Vad är din ”toxic trait”?

Nytant

Trådstartare
För ett tag sedan så pratade kidsen på internet mycket om ens så kallade ”toxic trait” - från början handlade det om genuint osunda beteenden i relationer, men sedan urartade det till ett underbart meme-format. Man kan sammanfatta det som en mindre charmig egenskap man har som kan få mer eller mindre allvarliga konsekvenser, oftast för en själv. Ändå är det en egenskap man inte verkar kunna bli kvitt. Till exempel att man inte skulle kunna låta bli att försöka klappa en vild björn trots att man vet att den är farlig, för man tycker öronen ser så gosiga ut.

Jag tänker på det varje gång jag steker pannkakor. Jag kan nämligen inte låta bli att hälla för mycket smet i pannan trots att jag vet att pannkakan blir sämre, för jag gillar hur smeten fräser mot det varma järnet 👹

En sak jag gjorde mycket när jag var yngre var att jag läste sms och mejl från vänner slarvigt och reagerade utifrån min egen bristfälliga tolkning, t.ex. blev irriterad för att de inte skrivit tid och plats vi skulle ses…när de mycket väl hade gjort det.

Så jag undrar vad era toxic traits är. Gör ni något som ni stör er på, men som ni ändå inte verkar kunna sluta göra? Vad får det för konsekvenser?
 
Att jag förklarar saker i all oändlighet fast mottagarna kanske mycket väl är insatta, för tänk om någon inte vet men känner sig för dum om de frågar? Så jag förklarar ifall att, så ingen behöver tappa ansiktet. Utom just jag :banghead:
 
Jag frågar folk om saker jag är genuint intresserad av men sen glömmer jag helt att lyssna på svaret! :banghead: Pga att jag är så lättdistraherad. Ofta inser jag inte ens att jag inte lyssnat på riktigt förrän långt senare när frågan dyker upp i mitt huvud igen. :o
 
Åh, jag har två saker som jag tänker på direkt. Det ena är att jag alltid glömmer att stänga skåpsluckor efter mig. Antingen så märker jag det nästa gång jag går in i rummet och blir irriterad, men det kanske inte har gjort någon större skada. Eller så märker jag det när skåpsluckan sitter i pannan och det är ju lite värre.

Det andra jag gör är att jag ALDRIG skruvar på lock på burkar ordentligt. Det är inget problem för mig egentligen (om man bortser från att allt håller sig fräschare om locket sitter på som det ska), för jag tar ut burkar ur kylskåp och skåp genom att hålla i burken. Men jag har märkt att många lyfter ut burkar genom att hålla i locket och då kan det bli spännande färgkavalkader på golv, väggar och tak i köket :angel:
 
Om jag antecknar ett telefonnummer skriver jag aldrig vems det är. Det är värdelöst att hitta såna lappar senare.
Och när jag lägger in något hemlagat i frysen kan jag aldrig sätta på en lapp för jag tror ju att jag vet vad det är. Men hjortron eller kantareller i små påsar kan vara väldigt lika... har jag lärt mej.
 
Om jag antecknar ett telefonnummer skriver jag aldrig vems det är. Det är värdelöst att hitta såna lappar senare.
Och när jag lägger in något hemlagat i frysen kan jag aldrig sätta på en lapp för jag tror ju att jag vet vad det är. Men hjortron eller kantareller i små påsar kan vara väldigt lika... har jag lärt mej.
Tog fel på bröstmjölk och kycklingbuljong en gång för länge sen 🤣 Babyn skulle passas av mormor och jag slängde med två barnmatsburkar av det jag trodde var infryst mjölk. Den ena var rätt iaf, så hon överlevde 🥰
 
Jag kan inte hantera vatten, duschar jag så är det vatten överallt på golvet, jag menar i stil med översvämning som sakta kryper ut över hela golvet.... Samma om jag diskar, vatten rinner ner på golvet, det sprutar på väggar och samlas på ställen det inte ska. Vattnar jag blommor i trädgården blir jag ofta själv lika blöt som blommorna jag vattnar 🤷 Ibland måste jag tom ta en paus och torka vatten 😅 jag är väldigt medveten om detta och vill inte slösa på vatten men har noll förmåga att styra mig själv. Att plaska runt i trädgården i blöta sneakers booorde liksom kunna undvikas 🤦🌊🌊
 
Att jag förklarar saker i all oändlighet fast mottagarna kanske mycket väl är insatta, för tänk om någon inte vet men känner sig för dum om de frågar? Så jag förklarar ifall att, så ingen behöver tappa ansiktet. Utom just jag :banghead:

Jag har samma problem. Detta eviga överförklarande. Pappa är likadan. Sambon brukar bryta mig och säga "Jaja, jag fattar." Det värsta är att jag tål inte själv när andra överförklarar i all oändlighet då jag själv brukar vara ganska snabb på att fatta poängen.
 
Åh, jag har två saker som jag tänker på direkt. Det ena är att jag alltid glömmer att stänga skåpsluckor efter mig. Antingen så märker jag det nästa gång jag går in i rummet och blir irriterad, men det kanske inte har gjort någon större skada. Eller så märker jag det när skåpsluckan sitter i pannan och det är ju lite värre.

Om jag antecknar ett telefonnummer skriver jag aldrig vems det är. Det är värdelöst att hitta såna lappar senare.
Och när jag lägger in något hemlagat i frysen kan jag aldrig sätta på en lapp för jag tror ju att jag vet vad det är. Men hjortron eller kantareller i små påsar kan vara väldigt lika... har jag lärt mej.

Ovanstående känns igen :angel:

Skåpluckorna gör min irriterande hälft galen, det sistnämnda är han bättre på än jag :D Även om jag är värdelös på att märka frysvaror har jag ändå någon form av ordning i frysarna så jag iaf kan komma med en kvalificerad gissning. Hans frysar är totalt oorganiserade med mat utan märkning (även om jag infört att älgköttet märks upp när det fryses ner!) :laugh:
 
Att jag förklarar saker i all oändlighet fast mottagarna kanske mycket väl är insatta, för tänk om någon inte vet men känner sig för dum om de frågar? Så jag förklarar ifall att, så ingen behöver tappa ansiktet. Utom just jag :banghead:

Det låter som min pappa :rofl: Plus att han gärna ska förklara saker väldigt många gånger. Nu när jag har varit i stugan utan förälders översikt i 20 år har han äntligen lärt sig att jag vet mycket väl vart man stänger av vattnet, vart gräsklipparen står, hur snöslungan fungerar osv. Men jag kan ändå driva med honom ibland och fråga "Vilken knapp var det nu igen för vattnet?" och han svarar glatt "Jo! Du vet i skafferiet.." :D
 
Ett av mina många toxic traits är att jag alltid vill hjälpa till och vara så himla duktig hela tiden att det ofta blir fel och det slutar med att folk blir irriterade för att jag lägger mig i, gör saker som egentligen inte ska göras osv.

Ett annat toxic trait är att jag ofta tillskriver andra människor negativa tankar och åsikter om mig själv, utan att egentligen ha några belägg för att det skulle vara på det sättet vilket leder till att jag då går runt och känner mig oönskad/hatad.
 
Det finns en särskild plats i helvetet för er som glömmer stänga skåpsluckor, skjuta in stolar osv. Lever med en sådan och det känns ju som filmen Poltergeist här hemma. Hmm... var inte jag här inne nyss och ställde i ordning allt? :confused:

Jag kan inte rå för att motsatta luckan åker upp när jag stängt skåpluckan och jag vill inte stå som en verklig version av Lången och stänga skåpluckor i all oändlighet. :crazy: Min gubbe skulle nog hålla med dig om han läste den här tråden. Jag brukar skylla på katten. Hon brukar också öppna skåp och inte stänga efter sig.:angel:
 
Jag kan inte lägga in tvätten i garderoben eller byrån.
Ja typ kastar/knögglar in skiten och sen vill jag inte använda de för det är knöggligt!

Förhalar även att lägga in nått där så de hänger rena eller knappt använda plagg lite överallt....
 
Jag har rätt svårt med en del saker som mina vänner gör och går och stör mig och inser att jag måste stålsätta mig inför att vi ska träffas, vilket i längden kan slå tillbaks på mig. (Jag har tagit upp dessa sakerna med vännerna men det blir ingen förändring).
 
Det är fullkomligt omöjligt att dricka upp sista skvätten i ett glas/en mugg/kopp eller kåsa. Det är ALLTID en liten skvätt kvar. Däremot så får jag spunk på sambon som inte kan ta det sista av något. Är alltid liiiite grann kvar i vattenflaskan eller godispåsen och allt annat. 😒 Köper du en påse godis SÅ ÄTER DU UPP ALLA JÄKLA GODISAR I PÅSEN FFS! 😂
 
Knyter igen plastpåsar onödigt hårt. De går inte öppna igen- får riva hål och ta en ny.
Nåt som stör mig själv mycket är att jag tänker på nåt jag måste göra- typ ta undan en viss grej innan någon stör sig. Men sen HELT MEDVETET så gör jag det inte... Jag tänker att jag kommer få kommentar-.vet ofta exakt av vem också... Men jag bara låter bli. Jag tjänar ingenting alls på det så jag kan inte helt förstå varför? Jag kan tänka så mycket på det att jag nästan tror att jag gjort det. Och sen skäms jag när jag får skit för det. Just för att det inte finns något jag kan skylla på...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp