Bukefalos 28 år!

Vad är en hemsida värd för dig?

Modett

Trådstartare
Funderar lite hypotetiskt, och hittar ingen tråd i ämnet (hänvisa gärna om det finns och jag har missat det)..

Vad tycker du är en rimlig kostnad/betalning vid skapande av en hemsida? Menar med detta att du - vi ponerar att du är företagare, kanske inom häst - behöver en hemsida men kan eller vill inte göra denna själv. Säg att hemsidan är "normalstor" för ett mindre företag, inte allt för snoffsig layout.

Har såklart sett diverse olika prissummor hos diverse olika företag som arbetar med att skapa hemsidor, men är mer nyfiken på vad ni bukefalister säger. Givetvis pratar vi vita pengar :)
Kul om någon vill svara, var inte blyga - det finns inga rätt eller fel här :D
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Funderar lite hypotetiskt, och hittar ingen tråd i ämnet (hänvisa gärna om det finns och jag har missat det)..

Vad tycker du är en rimlig kostnad/betalning vid skapande av en hemsida? Menar med detta att du - vi ponerar att du är företagare, kanske inom häst - behöver en hemsida men kan eller vill inte göra denna själv. Säg att hemsidan är "normalstor" för ett mindre företag, inte allt för snoffsig layout.

Har såklart sett diverse olika prissummor hos diverse olika företag som arbetar med att skapa hemsidor, men är mer nyfiken på vad ni bukefalister säger. Givetvis pratar vi vita pengar :)
Kul om någon vill svara, var inte blyga - det finns inga rätt eller fel här :D

beror ju helt på...
det tar några timmar, om man inte använder en färdig mall.
baspris + 300-400kr/h
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Jo precis, men för att hålla det på en lite lägre nivå så säger vi att denna sida har mallar (webbhotell eller liknande), så slipper vi all tid med kodning och liknande :) Och den tänkte företagaren kanske vill ha med ett par bilder, kontaktuppgifter, tjänster - inget fancy.

Tack för din tanke ialla fall!
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Rent hypotetiskt: vad är det för klass på den tänkta sidan? Det är ju rätt intressant vad resultatet är.

En sida som köparen enkelt kan uppdatera själv (text och bild) utan html-kunskaper är ju mycket mer värd en statisk sida där köparen måste få hjälp för att uppdatera sidan.

Ingår support i efterhand i priset så att köparen kan få mindre justeringar och korrigeringar och hjälp med att underhålla sidan? Eller är det bara en webbsida som webbdesignern sedan inte befattar sig med om h*n inte får pengar specifikt för detta?

Är sidan unikt designad, estetiskt tilldragande, lättillgänglig för "alla" browsers, anpassad för att även fungera för folk med synhandikapp, sökmotoroptimerad och är text och bild skapad av webbdesignern eller något köparen fått arbeta fram? Eller är det en standardsida som skapats från ett template? Finns det mycket grafik, eller bara en hästbild och sidans namn med skrivstil i headern?

Vad innehåller sidan? Är det en tre sidor lång beskrivning av en kursgård, eller ska det vara bokningsformulär, forum, annonssidor, webbutik eller någon databasfunktion av något slag?

Och så vidare i all oändlighet. Utan specifikation om vad man får är det helt omöjligt att säga vad man är beredd att betala. Får man en webbsida som man tror kommer öka inkomsterna markant är man ju mycket mer benägen att betala mer för den än om man bara är ute efter att få upp en mycket enkel sida för att man "måste" finnas på internet.
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Inget kodande alls? Ska man bara hjälpa företagaren ladda upp text och bild till webbhotellet? Nu tappade du nog bort mig totalt :)
Trodde först att en statisk webbsajt skulle skapas från "scratch", ungefär som ett webbaserat visitkort. Men ofta vill ju företagaren även ha kontroll över sin egen sajt för att uppdatera den och då krävs antagligen en form av "content management system" som också kostar en del :)
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Ärligt talat skulle jag nog ge max ett fåtal hundralappar för en sådan sida - förutsatt att ingen support-/uppdaterings-/underhållstjänst ingår. (mest troligt är att jag inte skulle köpa den alls om jag inte kände mig 'tvungen' av sociala skäl - exempelvis om tolvåriga systerdottern skulle erbjuda sina tjänster eller liknande. ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Svarar alla på en gång ;)

Absolut intressanta synpunkter, för visst är det relevant för utformningen. Men just eftersom det inte finns en faktiskt sida som jag refererar till så är det inte så uttänk :D Tanken väcktes då man ser/hör diskussioner kring detta, där allt från ett par 100 till många 1000 kr kommer på tal. Så den första frågan var rätt generell, sen kanske jag tjorvade till det lite när jag skulle hålla det enkelt ;)

Men varför inte reflektera över båda alternativen? En variant där den fiktiva företagaren vill ha enkel info på ett simpelt webbhotell. Och en där mer layoutande och viss kodning ingår, en snygg och prydlig sida med någorlunda unikt utseende och kanske en webbutik.. (bromsar ändå lite här för att hålla det någorlunda simpelt).
Vad skulle du - den fiktiva företagaren :D - vilja ha för sida?


Hoppas att ni hänger med på mina ostrukturerade tankegångar! Jag är absolut inget webbgeni själv, har bara läst lite kurser nu på universitetet och är intresserad av ämnet. Men fråga mer om det är något (kanske mycket :angel:) ni inte hänger med i!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Det känns lite som att det inte ens hypotetiskt går att sia något om vad en så ospecificerad tjänst är värd för en fiktiv kund på ett sätt som känns användbart. :) Tjänsterna varierar så starkt med webbdesignerns erfarenhet, etablering och kunskaper, krav och önskemål på sidans funktioner och utformning och inte minst på webbdesignerns och kundens förmåga att förhandla.

För en liten hästfirma med måttlig omsättning skulle jag säga att prisbilden för en någorlunda enkel webbsida ligger på från några hundralappar till ett gäng tiotusingar, beroende på ovanstående faktorer.
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Nu har jag inte själv behov av någon webbsida eftersom jag kan bygga mina egna, men min uppfattning om små hästfirmor som köper webbsida är att man främst är ute efter en sida där de kan presentera sig och sitt företag, där ett fotoalbum ofta är en del av presentationen. Och att man är ute efter något lite mer raffinerat och/eller bättre tjänst än vad de skulle få om de anlitade grannens tonåring svart/mot en gentjänst.
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Det kan nog stämma, iallafall om jag vore hästföretagare :) Men, på samma sätt som du hade jag gjort min lilla sida själv, så jag har inte tidigare funderat över detta men det var också därför jag tyckte det var lite intressant - att höra andras synvinklar.
Stora företag med stora webbsidor/intranät/kundportaler lägger såklart relativt stora pengar på detta.. Men vad är det värt för den mindre företagaren?
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Stora företag med stora webbsidor/intranät/kundportaler lägger såklart relativt stora pengar på detta.. Men vad är det värt för den mindre företagaren?

Men det är ju en fråga som inte går att svara på, eftersom det beror på så många faktorer. Ett stuteri med fem halvblodsston har ju mycket liten eller ingen ekonomisk vinning av en webbsida och således är man knappast intresserad av att lägga mer än en struntsumma på en sådan om man inte har något specialbehov. En liten hästprylsdetaljist eller hästfotograf kan ju potentiellt göra mycket mer pengar på sin webbsida om den kan erbjuda en webbshop, portfolio eller liknande, och då blir ju webbsidan mer värd för dessa. Att baka ihop alla småhästföretagare i en klump och försöka homogenisera deras krav och rimlig prisbild för att skapa en webbsida är ju omöjligt. :)
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Hm, jag tror det beror väldigt mycket på vilken sorts kunder företaget har. En del kunder kanske inte är så haj på det där med datorer och internet, och då kanske det inte känns lönt att lägga massa pengar på en hemsida.
Många små företag har nog inte ens tänkt tanken att skaffa en hemsida, utan använder sig mer av ryktes-metoden("word of mouth marketing" kallas det kanske?).
Däremot tror jag webbaserade formulär med en databas bakom kan vara väldigt användbart för säg, t.ex. en tränare, då kunderna via hemsidan kan boka in ridlektioner. Men då blir det ju ett tyngre system som ska skapas, med en sorts kalender som tränaren kan använda sig av.

..Nu blev det väldigt luddigt, men dina inlägg bäddar för det ;)

Vad var det du hade pluggat? :)
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Och förutom det moiran tagit upp; vem skriver texterna, avgör innehållet och fixar allt detta? Att vårda och bygga ett varumärke gör du genom ALLA kanaler - så det är en investering väl värd att tänkas över för de flesta.
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Hm, jag tror det beror väldigt mycket på vilken sorts kunder företaget har. En del kunder kanske inte är så haj på det där med datorer och internet, och då kanske det inte känns lönt att lägga massa pengar på en hemsida.
Många små företag har nog inte ens tänkt tanken att skaffa en hemsida, utan använder sig mer av ryktes-metoden("word of mouth marketing" kallas det kanske?).
Däremot tror jag webbaserade formulär med en databas bakom kan vara väldigt användbart för säg, t.ex. en tränare, då kunderna via hemsidan kan boka in ridlektioner. Men då blir det ju ett tyngre system som ska skapas, med en sorts kalender som tränaren kan använda sig av.

..Nu blev det väldigt luddigt, men dina inlägg bäddar för det ;)

Vad var det du hade pluggat? :)

Oh ja, luddigt och spekulativt ska det vara :D Jag läser Medie- och Kommunikationsvetenskap, så detta med webb återkommer titt som tätt. Både layout och grafik samt lite enklare kodning har vi hunnit med.

Och så till övriga: självklart går det inte att bunta ihop alla små företag i en klump, men det är era spekulationer jag är intresserad av, inte svar från facit ;) Gillar era synpunkter, verkar som att en hel del kunnande finns kring detta med hemsidor och webb här på Buke!
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Jag brukar ta 500 för en enkel kennelhemsida. Då har varje hund flera sidor osv, så det blir rätt så många sidor, men inte så avancerat. Sen brukar jag ha vissa slags uppdateringsfunktioner mot min databas. T.ex. att de kan uppdatera texterna som en gästbok med lösenord, eller hur jag nu ska beskriva det. Det är inklusive uppdateringar under ett år. Sen tar jag löpande 250:- per år för att uppdatera sidan. Just nu uppdaterar jag för en större rasklubb och det kostar betydligt mer i månaden och jag har tagit 1500:- för hela sidan. Det är inklusive en hel del mot databasen för att många ska kunna uppdatera själva och administrera olika listor.
 
Sv: Vad är en hemsida värd för dig?

Vilket bra exempel! Kan tänka mig att dina kunder tycker att det är humana priser också :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 668
Senast: machafuko
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp