Bukefalos 28 år!

Problem med bakskydd på tävling

Nominous

Trådstartare
Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D

Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang mina bakbensskydd. Hon kom fram ca en minut innan jag skulle in på banan och sa att mina skydd inte var regelrätta. :confused: Fästet var för långt så mista centrimetrarna av bandet gick runt på baksidan så de var ej godkända pga det. Så jag var tvungen att ta av dem eller klippa av dem. Har tyvärr ingen sax i kavajfickan och att ta av dem är totalt big NO NO på min häst då han stryker sig hårt på bakkotorna. Så det enda llternativet hon gav mig var att göra en ''loop'' med knäppningen så det inte gick bak så långt.

Detta resulterar i att bakskydden inte sitter och glider ner i karleden precis innan näst sista hindret som vi river. Så klart. Synd väldigt tydligt på filmen.

Jag fattar inte alls varför hon påpekar mina skydd då jag veterligen aldrig hittat nån info om hur skydden bak på äldre hästar ska vara utformade. Mer än det lilla med vikter som står i TR. Eller finns det andra regler som jag inte hittar?

På vägen hem sitter jag och är irriterad över hela situationen med skydden och börjar fundera över om hon trodde att min häst var unghäst för att vi startade avd B? Eller måste man rida på unghästars utrustning bara för man rider B?? Eller är detta nåt nytt på äldre hästar med?? :confused:
Min häst är 10 år.

Från TR
5. Benskydd
5.1 För hästar t.o.m. 7 års ålder gäller följande för bakbensskydd inom hela tävlingsområdet.
• Varje skydd få väga max 200 gram
• Den rundade delen av skyddet måste täcka insidan av kotleden
• Högsta höjd på skyddet är 16 cm
• Lägsta höjd på skyddet är 5 cm.
• Skyddets insida måste vara helt slätt
• Endast oelastisk kardborreknäppning är tillåten och ska knäppas på utsidan.
• Inga andra skydd/ingen annan utrustning kan användas tillsammans med
ovanstående skydd.
5.2 För äldre hästar (fr.o.m. 8 år) gäller följande för bensskydd;
• Den totala vikten för all utrustning på ett hästben (benskydd, strykkappor,
boots, karledsring etc.) är högst 500g. Detta gäller både fram- och bakben.
Hästskon räknas inte med i vikten.

Jag har sådana här skydd
8774992-origpic-cc2673.jpg


Är så sur för att jag inte fråga henne om varför hon la sig i benskydden, så kanske jag hade fått svar. Men det är ju lätt att vara efterklok.. Men skitstressad för att jag håller på missa starten och skitnervös gör ju inte direkt att man tänker bättre..
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med bakskydd på tävling

??? vad är det för regler den funktionären gått efter? nästan "alla" använder ju eskadron skydd och de är godkända för tävling till äldre hästar. att kardborrbandet sticker ut 2cm gör för tusan ingen skillnad!
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

Hade personen en officiell funktion såsom tävlingsledare, överdomare eller liknande? Iannat fall vet jag inte varför h*n gick på dig om utrustningen.

Hur som så går man inte på en ryttare om sådana saker en minut innan start.
Man kontaktar överdomaren så tar det med ryttaren EFTER starten.

Man blir ju lite ställd när någon går på en så där, men du skulle bett henne vänta tills efter din ritt och sen tagit dit överdomaren för en bedömning
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

På hästar över 7 år finns ingen "klädkod" på häst, du får ha vilka benskydd som helst... Som du citerade är det enbart hästar under 8 år som regleras enl TR...

De sk "teknikskydden" får inte användas på unghästar men som sagt Eskadron är en av de få som dessutom är godkända att användas på unghästar !
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

Startar man i avd B så gäller samma regler även om hästen är äldre en 7 år. En överdomare påpekade detta för oss på en tävling för nåt år sen.
Men undra också varför en funtionär kommer fram och tar det med dig. Dom skydden ska ju var godkända även för avd B...
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

Va? Är det verkligen så?? Vart finns det att hitta i TR?

Det står ju endast på unghästar upp tom 7 år att det är dessa regler för skydd. Avd B är ju ingen unghästklass längre!! Så varför skulle jag måsta ha unghästutrustning då? Låter helt sjukt..
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

??? vad är det för regler den funktionären gått efter? nästan "alla" använder ju eskadron skydd och de är godkända för tävling till äldre hästar. att kardborrbandet sticker ut 2cm gör för tusan ingen skillnad!

Ja du... Hon påpekade att min rem var för lång så den gick runt på baksidan av benet och då kunde senorna ta skada :confused: Men hallå!! Skyddet är ju åtdraget framifrån och man kan ju aldrig frånkomma att det ligger material på baksidan av benen. Helt sjuk påpekelse enligt mig. Men vad gör man. Är ju bara att lyda om man vill starta..

Hade personen en officiell funktion såsom tävlingsledare, överdomare eller liknande? Iannat fall vet jag inte varför h*n gick på dig om utrustningen.

Hur som så går man inte på en ryttare om sådana saker en minut innan start.
Man kontaktar överdomaren så tar det med ryttaren EFTER starten.

Man blir ju lite ställd när någon går på en så där, men du skulle bett henne vänta tills efter din ritt och sen tagit dit överdomaren för en bedömning

Har faktiskt ingen aning om vad hon hade för funktion. Jag är så orutinerad så jag håller knappt koll på mig själv på tävling.
Jag blev verkligen jätteställd. Det roliga är att jag startade ju en klass innan denna i Avd A och blev placerad, men då brydde de sig inte om skydden.

På hästar över 7 år finns ingen "klädkod" på häst, du får ha vilka benskydd som helst... Som du citerade är det enbart hästar under 8 år som regleras enl TR...

De sk "teknikskydden" får inte användas på unghästar men som sagt Eskadron är en av de få som dessutom är godkända att användas på unghästar !

Det är så jag också har för mig. Att jag får ha ''vad jag vill'' på benen på äldre hästar. Och jag har ju absolut inget konstigt skydd som man borde reagera på. Vet att flera fick ta av sina hästar bakskydden. Vet dock inte vad de hade för skydd eller hur gamla hästarna var. Och de fick också göra det typ 2 min innan start. Hon stod i collectingring precis vid insläppet och påpekade skydden.
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

Startar man i avd B så gäller samma regler även om hästen är äldre en 7 år. En överdomare påpekade detta för oss på en tävling för nåt år sen.
Men undra också varför en funtionär kommer fram och tar det med dig. Dom skydden ska ju var godkända även för avd B...

Nänä, det gör det inte. Benskyddsreglerna gäller för de unga hästarna, inte vuxna hästar som startar i avdelning B.
Bad du ÖD peka ut var i TR det finns ett moment som stöder dennes påstående?
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

Du kanske har träffat på samma ÖD som mig... Denne påtalade för mig att om man rider i avd B så räknar man sin häst som unghäst oavsett ålder.. Tjena sa jag och ville veta var det står i TR, sen hörde jag inget mer ;)
 
Sv: Problem med bakskydd på tävling

Låter ju jättemärkligt.. :confused: Tråkigt att sånt händer! :crazy: I och för sig har jag väl inget emot att dom kollar utrustningen, men då ska dom banne mig f*n veta vad dom håller på med! :mad: Dom bakskydden du använder är ju godkända, även för unghästar. Riktigt dåligt! Hoppas du kan framföra klagomål såhär i efterhand, det är ju bra för tävlingsarrangören så dom får ha mer koll till nästa gång. Jag skulle klaga direkt!

Nu har du lite mera kött på benen till nästa gång i alla fall, så du kan stå på dig! Man blir ju helt ställd i en sådan situation, precis innan man ska in på banan..
 

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 773
Senast: zanque
·
Hoppning Var och tävlade i helgen och såg unghästar med vad jag skulle kalla teknikskydd, men när det lästes i TR så står det: För alla hästar...
2
Svar
24
· Visningar
4 900
Senast: Equilina
·
Hoppning Jag är inte inne i hoppning, det kan jag erkänna. Men en notis i senaste Ridsport (nr. 12 23 juni 2008) på sidan 5 "Nya bestämmelser...
2
Svar
23
· Visningar
3 255
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 928
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp