Kräva anställningsbevis?

Meeeen kan man inte då starta ett företag och anställa sig själv ;)
Fina referenser kan man nog också få :D
Om man vill så är det ju väldigt enkelt att kolla upp företag - enklare än att kolla upp privatpersoner - så det hjälper nog inte mycket att ha ett alldeles nytt anställningsbevis från ett alldeles nystartat företag med 0 i omsättning :D
 
Åh andra sidan så lär många backa ur om man kräver anställningsbevis. Det kanske inte blir så värst många provridningar - åtminstone inte om anställningsbeviset ska fram för att få provrida.
Det kanske är säljarens avsikt? Att minska urvalet lite och sålla bort folk som inte kommer ha råd med häst? Sannolikt sållas en del andra också bort, men bara det finns några lämpliga köpare kvar så gör det ju inte så mycket.
 
Det kanske är säljarens avsikt? Att minska urvalet lite och sålla bort folk som inte kommer ha råd med häst? Sannolikt sållas en del andra också bort, men bara det finns några lämpliga köpare kvar så gör det ju inte så mycket.
Jag tänker med att folk väljer att sorterar bort hästen snabbt. Dels för att slippa trasslet med anställningsbevis men även för att slippa undan potentiellt besvärliga tidigare ägare med konstiga krav så att man i slutändan inte får något urval alls, att de flesta vettiga (kanske alla) skulle valt bort hästen, i vart fall om det finns andra att välja på och i synnerhet om anställningsbevis gäller för första provridningen.
 
Senast ändrad:
Tänker att det är upp till säljaren att sätta krav, många köpare har ju också krav liksom och marknaden och frågan är ju fri. Jag hade personligen inte haft problem att visa ett anställningsbevis om jag var genuint intresserad av hästen. Hade jag inte haft någon anställning så hade jag väl tagit diskussionen med dem. Däremot har jag såklart sett krav där jag känt att det inte är en säljare för oss. Och de har väl kanske stått med hästarna lite längre också men det är ju såklart upp till dem.

Vi ställer också krav på våra spekulanter, vi säljer liksom inga varor utan säljer levande djur, det är viktigt för oss att det är bra personer som köper, både ur djurhållningssynpunkt men också i kemi. Vi låter till exempel inte folk som gjort det till helgnöje att provrida ponnyer komma och ens provrida (har sett flera som beklagar sig att ungarna provridit i flera år utan att hitta rätt häst, det känns väl inte som att just våra ponnyer som är lite svåra och inte bara att rida bra från första början på kommer passa sådana familjer oavsett), vi ser gärna ett aktivt instagramkonto för att kunna följa en ponny, gör en snabb googling på personerna innan, säljer inte till de som är ute och tävlar varje helg utan vars matchning och träning av ponnyerna överensstämmer med våran syn, och personligen säljer jag inte till de som öppet ger sken av att vara rasister och SD folk, jag vill gärna ha kontakt med mina köpare på en bekantnivå efteråt, och jag vill inte ha in mer folk i mitt liv som inte anser att alla är lika värde. Alla är ju inte öppna med den typen av värderingar såklart, men det har hänt att vi nekat SD företrädare som är öppet rasistiska på till exempel facebook att köpa häst. Det finns liksom så mycket bra folk som vill köpa ponny så hellre vänta in en sådan där kemin stämmer.

Alltså, visst sjutton kan man missa ett riktigt bra hem med sådana krav, men vi har lyckats hitta vettiga hem till alla våra ponnyer så köpare finns det ändå, med dessa krav och önskemål från oss. De som backar och som vi nekar kommer vi ju ändå aldrig få veta hur hästen hade trivts hos dem liksom så det var detsamma känner jag.
 
Det kanske är säljarens avsikt? Att minska urvalet lite och sålla bort folk som inte kommer ha råd med häst? Sannolikt sållas en del andra också bort, men bara det finns några lämpliga köpare kvar så gör det ju inte så mycket.
Fast ska det vara korrekt då så bör dom även kolla upp ens utgifter och se inkomsten i relation till dom. Inkomsten är ju inte relevant alls om man inte tittar på vad för livsstil en person har.

Inkomsten säger verkligen ingenting om huruvida någon har råd eller inte med häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 004
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 342
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 146
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp