Vad är rätt och vad är fel? Snälla berätta hur jag ska göra...

bobben

Trådstartare
Som rubriken lyder... Hur vet man om man gör rätt eller fel? Vissa säger att jag är stark som tar beslut och vissa säger att jag gör fel. Försöker tänka med både huvud och hjärta men det blir bara kaos.
Det är nämligen såhär att jag har världens goaste häst, en riktig vän som ställer upp i vårt och torrt. Hur ledsen jag än är och hur dåligt jag än mår så efter en tur i skogen på honom så har jag alltid ett leende på läpparna. Men mitt liv har tagit en vändning på så sätt att mitt eget mående + att min ekonomi är åt helvete, sitter nu med 200 kr kvar på kontot och det är en vecka kvar tills det är löning, har dessutom en väldigt sjuk katt som jag får reda på fredag om medicineringen har hjälpt eller om jag måste låta honom få somna in. Dessutom en pappa som ligger på sjukhuset som dom inte hittar vad det är som orsakar att han är sjuk.

Jag har nu kommit till insikt att jag har inte ekonomin för att ha häst, har försökt vrida och vända på varenda möjlighet att få det att funka men det går inte ihop. Tänkte om en medryttare skulle kunna vara ett alternativ men det skulle inte heller funka. Har bestämt mig för att låna ut honom på foder. Kommer en familj på onsdag och provrider och på telefon lät dom och deras ställe som himmelriket för en häst, stora hagar mycket pyssel och kärlek, ut och mulla i skogen. Ja det lät för bra för att vara sant helt enkelt. Hade tänkt mig låna ut honom 1 år till att börja med, Längre om det funkar bra. Men nu sitter jag här hemma och tårarna bara rinner så fort jag tänker på min älskade häst och har en klump i magen. Hur vet jag om jag tar rätt beslut? Gör jag det? snälla hjälp mig för jag blir galen på mig själv och mina tankar...
 
Som du har det nu så är det väl klart att du gör rätt som i alla fall försöker lämna ut hästen på foder.
Dels mår varken du eller hästen bra av att ni fortsätter som det är just nu med allt elände du har runt om dig och dels så är det ju inte permanent det är ju fortfarande din häst. Funkar det inte hos fodervärden, du saknar honom för mycket eller får helt ändrade möjligheter att klara ekonomin så är det ju din häst och du kan ta hem honom igen. Funkar det och det känns bra för alla så är ju det också en bra lösning.
 
Som rubriken lyder... Hur vet man om man gör rätt eller fel? Vissa säger att jag är stark som tar beslut och vissa säger att jag gör fel. Försöker tänka med både huvud och hjärta men det blir bara kaos.
Det är nämligen såhär att jag har världens goaste häst, en riktig vän som ställer upp i vårt och torrt. Hur ledsen jag än är och hur dåligt jag än mår så efter en tur i skogen på honom så har jag alltid ett leende på läpparna. Men mitt liv har tagit en vändning på så sätt att mitt eget mående + att min ekonomi är åt helvete, sitter nu med 200 kr kvar på kontot och det är en vecka kvar tills det är löning, har dessutom en väldigt sjuk katt som jag får reda på fredag om medicineringen har hjälpt eller om jag måste låta honom få somna in. Dessutom en pappa som ligger på sjukhuset som dom inte hittar vad det är som orsakar att han är sjuk.

Jag har nu kommit till insikt att jag har inte ekonomin för att ha häst, har försökt vrida och vända på varenda möjlighet att få det att funka men det går inte ihop. Tänkte om en medryttare skulle kunna vara ett alternativ men det skulle inte heller funka. Har bestämt mig för att låna ut honom på foder. Kommer en familj på onsdag och provrider och på telefon lät dom och deras ställe som himmelriket för en häst, stora hagar mycket pyssel och kärlek, ut och mulla i skogen. Ja det lät för bra för att vara sant helt enkelt. Hade tänkt mig låna ut honom 1 år till att börja med, Längre om det funkar bra. Men nu sitter jag här hemma och tårarna bara rinner så fort jag tänker på min älskade häst och har en klump i magen. Hur vet jag om jag tar rätt beslut? Gör jag det? snälla hjälp mig för jag blir galen på mig själv och mina tankar...

Tja, har du något annat val? Verkligheten är tuff ibland och man måste fatta beslut som är skitjobbiga. Men jag tycker du gör ett bra val. Låna ut hästen innebär ju att du kan ta den tillbaka om situationen ändras. Se till att du har ett genomtänkt kontrakt bara.
 
Du har väl inget val utifrån det du har på kontot ? Om det känns bra utöver det att låna ut hästen till vederbörande så gör det , men se till att ha ett professionellt etablerat och utöver det anpassat för dig avtal ? Framför allt måste du ju även ta i beaktning att du fortfarande står som ägare och kostnader det ändå innebär försäkring osv .
 
Med tanke på din ekonomi så verkar du ta det enda möjliga beslutet! Klokt och starkt av dig att ta tag i situationen istället för att stoppa huvudet i sanden eller börja ta dyra lån och på så vis riskera att bara fördjupa problemet. Kolla upp fodervärden ordentligt så att du är trygg med att de är seriösa och skriv ordentligt avtal!
 
Håller med övriga, du har inte ekonomi för häst just nu och du har förhoppningsvis hittat en bra familj där han kan bo tills du har råd igen.

Jag tycker du gör helt rätt som lämnar bort honom ett tag. Jag förstår att det känns hemskt, men det kommer kännas bättre när du vet att han har det bra.

/Lavinia
 
Tack allihopa för ert stöd, behövde verkligen höra att jag inte är dum eller gör fel. ( de i mitt stall tycker att det är absolut dumt och fel beslut).

Jag kommer ff betala försäkringen och se till att han är vet besiktigad innan utlåning. något speciellt jag ska tänka på vid kontraktskrivning? Kommer fota häst och utrustning m.m så det finns bevis och dokument på hur han ser ut idag.
Nu är det bara 1 timme kvar tills dom kommer.... Nervös!!!
 
Fundera på hur länge avtalet ska vara och uppsägningen.
Att du betalar försäkringen är smart. Då är du säker på att hästen är försäkrad.
 
Tack allihopa för ert stöd, behövde verkligen höra att jag inte är dum eller gör fel. ( de i mitt stall tycker att det är absolut dumt och fel beslut).

Jag kommer ff betala försäkringen och se till att han är vet besiktigad innan utlåning. något speciellt jag ska tänka på vid kontraktskrivning? Kommer fota häst och utrustning m.m så det finns bevis och dokument på hur han ser ut idag.
Nu är det bara 1 timme kvar tills dom kommer.... Nervös!!!

Om du vill, så kan jag skicka över en kopia på kontraktet som jag använde när jag lånade ut min häst på foder.
 
Tack allihopa för ert stöd, behövde verkligen höra att jag inte är dum eller gör fel. ( de i mitt stall tycker att det är absolut dumt och fel beslut).

Jag kommer ff betala försäkringen och se till att han är vet besiktigad innan utlåning. något speciellt jag ska tänka på vid kontraktskrivning? Kommer fota häst och utrustning m.m så det finns bevis och dokument på hur han ser ut idag.
Nu är det bara 1 timme kvar tills dom kommer.... Nervös!!!
Se till att allt ekonomiskt är ordentligt utrett.
Vi har två hästar utlånade och i deras kontrakt står att ingen behandling får göras utan att vi gett vårt medgivande och att fodervärden står för ALLA kostnader som rör hästen.
Vi har också skrivit in att hästen inte får användas av någon annan, inte till något annat o s v.
När den var vaccinerad, skodd, tandraspning etc står också i kontraktet.
 
Du kan ju skriva in en klausul om att du har rätt att hämta hästen på en gång om fodervärden missköter den.

Det har vi också. Tre månaders ömsesidig uppsägning men om fodervärden inte uppfyller kraven har vi rätt att hämta hästen med omedelbar verkan. Vi har också ett tidsbergänsat kontrakt och ett datum där kontraktet ska omförhandlas.
 
@bobben jag känner ingen mig lite i det du skriver, det där med eget mående och skit ekonomi. Hade det likadant ett tag, hade ca 10 kr kvar på kontot i slutet av månaden. Vet fortfarande inte hur jag lyckades gå runt och nu gå massa plus, förvisso har jag ett tillsvidare jobb, så jag har alltid en garanterad inkomst, som blir mer om jag jobbat över osv. Sen tror jag att jag snålade på maten, köpte billigt osv.
Dock tror jag du gar gjort ett bra val och du har fått många bra tips och råd, ett bra avtal och att din magkänsla om fodervärdarna är A och O. Lycka till och hoppas du snart kommer må bättre och ha bättre ekonomi igen. :)
 
Jag har en av mina ute på foder, jag grät helt galet mycket när jag lämnade iväg min älskade vän.
Var skitjobbigt, men han är ju faktiskt inte såld. Jag har min fulla rätt att säga upp kontraktet och ta hem honom om jag vill.
Men han har det fantastiskt bra hos sin fodervärd, hästen kan inte ha det bättre så nu när det gått en tid känns det faktiskt bara bra att han bor där :)

Ibland kan man behöva en liten paus och det är inte fel.
Jag tycker det är klokt att låna ut på foder om du hittar en vettig människa så kan du ta hem honom senare när du kommit i ordning med livet igen.
 
Tack allihopa för ert stöd, behövde verkligen höra att jag inte är dum eller gör fel. ( de i mitt stall tycker att det är absolut dumt och fel beslut).
Jag tycker du agerar ansvarfullt och rätt för den situation du befinner dej i just nu!



Lite nyfiken på hur de i ditt stall tänker faktiskt,:confused: hur tycker dom att du ska lösa situationen istället?
 
Jag tycker du agerar ansvarfullt och rätt för den situation du befinner dej i just nu!



Lite nyfiken på hur de i ditt stall tänker faktiskt,:confused: hur tycker dom att du ska lösa situationen istället?

Ja, precis! Det hade varit oerhört intressant att höra "stallkompisarnas" förslag på lösning. Ett är ju att de samlade ihop pengar och betalade för hästen om de nu anser att ts beter sig dumt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 599
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp