänkta mig att gå upp några tusenlappar om jag hittar en riktigt bra ex.

Fronteran verkar klart intressant och sen är frågan hur "rädd" jag ska vara för Jeep.
Hur rädd ska jag vara för automat? Mercorna och Jeeparna är ju bara automat (nästan).

Buke är underbart! Precis den input och bollplank jag behöver. :)
 
Vad gäller Jeepar så har jag hört att de krånglar och går sönder och får konstiga fel.
Jag är egentligen helt inne på en bensinare eftersom bilen kommer att gå som andrabil och dragbil. Det ska inte stadsköras eller pendlas med den och då känns inte i runda slängar 10K om året i skatt som försvarbart.
Med mitt pristak blir det en långmilare och då gäller det att hitta en bil som fortfarande är bra vid höga mil, det är liksom irrelevant hur bra den var som ny. Då hamnar LC högt upp. Jag kan tänkta mig att gå upp några tusenlappar om jag hittar en riktigt bra ex.

Fronteran verkar klart intressant och sen är frågan hur "rädd" jag ska vara för Jeep.
Hur rädd ska jag vara för automat? Mercorna och Jeeparna är ju bara automat (nästan).

Buke är underbart! Precis den input och bollplank jag behöver. :)

Du ska absolut inte vara rädd för Jeep. Jag är inne på min åttonde nu och jag har aldrig haft några konstiga problem med dem, och som sagt så är det bra pris på delarna. Men LC:n är ju helt klart mycket bättre och mycket mycket stadigare och rejälare, en riktig kvalitetsbil, så den skulle jag ha valt i första hand. Det känns inte ens när man har ett släp bakom den.
 
Massa bra argument och bilförslag. Det finns ju en hel del att välja mellan, och som kan funka mer eller mindre bra för att dra släp. Men bara just dra släp, det gör man ju om man har husvagn. Har man häst(ar) vill man ju ofta ha med sig mer än bara hästtransporten. Att åka på clinic eller tävling är, vet vi numera, nåt alldeles oerhört mycket smidigare och mer lättjobbat med en skåpbil än med en familjekombi eller pickup. VW Transporter (finns ju 4wd), VW LT/Crafter, Renault Master etc. De flesta normalstora skåpbilar får dra 2 ton, många 2,5 eller mer.

Vi kör en VW LT35 som får dra 2 ton, lasta 1230 kg i ett rymligt skåp, dricker strax under litern (0,97) diesel per mil med två stora hästar i transporten om man håller laglig hastighet, och ekipaget går bokstavligen som på räls. Mycket stadigt, även ett par snäpp över 80 och/eller i kraftig vind. Kompromissen är att den är 2wd, men det finns ju kedjor. Och systermodellen MB Sprinter finns 4wd.
 
Uppdatering.
Gick upp lite i budget. Det blev en Kia Sorento CRDiEX -08. Tiden lär utvisa om det var ett bra köp eller inte. Jag har just nu min sedvanliga "jag har köpt en dyr pryl ångest". Men den får dra 3500 kg så det är ju bra.
 
Det tror jag är ett bra val, grattis eller vad man säger!
Har förstått att det ska vara en robust bil (rambyggd?) med rejäl teknik. Återkoppla gärna med hur den var att dra med samt årsskatten då du ändrade dig till diesel.
Och en bild kanske... =)

Mvh Thomas
 
Årsskatten är 6261:- en jämförelse med Sorento bensinare i min prisklass/samma årsmodell och tillräcklig dragprestanda så skilde skatten bara runt 3000:-/år. Istället så är förbrukningen på bensinmotorn väldigt mycket högre. Jag tänkte också att dieseln kanske är snäppet bättre att dra med och den förhållandevis låga förbrukningen (marginellt mer diesel än vad min Yeti drog i bensin) gör att den faktiskt går att använda mer utanför "hästdragarköret" :).
Sambons Fabia RS är förvisso helt fantastiskt kul att köra i stan och runt Uppsala men inget man bilar till fjällen i.

Det "skakiga" med min bil är att den gått 20 000 mil, men dieslarna ska väl tåla, den är exemplariskt servad och har inte gått som extremt mycket som tung dragbil även om den säkert har dragit ett släp ibland. Välanvänd med lite skabbiga ytskikt men ändå omhändertagen. Måste skaffa en adapter till kontakten , sen ska jag prova med släpet. Det är en automat med möjlighet till manuell växling. Jag har haft den i två dagar och det tar ett litet tag innan jag vågar lita på att den inte ska rasa ihop (inget personligt mot Sorenton, jag är likadan varje gång jag skaffar en annan bil eller ett annat släp :)).
Den är väldigt trevlig att köra och väldigt lättmanövrerad. Den har en fantastisk svängradie och tar sig runt på ytor där Yetin fick trixa.
 
Jag har en Jeep Cherokee diesel från 2003 . Kostade knappt 60000 i inköp. Är rätt nöjd med den förutom den snordyra skatten. Har fått byta en del slitagedelar men allt småplock fungerar och den är super som dragbil. Drar runt 0,8-0,9 landsvägskörning utan släp och runt 1,2 med. Har man bara en häst i släpet så märks det knappt att man drar något.
 
Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul.
Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett år. Men då förhållandena är lite ändrade så leker jag med tanken att vi (jag och sambon) ska ha en liten, snål "Skjutsa-arslet-i-bil" som huvudbil + en dragbil till mig, en redig arbetshäst utan större krav på lull-lull och komfort (typ). Bilen kommer att gå mestadels med släp och utöver det någon enstaka gång i veckan för att hållas igång under perioder med mindre häståkande. Därmed är det inte superviktigt att den är bensinsnål men den får helst dricka så lite som möjligt och det finns gränser.

Krav.
  • Ska kunna dra minst 2 ton (helst lite till men inget krav) utan att blinka.
  • 4-hjulsdrift.
  • Driftsäker.
  • Inte snordyr att hålla/serva/reparera. alt. "aldrig gå sönder". Jag mekar INTE själv.
  • Tålig.
  • Inte kosta hysterisk mycket i skatt vilket innebär att många dieselbilar går bort.
Sen kommer svårigheten: maxpris 50 000 kr

För att förenkla har jag tittat på några märken men tar gärna emot andra tips. Det som är intressant är förhållandet till pris. En bil som är jättebra i senare modeller och därmed för dyr, kanske är urusel i den ålder och det miltal som ryms i budgeten och tvärtom. 30K mil på en bil är kanske "knappt inkörd" medan en annan är slut då.
  • Toyota Land Cruiser: ligger högt på listan, vet inte så mycket om hur törstig den är men har förstått att de är tåliga.
  • Pajero (sport helst? eller är wagon OK? Shogun?): ligger också högt men svårt att hitta utan automat men det kanske inte gör något på den bilen?
  • L200: klen? rost?
  • Toyota Hilux: Verkar vara lite för dyra om man inte ska ha en skrothög?
  • Nissan Navara: motorhaverier? Dyra reservdelar? Rost?
  • Nissan Patrol: Ofta dyra i skatt, ibland svårt att hitta med vettig dragvikt. Det finns en hel del som bara får dra 1500 kg :/. Lite väl törstig? Rost.
  • Land Rover: Har förstått att de är dyra att hålla i de flesta modeller.
  • Div amerikanare: Törstiga! Har läst för mycket negativt om Jeep Cherokee och Jeep Grand Cherokee för att de egentligen ska vara ett alternativ.
Input om dessa (eller andra) välkomnas. Gärna också förklaring vad som är bra/dåligt, vad man ska passa sig för etc.

Tack på förhand! (Ja BE-finns ;) )
Hilux är en tålig och bra bil! Tycker även min man som jobbar på bilbesiktningen :)
 
Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul.
Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett år. Men då förhållandena är lite ändrade så leker jag med tanken att vi (jag och sambon) ska ha en liten, snål "Skjutsa-arslet-i-bil" som huvudbil + en dragbil till mig, en redig arbetshäst utan större krav på lull-lull och komfort (typ). Bilen kommer att gå mestadels med släp och utöver det någon enstaka gång i veckan för att hållas igång under perioder med mindre häståkande. Därmed är det inte superviktigt att den är bensinsnål men den får helst dricka så lite som möjligt och det finns gränser.

Krav.
  • Ska kunna dra minst 2 ton (helst lite till men inget krav) utan att blinka.
  • 4-hjulsdrift.
  • Driftsäker.
  • Inte snordyr att hålla/serva/reparera. alt. "aldrig gå sönder". Jag mekar INTE själv.
  • Tålig.
  • Inte kosta hysterisk mycket i skatt vilket innebär att många dieselbilar går bort.
Sen kommer svårigheten: maxpris 50 000 kr

För att förenkla har jag tittat på några märken men tar gärna emot andra tips. Det som är intressant är förhållandet till pris. En bil som är jättebra i senare modeller och därmed för dyr, kanske är urusel i den ålder och det miltal som ryms i budgeten och tvärtom. 30K mil på en bil är kanske "knappt inkörd" medan en annan är slut då.
  • Toyota Land Cruiser: ligger högt på listan, vet inte så mycket om hur törstig den är men har förstått att de är tåliga.
  • Pajero (sport helst? eller är wagon OK? Shogun?): ligger också högt men svårt att hitta utan automat men det kanske inte gör något på den bilen?
  • L200: klen? rost?
  • Toyota Hilux: Verkar vara lite för dyra om man inte ska ha en skrothög?
  • Nissan Navara: motorhaverier? Dyra reservdelar? Rost?
  • Nissan Patrol: Ofta dyra i skatt, ibland svårt att hitta med vettig dragvikt. Det finns en hel del som bara får dra 1500 kg :/. Lite väl törstig? Rost.
  • Land Rover: Har förstått att de är dyra att hålla i de flesta modeller.
  • Div amerikanare: Törstiga! Har läst för mycket negativt om Jeep Cherokee och Jeep Grand Cherokee för att de egentligen ska vara ett alternativ.
Input om dessa (eller andra) välkomnas. Gärna också förklaring vad som är bra/dåligt, vad man ska passa sig för etc.

Tack på förhand! (Ja BE-finns ;) )

Både Nissan håller dåligt. L200 håller inte. Pajero inte heller spec bra. Land Rover är dyrt att serva. Jag skulle välja land cruiser eller hilux, personlige hilux om än dyrare.
 
Det tror jag är ett bra val, grattis eller vad man säger!
Har förstått att det ska vara en robust bil (rambyggd?) med rejäl teknik. Återkoppla gärna med hur den var att dra med samt årsskatten då du ändrade dig till diesel.
Och en bild kanske... =)

Mvh Thomas

Efter ganska lång tid kommer uppdateringen. :D
Den är urstark att dra med. Går stadigt, bra och är väldigt lättmanövrerad både bakåt och framåt. Den är ganska rapp och kan faktiskt klippa iväg hyggligt (utan släp) om man trycker på gasen, trots att den väger över 2 ton. Jag antar att 170 dieselhästar bidrar till både det och dragegenskaperna. Släpet märker man knappt av. Det känns som att bilen står emot rätt bra om det skulle bära iväg med släpet. Att man sitter lite högt med bra översikt är också ett stort plus.

Nackdelar. När man ligger i 70-80 med släp på lite kuperad och krokig väg (läs 255 mellan Uppsala och Märsta :P) så hoppar den mellan 4an och 5an ganska ofta. Men man kan välja att växla manuellt (tiptronic?) och då brukar jag lägga den på fyran och det funkar bra.

Den största nackdelen är att den bara har part-time 4wd. Det funkar skitbra i riktigt uselt före och lervälling men det ska vara bra jäkla snöigt och moddigt och absolut inga fläckar av bar asfalt för att man ska lägga i den. Det är iofs ingen dealbreaker, 4wd finns när den som mest behövs. Men när man kört med senare generationens Haldex i 10 år så känns det som ett kliv bakåt.
Så en bild på en skitigt Sorento framför släpet :D

DSC_0169_zpsafb26a65.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 873
Senast: Larka
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 118
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp