Bukefalos 28 år!

Vad är det mina hästar drabbats av ?????

gylle

Trådstartare
Började först med att fullblodet fick något som såg ut som utslag/kontakt allergi på magen och överarmarna, jag funderade på om det kunde vara en reaktion på stallosanet som jag börjat använda i torvbäddarna. Igår såg jag att ytterligare en häst fått exakt samma och idag nu även en tredje. Det kliar något fanatiskt på dem, de skrubbar sig mot allt de kan komma åt, blir en evigt tacksam när man hjälper till med naglarna. Det är tusentals småsmå skorvor allt lokaliserat till hela benen och undersidan av magen ingenting någon annanstans. Till saken hör att vi fick hem nyleverans av torv förra helgen och just dessa tre hästar fick 5 balar var (håller på och anlägger djupströbäddar) från samma pall (vem jag körde in resterande tre till kan jag icke påminna mig). Iofs så går dessa tre även i hage ihop på dagarna.
Någon som drabbats av något liknande ? Mina funderingar går åt, kan där varit något de reagerar på i just den omgången torv ? kan det motförmodan hänga med någon typ av ohyra i torven ?
Min känsla är ju att torven på ena eller andra sättet borde vara involverad (kan ju vara helfel) men iom att de har utslagen på den del av kroppen som har direktkontakt med torven när de ligger.
Vad fasiken är detta ?? Vad skall man göra ???
 
Sv: Vad är det mina hästar drabbats av ?????

Vad det är - ingen aning men din teori att det är torven eller något de ligger på låter väldigt rimlig.

Ang vad göra så skulle jag nog faktiskt be en veterinär titta och ev ta prov för att få svar på vad det är. Anars så bada dem i Hexocil eller liknande svamp- och bakteriedödande shampoo. Om de fortfarand ekliar sig efter det skulle jag bada i 'antikli'shampoo för att försöka hjälpa.

Och för säkerhets skull kassera deras bäddar och ge dem nya bäddar.
 
Sv: Vad är det mina hästar drabbats av ?????

Låter som samma sak sambon's travhingst råkade ut för i sommar.
Bara helt plötsligt hade hästen fulla magen & sidorna med knottriga småbulor som kliade.
Vi kunde inte begripa vad det kunde vara, förän vi en dag mockade & städade hagen. Hästen har en hörna där vi brukar lägga höet, och det fanns ju en del gamla rester kvar.
När vi körde grepen i höresterna for det fram säkert tusentals små äckliga knott, som bott i det gamla höet.

Varje gång häst-stackaren stått & trampat i höresterna har knotten gått till attack. När vi fick bort alla resten försvann ju även knotten och hästen blev mycket bättre inom ett par-tre dagar.

Ni har ingen plats i hagen där det kan tänkas finnas/bo knott som hästarna varit på? Vi använder också Stalosan, men har aldrig märkt att någon av hästarna reagerat negativt på det.

Skulle också låta en veterinär kolla upp hästarna om jag inte själv kom på vad som är problemet. Hoppas det löser sig! Linda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp