Vad är det och går det att beskära?

Araminta

Trådstartare
För ett drygt år sedan övertog jag en grannes klätterväxt och på något sätt, utan att ha någon aning om vad det är för något, har jag lyckats få den att må ganska bra. Nu ska jag flytta och funderar på hur i hela friden jag ska få med mig den på ett vettigt sätt. De längsta rankorna är närmare 1,5 meter långa och hela växten spretar åt alla håll och kanter. Så först och främst, är det någon växtkunnig som vet vad det är för något?

Sen funderar på om det skulle gå att klippa ner den inför flytten? Den har tydliga spår av att ha blivit kapad tidigare men då jag inte vet vad det är för något så kan jag heller inte googla mig fram till om den skulle överleva en nedskärning vid den här tiden på året. Tänker också att en nedklippning kanske kan få den lite mindre spretig? Jag gillar den men den ser onekligen lite skräpig ut i sin nuvarande form :angel:

20151113_152228.jpg

20151113_152337.jpg

20151113_152328.jpg

20151113_152241.jpg


Ursäkta för urkassa, gigantiska mobilbilder!
 
Det är ingen klätterväxt, det är en buske :)
Synadenium grantii, Mjölkbuske heter den. Och du kan klippa ner den jättemycket och den kommer att komma fint igen. Toppskotten kan du sätta i vatten så skickar de ut rötter på nolltid och så får du fler plantor.
Jag har nästan bara sådana här hemma och beskär dem kraftigt varje vår när jag planterar om. Men du kan göra det när som på året egentligen. Där du klipper grenar den sig. Jag brukar klippa ner min till 20-30 cm höjd.
 
Det är ingen klätterväxt, det är en buske :)
Synadenium grantii, Mjölkbuske heter den. Och du kan klippa ner den jättemycket och den kommer att komma fint igen. Toppskotten kan du sätta i vatten så skickar de ut rötter på nolltid och så får du fler plantor.
Jag har nästan bara sådana här hemma och beskär dem kraftigt varje vår när jag planterar om. Men du kan göra det när som på året egentligen. Där du klipper grenar den sig. Jag brukar klippa ner min till 20-30 cm höjd.

Haha, visar på min kunskapsnivå när det kommer till växter :p Men inte tusan skulle jag gissa på att det här långarmade monstret var en buske - den är ju inte buskig någonstans :o

Stort tack för svar iallafall! Då blir det en rejäl rensning imorgon :up:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 297
Senast: Gabbi
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 590
Senast: macan
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 317
F
Trädgård & Växter Jag och min sambo köpte hus en bit utanför stan i slutet av oktober förra året, och nu första våren/sommaren är det ju alltid spännande...
Svar
4
· Visningar
8 902
Senast: gern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp