Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden på att ha kotskydd eller strykkappa bak?

purity_666

Trådstartare
Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat hoppa eftersom tekniken är usel.

Men till saken. När jag skaffade senskydden var det ett helt set, bakskydd också. Det är såna i hårdare material och skyddet ligger runt kotan bak. Är alltså skyddat på båda sidorna kotan och mitt bak, bara öppet fram.
Jag har sett andra som har strykkappor bak, och det fattar jag att man har för att den inte ska stryka sig, men de här som går runt hela vägen bak, vad ska de skydda? Insidan fattar jag ju, men baksidan, vilka skador är man rädd för där? Och utsidan likaså?

På frambenen kan de ju trampa sig med bakbenen så där är det logiskt. Men bak?

Som sagt, jag är helt vilse gällande benskydd. Har aldrig använt sånt och funderade mest bara för att de här följde med. Jag använder dom inte, men det kan ju vara bra att veta vad dom skyddar i alla fall ;)

Typ såna här menar jag:
http://timotejandersen.se/images/zoom/kotskyddbrun_3280.jpg
 
Nu när jag ju dressyrryttare men...
Är inte det typ sådana teknikskydd eller vad det kallas? För att hästen ska hoppa bättre typ...
Men som sagt, är inte 100 på det, så rätta mig om jag har fel.
 
Det är ingen snygg teknik i så fall. Har provat dom på hästen och han hatade dom. Han lyfte högt på benen, så som han gör i början när han får på sig transportskydden. Men jag antar att det inte är sån bakbensteknik som efterfrågas ;)

De såldes som senskydd/benskydd fram och bak tillsammans.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst får skav på baksidan av benet på frambenen, precis på/ovanför kotleden. Inte av kanten på skyddet utan lite ovanför. Lindar man...
Svar
0
· Visningar
1 242
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 200
Senast: aprilia
·
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp