Vad är grejen

Älskar semlor! Det är ju inte ett supersött bakverk. Grädden ska vara naturell, inte sötad. Mandelmassan ska inte vara så söt heller. Skulle nog inte kunna äta samma mängder av andra bakverk som är mycket sötare, typ tårtbitar.
 
Minns inte när jag åt en semla senast, det är så mycket mjöl och grädde i :wtf: plus att jag ogillar mandelmassa. (Får korsreaktion av mandel samt att det inte är gott).
Skulle nog kunna få i mig en med vaniljkräm men det är fortfarande en massa vetemjöl i.
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
De är gudagoda! den bästa bakelsen :)

Men håller med om att det är lite underligt att de är så goda. Även om jag måste erkänna att jag totalt älskar släta semmelbullar, absolut har svårt att låta bli att stoppa i mig mandelmassa rakt av om jag får chansen och gärna stoppar en sked i nyvispad grädde och slukar naturell :rofl:

Tror delvis de är så awesome kanske just därför att de inte är så söta, utom för den ilsöta mitten så det blir en kontrast och allt. Tycker absolut de slår prinsesstårta.

Men jag är en strikt februariätare. Jag kan dock vara rebell när det gäller form :laugh: (wienersemlor och wraps hindrar inte mig även om vanliga är godast.)
 
Gillar inte heller semlor. Bullen är trist, gillar inte grädde i någon form, och mandelmassa är äckligt för det har samma konsistens som skaldjur som också är äckligt :angel: Samt smakar mandel, även det äckligt :D
Florsocker är halvgott, men inte på den typen av bakelse när det blir som en slät bulle.
Hahah, jag skulle kunna sitta och äta grädde utan något till. Det är SÅ gott :rofl: (jo, jag älskar riktigt gräddiga, söta tårtor också...)
 
Jag älskar grädde, kan lätt äta vispad grädde med sked rakt av. Eller dricka ovispad direkt från förpackningen. Men köpesemlor är på sin höjd okej. En riktigt god semla är enligt mig hälften så stor som de köpta, gjorda på en ganska kompakt hemmabakad vetebulle och med en rejäl skiva mandelmassa. Inget socker i grädden men gärna lite florsocker på toppen.
 
Det beror alldeles på.... Jag är väldigt "picky" när det gäller semlor och såna man köper i vanlig mataffär är direkt äckliga tycker jag. Däremot har vi ett litet surdegsbageri i byn här och de gör verkligen fantastiska semlor. "Riktiga" bullar på surdeg, inget massproducerat fluff, osötad grädde, hemgjord inte särskilt söt mandelmassa på delvis rostad mandel och med havssalt i. DET är gott på riktigt! Övriga göre sig icke besvär, liksom...
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
För en del år sedan gjorde Roy Fares några kreativa semlevarianter i tv, bl a ett slags semle-nachos. Det var helt enkelt lock, och två bunkar med grädde och mandelmassa att dippa i. My kind of semla. :d
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?

Vi får ofta lära oss att om man vill bli svensk medborgare ska man följa svensk kultur och svenska tradtioner.
Nordiska medborgare åt från tidig medeltid, fastlagsbullar, för att bygga på ett fettlager för att klara den 40 dagar långa fastan.

Mvh
Ingela, SLU-utbildad Natur- och kulturvägledare som är intresserad av vårt eget lands och andra länders kulturer och traditioner. :heart


Och stor fantast av semlor... :heart
 
med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och mandelmassa då förstås. Mandelmassa är riktigt gott. :d

Men semlor?? *hukar mig*

Är du en semleätare? Hur många har du ätit ännu - eller inväntas rätta datumet? Hur äter du en semla? I en djup tallrik med varm mjölk? Vilka nya varianter har du vågat dig på och vad är ditt utlåtande?
Jag älskar semlor!

Jag inväntar alltid rätt datum.

Jag är också allergisk mot mandlar och laktosintolerant. Så ska jag ha semlor får jag baka dom själv. Receptet ger 6 st semlor som måste ätas upp inom typ 24 timmar så de inte blir dåliga.

Jag äter inte semlor så ofta :-).
 
Jag hade lätt ätit dem dagligen, älskar gräddslafs och florsocker överallt, ju mer desto bättre :love:

Men nu går jag upp ungefär ett kilo av att bara titta på något sött, så det får räcka med en på den riktiga dagen :cry:
 
Jag tycker om semlor men håller med om att de blivit väldigt stora. Semlorna som farmor bakade och gjorde var inte fullt lika gigantiska som dagens semlor. Sen stör jag mig över att det verkar ha blivit en året runt grej. Semla ska man äta på fettisdagen. Historiskt sett så skulle man äta fet mat på fettisdagen inför den kommande fastan. De som hade det lite bättre ställt kunde då få frossa i sig en fastlagsbulle. Men i dagens moderna samhälle så skippar vi fastan och frossar semlor i stället. :d Men kan vi försöka hålla frossandet av semlorna till dagarna runt fettisdagen och inte året runt!
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp