Vad är detta för skalbagge?

Nikita4evR

Trådstartare
Har hittat två döda skalbaggar i sovrummet, undrar om det är något skadedjur eller om det kommer utifrån? Har för det mesta sovrumsfönstret öppet.
20201010_195344.jpg
 
Jag tycker det ser ut som mjölbagge. Tror rismjölbagge är den som är mest lik.
Men ja, fuktbaggen var också lik.
 
Storleken säger mycket, hur långa är de? De ser inte ut som ängrar i mina ögon då dessa brukar vara mer luddiga. Ängrar är också ganska små. Anticimex har mycket bra bilder och beskrivningar på sin hemsida, rekommenderar den om du vill jämföra dig fram.
 
Storleken säger mycket, hur långa är de? De ser inte ut som ängrar i mina ögon då dessa brukar vara mer luddiga. Ängrar är också ganska små. Anticimex har mycket bra bilder och beskrivningar på sin hemsida, rekommenderar den om du vill jämföra dig fram.

Fast pälsänger skalbaggen är inte luddig, det är däremot deras larver..
 
Pälsänger?
Är det pälsänger har du en jobbig period framför dig..

Pälsänger hade vi i förra lägenheten och dom var mycket mindre och kroppen och huvudet hade ingen övergång som denna skalbagge, och ja dom var jobbiga att bli av med😩
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Storleken säger mycket, hur långa är de? De ser inte ut som ängrar i mina ögon då dessa brukar vara mer luddiga. Ängrar är också ganska små. Anticimex har mycket bra bilder och beskrivningar på sin hemsida, rekommenderar den om du vill jämföra dig fram.

Hmm närmare 1cm ungefär så den är större än en pälsänger. Okej tack, jag ska kika på deras hemsida.
 
Pälsänger hade vi i förra lägenheten och dom var mycket mindre och kroppen och huvudet hade ingen övergång som denna skalbagge, och ja dom var jobbiga att bli av med😩

Skönt att det inte är pälsängrar denna gången då! :)
Har också haft ett krig mot de små äcklen nämligen..
 
Jag tycker det ser ut som mjölbagge. Tror rismjölbagge är den som är mest lik.
Men ja, fuktbaggen var också lik.

Okej är de skadliga, lika besvärliga som pälsängrar? Aldrig sett dessa tidigare och verkar som att de flugit in genom sovrumsfönstret och dött rätt snabbt🙄
 
Skönt att det inte är pälsängrar denna gången då! :)
Har också haft ett krig mot de små äcklen nämligen..

Ja hoppas de inte är något annat äckligt kryp som tänkt bygga bo här hemma bara.
Okej usch det var envisa jäklar, köpte allt möjligt för att få bort dom. Tvättar fortfarande alla kläder i 60grader ifall🙄
 
Hmm. Tycker de liknar trädgårdsborre kanske, eller någon slags dyngbagge. Har ni öppna fönster är det inte osannolikt att dessa kommit in om ni har trädgård utanför. Skadedjur brukar ju upptäckas främst på själva skadorna de gör, men bor ni i gammalt trähus så kanske att det är någon av de träätande, jag har inte så bra koll på dem.
 
Okej är de skadliga, lika besvärliga som pälsängrar? Aldrig sett dessa tidigare och verkar som att de flugit in genom sovrumsfönstret och dött rätt snabbt🙄

Jag vet faktiskt inte så mkt om dem. Men om de kommer in genom fönstren så som du säger är det nog nåt annat. Mjölbaggarna finns oftast i spannmål såsom mjölpåsen, där har jag haft nån gång.
 
Ja hoppas de inte är något annat äckligt kryp som tänkt bygga bo här hemma bara.
Okej usch det var envisa jäklar, köpte allt möjligt för att få bort dom. Tvättar fortfarande alla kläder i 60grader ifall🙄

Nä det hoppas vi inte! Kan man inte maila bild till typ Anticimex? Eller köra dit (om ni bor nära) med en och visa upp?

Ja, fruktansvärda! Jag gjorde allt, städade varje dag hur länge som helst, gick igenom hela garderoben med alla kläder lite då och då och har fortfarande puckar av röd cederträ utspridda i lägenheten.. :angel:
 
Jag är så nyfiken på vad det kan vara för sk!lbagge?! Trädgårdsborren som @Nahar nämde känns som det närmaste alternativet hitintills, rätt färger, rätt storlek, men jag tror inte det är den heller?

Dina verkar ha små fläckar på täckvingarna och inte vara så skimrande som trädgårdsborrarna? Plus att det är alldeles för sent fär trädgårdsborrar nu??
10968-Traedgaardsborre-2.png


Jag vill ha mer bilder! På huvudet och på antenner osv!! Haha
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 354
Senast: monster1
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
942
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur "Sedan den 25 augusti har sju vildsvin hittats döda inom ett begränsat område i Fagerstatrakten. Prover från ytterligare ett vildsvin är...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
16 250
Senast: cili
·
Samhälle Jag har för några år sedan åkt förbi Dragongate i Älvkarleby. Men inte stannat. Jag har googlat runt nu men inte hittat någon uppdaterad...
Svar
17
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp