Bukefalos 28 år!

Vad är en oseriös köpare?

break_a_leg

Trådstartare
Då och då läser man annonser där det kan stå: "till salu igen pga oseriös köpare". Vad har man gjort då (som oseriös köpare alltså)?
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Då och då läser man annonser där det kan stå: "till salu igen pga oseriös köpare". Vad har man gjort då (som oseriös köpare alltså)?

Tja - kanske lämnat tillbaka hästen trots att inget nytt framkommit, bara att den inte uppfyllde de för högt ställda förväntningarna. Många säljare tar då tillbaka hästen för hästens skull, när de märker att köparen är knepig.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Skulle gissa att en del sådana beror på att köparen dragit sig ur i sista sekund. Kan ju vara annat, mer allvarligt också men jag tycker det är relativt ofta man läser det i annonser så jag tror (hoppas) inte att det är de värre sorterna som är vanligast.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Jag tror att det många gånger rör sig om en köpare som varit och tittat och provridit och bestämt sig för att köpa hästen. Ägaren kanske till och med har vet. besiktat hästen och sedan drar köparen ut på tiden och i slutändan visar det sig att den inte har pengar att betala hästen för (eller strular på grund av andra orsaker).

Kontentan är att man som säljare lagt ner tid och energi, tagit bort hästen från annonsering då man ju haft en köpare, men att köpet aldrig går igenom.

Sedan tror jag oxå att det finns en hel del säljare som skriver så i annonsen för att det ser bättre ut om en häst varit till försäljning en längre period.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Men egentligen, både som säljare och köpare - så länge man inte erlagt handpenning så kan ju hästen säljas till någon annan alternativt inte köpas. Är det så att många säljare är lite för godtrogna när de ska sälja häst?
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

* Man drar sig ur köpet efter ua besiktning utan att uppge anledning.

* Man kommer på vi betalningen att man inte har några pengar.

* Man kommer inte och köper/hämtar hästen fast man sagt att man ska ha den

* Man vill lämna tillbaka hästen efter 1 vecka pga av något i beteendet eller liknande som säljaren tydligt har talat om.

* Någon kommer och provrider många gånger fast det senare visar sig att de egentligen inte skulle köpa en häst.

Dessa "köpare" tar otroligt mkt energi och tid från en säljare. Jag har inte själv råkat ut för allt ovanstående men känner olika folk som gjort det. Det vanligaste är väl dess "mail kompisar" man får när man har annons ute:cool:

När någon säger att de ska ha hästen så säger man ju till ev andra spekulanter att hästen tyvärr är såld.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

I vårt stall skulle en häst säljas, i efterhand skulle man nog tagit handpenning. Följande hände; efter tre provridningar sa spekulanten att man ville köpa hästen, men man ville ha den röntgad, vilket var OK för säljaren då hästen var i en relativt hög prisklass. Säljaren beställde en besiktning och röntgen enligt köparens önskemål att så skulle göras. Köparen var även med på kliniken, alla undersökningar betalades av säljaren. Allt var OK och hästen ua på besiktning och röntgen och allt verkade frid och fröjd, hästen skulle hämtas två dagar senare och då betalas innan den lämnade säljaren. Dagen efter ringer spekulanten och säger att hon ej vill ha hästen, skälet som angavs var att hon pratat med en kompis som sagt att morfadern till hästen gav stolliga hästar. Visst blir man trött... Men det måste väl kallas för en oseriös spekulant.

I våras sålde jag en femåring, som tur var så hittade jag en bra köpare i spekulant nr 2. Spekulant nr 1 var och provred två gånger, efter smsade hon och skrev att hon skulle ha en 15 åring som kunde byten i varannat steg, det var egentligen en läromästare hon var ute efter skrev hon då. När hon kontaktade mig skulle hon ha en yngre häst som hon kunde utvecklas med. Nu var det som sagt bara en strulspekulant, men man slösar bort tid i onödan på sådant. Jag behövde ej annonsera igen, men hade inte spekulant nr 2 kommit kanske rubriken hade stämt.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Jag kan berätta om en som jag råkade ut för.
En familj som var mycket envisa om att de skulle ha två av mina unghästar. Själv var lite tveksam till affären i början men de proppsade på att de skulle ha dem. De bodde långt bort så de ville att jag skulle ordna med veterinärbesiktning vilket jag gjorde på bägge två. De ville också ha hjälp med att ordna transport med lastbil vilket, jag gjorde. Det var mest mamman i familjen höll kontakten med mig men även de två döttrarna någon gång. Så kvällen innan de skulle åka, ringer pappan i familjen upp mig. Har aldrig pratat med honom innan. Han säger helt kort att de har ändrat sig, så blir inget och lägger på luren. Så där stod jag med två vetrinärbesiktningar och en transportbeställning. Kostade mig en hel del att göra affärer med den familjen.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Det kanske det gör, jag är inte jurist ;). Men om man ser till att köparen lägger handpenning så har man ju iaf lite mer som säljare. Om jag tex köper en lite dyrare häst så blir ju handpenningen några tusenlappar, det skulle ju iaf jag som köpare inte vilja "kasta bort".
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

alla annonser där det står pga oseriös köpare klickar jag bort på en gång. det kan vara så att hästen luggit ute på annons en tid, en köpare hittas, och så besiktas hästen och den går inte igenom. Man väntar med o lägga ut ny annons o eftersom man tror folk kan undra "va är det för fel på den där då, den såg jag ju på annons från samma säljare för x-tids sen..." så skriver dom pga oseriös köpare.

Därför faller alla sådana annonser bort på en gång för min egen del. Det blir så negativ klang på annonsen. Bättre att inte ens poängtera det i så fall.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

I bland används den formuleringen som ursäkt för att en häst kommer ut på försäljning igen... Det behöver inte vara något oseriöst hos köparen ... Det bara låter bra...

Har själv blivit "beskyld" för att vara en oseriös köpare...

Detta efter att jag dragit mig ur ett köp i sista stund.
Kort är historien denna..

Vi var och tittade på en häst. Mannen i huset lämnade en historia kring hästen. Vi bestämde oss för köp. Åkte hem och kontaktade veterinär och avtalade en tid några dagar senare. Köpet skulle sen genomföras samma dag. Mannen i huset kunde inte närvara just den dagen utan överlät det hela till hustrun.

Väl där (en enkel resa på dryga 15 mil) så möter veterinären upp. Besiktning genomförs.. Det visar sig att hästen är några år äldre än vad som uppgivits. Dessutom lämnar hustrun en helt annan historia om hästen än vad mannen uppgivit.

De två olika historierna om hästen samt fel uppgiven ålder fick oss att backa om köpet. Vi betalade veterinären och åkte sen hem utan häst.

Några dagar senare var hästen åter ute på annons.. Denna gång med tillägget åter till salu pågrund av oseriös köpare :mad:
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

ja,,det va typ så jag menade med inlägget ovan :D

som sagt, jag skulle aldrig svara på en sådan annons när säljaren skriver så.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Har oxå sett varianter där jag vet att säljare bjudit ett visst pris till en köpare, köparen tänkt igenom det & ringt at de vill ha hästen men då har säljaren höjt priset & köparen vill inte köpa för det priset.
Sedan har det stått att köparen var oseriös:crazy:
Så många ggr är det nog så att det beror på säljarna oxå, inte alla, men många.
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Jag har en bekant som skulle sälja sin häst för 1 1/2 mån sedan. köparna åkte en bra bit för att hämta hästen och gav handpenning på plats. Efter prov på en mån, skulle ev. köp ske. säljaren skulle då åka till köparen för att skriva papper osv (plus se så hästen hade det bra, stallet, markerna, allt).

När så en månad nyss gick, har de inte tid att ta emot säljaren? Man blir ju rädd. De har väl inte råkat ut för oseriösa köpare som egentligen inte har några pengar att betala hästen med? Får se nu hur det går framöver, men läget ser inte ljust ut...
 
Sv: Vad är en oseriös köpare?

Då och då läser man annonser där det kan stå: "till salu igen pga oseriös köpare". Vad har man gjort då (som oseriös köpare alltså)?

Den som kallar någon oseriös är ju säljaren när denne sätter ut en ny annons igen. Vad som då menas med oseriös är ju givetvis beroende av hur pass seriös just den säljaren är.

Att hästen inte blev såld kan ju bero på precis vad som helst, så den oseriösa säljaren kan ju då säga att hästen inte blev såld för att tänkt köpare inte hade pengar eller som det egentligen var, att tänkt köpare upptäckte något mindre smickrande hos hästen. Vanligast är väl just olater som folk brukar kalla det, vilket jag alltid tolkar som smärtproblem av någon form.

Och den seriösa säljaren som benämner tänkt köpare som oseriös gör det för att köparen var just det.

Så vill man veta vad just denna säljare menar med att förre köparen var oseriös då får man väl fråga och hoppas på ett ärligt svar. Fast egentligen som många här säger är det rätt onödigt att överhuvudtaget nämna tidgare ev. spekulanter i en ny annons. Det är väl hästen som skall beskrivas.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är en oseriös köpare?

I ett av fallen hade det betalats en handpenning. Inte i de andra fallen.

Jag skulle själv aldrig skriva i en annons att hästen var till salu igen pga av oseriös köpare jag skulle inte nämna det.

Sverige är fullt av oseriösa köpare OCH säljare. När man själv är seriös så är båda väldigt jobbiga.

Tex hade jag en försäljningshäst förra sommaren som det kom en hel drös med spekulanter på. Hästen gick kanon bra med de flesta, men är kanske inte så super flashig, ALLA (6 st) säger att de är fortsatt intresserade och ska ringa igen, INGEN ringer!! Priset var dessutom förhandlingsbart. Man kan väl i allafall ringa och säga att man inte är fortsatt intresserad så att man vet! Detta var en ganska väl utbildad häst i den lite högre prisklassen, med några "kändisar" som spekulanter.

Vet inte om köparna är rädd för att man ska bli sårad för att de inte vill köpa "min" häst, eller vad som är problemet?! man blir 1000 ggr mer irriterad på någon som inte gör så som de sagt att de ska göra.

mik
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 876
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
790
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp