Bukefalos 28 år!

Vad är fel med pållen?

F

Fjoll

Ni som vill får gärna hjälpa till att analysera detta problem!

Pållen min har stått i ett år (inte pga av skada) och nu när jag började sätta igång honom igen hände en mkt skumm sak. Jag hann vara ute och rida på honom ca 6 gånger (i skritt naturligtvis och inte nårga långa rundor) Då, för ca två veckor sedan när jag skulle hoppa upp på honom barbacka fick han en riktig "bananrygg" och darrade med frambenen så jag blev riktigt rädd. Hoppade av fort som f*n!

Gick ut och gick med honom i en vecka och försökte hoppa upp igen. Nästan samma sak, fast lite bättre. Har varit ute och gått denna veckan med, men när jag provade att hoppa upp idag så var det samma sak igen, utan förbättring! Skall ringa vet. första sak jag gör på måndag, men innan dess kan det vara intressat att veta om någon har varit med om något liknande, eller om någon har förslag på vad som kan ha hänt med honom.

Han flyttades till nytt stall ca 2-3 veckor innan jag började sätta igång honom. Svettades mkt i transporten, funderar på om det är något som kan vara kvar?

Använder Switch Pour On på honom för första gången, samband?

Fick av någon konstig anledning mugg för första gången denna sommarn också, han är 11 år och har aldrig haft det så länge jag har ägt honom (5 år). Har funderat på om detta kan vara någon slags sommarexem och om han kanske avlastar? Har använt kortison på detta, han det vara en reaktion av något slag?

Kan han ha fått en spark utan att det har synts? har varken sett svullnad eller ömhet.

Kan en sträckning visa sig på detta sätt?

Han visar absolut ingenting när han inte är under ryttare, galopperar, travar och rullar sig i hagen utan problem eller tecken på smärta.

Har kännt över hans rygg och där har han heller inte visat några smärttecken.

Har hur mycket funderingar som helst, är mycket tacksam för alla svar jag kan få!

Tackar på förhand! / Fjoll
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Kanske nån nerv som ligger i kläm? Eller nån låsning? Att det ger sig tillkänna liksom när du sitter på eftersom han utan ryttare rör sig obehindrat.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Ingen direkt aning men funderade på någt problem m frambenen...? Ev strålbenshälta.. nej men förresten då borde det märkas utan ryttare också.

Det borde iaf vara någt belastningsproblem som märks av, skulle jag tro.

Nerv skulle det också kunna vara. Har en shivering- häst som har varit lite krånglig vid uppsittning.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Tack för era svar!

Vad är shivering-häst?

MVH / Fjoll
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Skulle tippa på att det är något i ryggen som ligger snett.
Min häst gör/gjorde oxå så när man satte sig upp. Då har han helt enkelt varit sned och stel samt ömmat lite i musklerna.
Han sjönk ner en BRA bit och kunde knappt gå framåt, detta trots lättare ryttare.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

jag menar att hästen har shivering, onormala okontrolerade muskelryckningar i bakbenen då dessa lyfts vid kratsning/ skoning.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Om jag var du skulle jag nog kolla upp ryggen.
En bekant hade en rygghäst som gjorde ungefär som du beskriver.

Jag har mina delade meningar om det där medlet, Switch Pour On.
Min häst fick både mer mugg än vanligt, svullnader (Nu talar jag inte om lätta svullnader uten stora :eek: ) och feber efter att jag använt det.
Och vad jag vet hälls väll det längs hela ryggren? Så det kanske kan vara en faktor.
Ska inte säga det heller, på vissa hästar funkar det jätte bra. Men inte på mina 2.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Gör han likadant när du sitter med sadel? En del hästar är lite ömma i ryggen på sommarn om det regnar och blåser på dem, och då kan det ökade punkttrycket från sittbenen göra att det känns obehagligt... Så testa med sadel? Gör han likadant då tycker jag absolut du ska kolla upp honom!

LaMaya skrev:
Och vad jag vet hälls väll det längs hela ryggren? Så det kanske kan vara en faktor.

Switch ska hällas vid mankammen och på korset, INTE i sadelstaden. Det står också mycket tydligt på förpackningen.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Jag har faktiskt inte provat med sadel, har helt enkel antagit att det skulle göra mer ont?

Men då får jag ju prova med sadel också, och se vad han gör! :idea:
 
Sv: Vad är fel med pållen?

jag känner också så att switch inte är något bra, skall inte använda det medlet mer på honom, tycker endå inte att jag märker någon skillnad när det gäller flygfän.

Vad var det för ras på dina hästar som inte tålde switch?
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Min ena är arab och den andra är lipizzanar/halvblods/nåt mer korsning.
Fast araben var den som reagerade starkast. Sen står det för visso att det kan ge reaktioner på fullblodshästar.

har hittat nåt underbart medel från italien som funkar jätte bra.
Så jag gör hellre så att jag smörjer in dom varje dag istället för att hålla på med nåt som ger reaktioner.
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Pållen min är också arab, kanske de är känsligare?

Vad är det för medel från italien som du har?
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Jag tror faktis att de är det.
Var hon som fick feber och extrema svullnader efter att jag använt det, den andra fick mindre reaktioner.

O gud, va kan det heta. :crazy:
Kan kolla upp det i morgon i stallet.
Är någon orange etikett på. Men jag ska kolla!
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Fjoll skrev:
Pållen min är också arab, kanske de är känsligare?

Här kommer ytterligare ett exempel på en arab som är känslig för Switch:crazy:
Mitt sto började tappa päls fläckvis varje höst/början av vintern efter att jag börjat med Switch. Detta är första sommaren som jag inte använt det, så de ska bli intressant att se vad som händer med hennes päls denna vinter..
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Jag har provat att rida med sadel nu i måndags.. och tro det eller ej, då hände ingenting!

Har ridit litegrann med sadel nu och det enda jag kan känna av är att han är "stel", men ingen svank och inga "darrningar" :)

Tack för ditt tips! :bow:
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Det är som sagt bättre att du rider med sadel om hästen stått i ett år. Den har inte ryggmuskler för att kunna bära dig barbacka och sadeln hjälper till att fördela din tyngd. Tömkör, rid över bommar och ute i skog och mark så den måste lyfta på benen så stärker du ryggen. Glöm inte bort att stå upp när du gör de här övningarna så ryggen lämnas fri. :idea:
 
Sv: Vad är fel med pållen?

Jag tackar för alla tips :bow: och förstår inte att jag inte kom på det själv :confused:

Nu ska vi träna upp ryggen på pållen ordentligt! Får väl skriva hur det går?!

Tack igen! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: netschjen
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 189
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp