Vad är värt att fixa inför försäljning? (lgh)

touche

Trådstartare
Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite kring vad som är värt att fixa innan försäljningen? Vad höjer värdet, vad kostar mer än man får tillbaka osv. Känner att jag har lite dålig koll...

Kök: Totalrenoverat 2010/2011. Kyl/frys från 2015. Inte så mycket att ens fundera på här...
Sovrum: Totalrenoverat 2010/2011. Gamla dörrar till garderoberna (a la vrid om en nyckel...). Tror det blir svårt (och dyrt!) att fixa skjutdörrar, men kan man piffa dem på något annat sätt tro?
Badrum: Delvis renoverat 2010/2011. Nytt golv med golvvärme, skjutdörrar till dusch, bra dusch... Finns en spricka i tvättmaskinen, värt att köpa en ny? Den fungerar som den ska men den kanske räknas som gammal vid försäljning? Kostnad ca 5000 kr.
Hall: Totalrenoverat 2010/2011. Inga klinker i hallen vilket jag funderat på, värt att fixa? Några fukt"märken" finns (klickgolv som inte tål fukt så bra). Samma här med garderoberna, vrid-om-lås för att öppna.
Vardagsrum: Delvis ommålat, värt att måla om resten i ny, vit färg? Spacklat igen några hål i taket. Finns ett enda eluttag i taket som är placerat vid matbord, värt att dra en extra som kan vara ovanför soffdelen?
Balkong: Ganska liten, ligger en trätrall där nu som har sett bättre dagar. Värt att fixa?

I övrigt ska jag ta hit en elektriker som får se över eluttag osv. har lite problem i dagsläget med att strömmen går lätt. Hit me med idéer!! Vad tycker ni är skönt att slippa fixa vid inflytt? Vad gör ni/köper helst själva? Vill liksom inte lägga ner en massa pengar som jag inte får igen vid försäljning...

Edit: Ungefär sådana här är det till varje garderob...
dsc_0007liten_5121577be087c3114d7bb88b.jpg
 
Senast ändrad:
Sådana garderober tycker jag själv är supercharmiga och ger själ, byt inte ut dem! Dra el och måla vardagsrum. Fixa golvet i hallen på billigast sätt. Ny trätrall och inred balkongen på ett mysigt sätt. Ny tvättmaskin ger förstås också mervärde
 
Rent allmänt, plocka undan saker, framförallt personliga saker.
Plocka undan mer än du tror är nödvändigt.
Ta bort alla tidningar och sånt.
Spara några tidningar om ni vill skapa någon slags stämningsförstärkare med dom, annars ta bort allt sånt.
Köparna ska kunna tänka sig själva i bostaden och det blir svårare med en massa familjefoton och liknande.
Ta bort allt som är för personligt.
Plocka även bort cd och dvd (om någon nu har sånt fortfarande).
Fixa till eventuell sladdar och kopplingar om det ser ut som ormbon.
Sånt gör att helhetsintrycket blir sämre. Gör så att allt sånt blir "osynligt".

Städa, putsa fönster, se till att det är ordning i garderoberna och köksskåpen (ja, folk kommer kolla där).
För mycket grejer ser trångt ut så ta bort kläder/grejer så det ser luftigare ut.
Bädda sängen fint, gärna med snyggt överkast, snygga kuddar och ett madrassöverdrag så man inte ser själva madrassen.

Garderoberna i sovrummet eller hallen hade inte jag brytt mig om.
De är fina som de är.

Vardagsrummet hade jag fräschar upp med färg och målat de som är spacklat (slipat först).
Angående ljuskällor i vardagsrummet hade jag satsat på flera olika ljuskällor, golvlampor, bordslampor, förnsterlampor etc.
Det optimala är dimbara spotlights också, men det är kanske svårt att ordna.

Balkongen hade jag fixat till med nytt golv och fina krukor/lådor med blommor och trivsamma möbler anpassade till balkongens storlek.

Golvet i hallen, svårt att säga. Det bästa är ju om inte fuktmärken syns, men frågan är om det är värt att lägga pengar på.

Tvättmaskinen hade inte jag brytt mig om.

I övrigt, lite fräscha växter. Kanske en eller två vaser med blommor.
Skippa citronerna, bollarna, nybakade bullar, värmeljusen och allt annat som vi sett i annonser förut. Personligen tycker jag sån styling är sjukt avtändande.
 
Jag tycker inte du ska dra fram nya takuttag, du vet ju inte hur nästa boende kommer möblera.

Måla taket där du spacklat (och slipat) och bättra ev på färgen på t.ex. dörrsocklat om det är slitet någonstans. Mer tror jag inte är värt att göra.

I övrigt håller jag med om @Vallmo om att plocka undan, ordna upp och städa väl (håller ej med om spottarna, jag föredrar traditionella lampor).
 
(håller ej med om spottarna, jag föredrar traditionella lampor).

Dito!
Jag är helt övertygad om att alla dessa spottar överallt kommer bli 2010-talets pizzavalv. Där vi om några årtionden undrar vad vi pysslade med egentligen :p

Framför allt att sätta i äldre hus och lägenheter. Folk väljer ju till och med att sänka takhöjden (!) för att fylla hela gamla tak med spottar :nailbiting:

Men å andra sidan verkar jag ju uppenbarligen vara i minoritet så det kanske är ett bra säljknep :D
 
Dito!
Jag är helt övertygad om att alla dessa spottar överallt kommer bli 2010-talets pizzavalv. Där vi om några årtionden undrar vad vi pysslade med egentligen :p

Framför allt att sätta i äldre hus och lägenheter. Folk väljer ju till och med att sänka takhöjden (!) för att fylla hela gamla tak med spottar :nailbiting:

Men å andra sidan verkar jag ju uppenbarligen vara i minoritet så det kanske är ett bra säljknep :D
Det går att sätta spottar på skenor, så man inte behöver sänka taket.
Och angående det, folk gillar att ha allmänbelysning men den måste vara dimbara.
Tvärtemot vad du säger tror jag spottar och led kommer komma in ännu mer i inredning. Har inte sagt det är min smak, utan vad jag tror andra tittar på.
 
Det går att sätta spottar på skenor, så man inte behöver sänka taket.
Och angående det, folk gillar att ha allmänbelysning men den måste vara dimbara.
Tvärtemot vad du säger tror jag spottar och led kommer komma in ännu mer i inredning. Har inte sagt det är min smak, utan vad jag tror andra tittar på.

Nej det är klart man inte måste. Men det har inte varit ovanligt när vi har varit på visningar att det sitter spottar i hela taken i de flesta rum. Jag påstod heller inte att det inte var vad folk ville ha. Jag spann bara vidare på påståendet om att föredra vanliga lampor framför spotlights.

Jag tror också att led är framtiden. Men det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att ha sextiofjorton spotlights i varje rum. (Nej det menar jag inte att du har sagt, men det är vad jag tycker att trenden är).
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tack för alla tips! Om spotlights i sänkt tak är fruktansvärt har vi ett problem - det har vi i hall, kök, sovrum och badrum... Den är i alla fall dimbar :laugh: I köket finns även uttag för vanlig taklampa i alla fall :angel: Jag älskar spotlights, men det är klart att det inte går hem hos alla..
 
Det går att sätta spottar på skenor, så man inte behöver sänka taket.
Och angående det, folk gillar att ha allmänbelysning men den måste vara dimbara.
Tvärtemot vad du säger tror jag spottar och led kommer komma in ännu mer i inredning. Har inte sagt det är min smak, utan vad jag tror andra tittar på.
Det finns dimbara led-lampor med E27-sockel så det behövs inte spottar för att kunna dimma, ej heller för att få bra allmänbelysning.

För mig är fina lampor en del av inredningen. Infällda spottar är inte min grej alls, för avskalat och opersonligt och styrt. Med undantag för badrum, där det finns begränsat med val eftersom man måste ha rätt IP-klass. Där har jag gärna dimbara spottar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det finns dimbara led-lampor med E27-sockel så det behövs inte spottar för att kunna dimma, ej heller för att få bra allmänbelysning.

För mig är fina lampor en del av inredningen. Infällda spottar är inte min grej alls, för avskalat och opersonligt och styrt. Med undantag för badrum, där det finns begränsat med val eftersom man måste ha rätt IP-klass. Där har jag gärna dimbara spottar.
Jag kombinerar spotlights med flera övriga lampor.
Har mycket belysning i hela huset och från flera olika källor. Bara spottar tycker jag också är skitfult.
Har till exempel fönsterlampor, golvlampor, bordslampor, sänglampor mm, taklampor, ledlampor mm. Varje rum har minst fem olika ljuskällor, förutom badrummen som har två.
Vet inte om det är mer än folk brukar ha, men vi har en del mörka möbler och tapeter och då behövs det flera ljuskällor.
 
Jag håller på att kolla på lägenhetsannonser just nu, och jag är en sådan som inte vill att för mycket ska vara nygjort. Jag kommer att vilja måla och fixa efter eget huvud och om t ex ett kök är nyrenoverat i en stil som jag ogillar kan jag välja bort den lägenheten eftersom jag vill ha det på mitt sätt och då är det dålig ekonomi att först betala extra för det nyrenoverade och sedan för att göra om efter mitt eget huvud.

Det som jag vill ska fungera när jag flyttar in är golv som fungerar, men då tänker jag inte klinker i hallen för det är något som inte alla gillar, utan mer sådant som slipad och lackad parkett. Elen känns också viktig.

När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet var urtaget i vardagsrumstaket igenproppad, något som irriterade mig eftersom jag fick betala föreningens vaktmästare att öppna den. Jag är en sådan som älskar ljus och vill ha starka taklampor i varje rum. En annan sak som irriterade mig och som har försvårat för mig är att internetjacket sitter ovanför ytterdörren så det har blivit ett jäkla omdragande av sladdar. Om du ändå ska anlita en elektriker är det sådant denne kan fixa.

Tvättmaskinen skulle jag inte bry mig om, det finns de som vill ha nya maskiner och tycker det är äckligt att ta över andras.
 
Jag håller på att kolla på lägenhetsannonser just nu, och jag är en sådan som inte vill att för mycket ska vara nygjort. Jag kommer att vilja måla och fixa efter eget huvud och om t ex ett kök är nyrenoverat i en stil som jag ogillar kan jag välja bort den lägenheten eftersom jag vill ha det på mitt sätt och då är det dålig ekonomi att först betala extra för det nyrenoverade och sedan för att göra om efter mitt eget huvud.

Det som jag vill ska fungera när jag flyttar in är golv som fungerar, men då tänker jag inte klinker i hallen för det är något som inte alla gillar, utan mer sådant som slipad och lackad parkett. Elen känns också viktig.

När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet var urtaget i vardagsrumstaket igenproppad, något som irriterade mig eftersom jag fick betala föreningens vaktmästare att öppna den. Jag är en sådan som älskar ljus och vill ha starka taklampor i varje rum. En annan sak som irriterade mig och som har försvårat för mig är att internetjacket sitter ovanför ytterdörren så det har blivit ett jäkla omdragande av sladdar. Om du ändå ska anlita en elektriker är det sådant denne kan fixa.

Tvättmaskinen skulle jag inte bry mig om, det finns de som vill ha nya maskiner och tycker det är äckligt att ta över andras.

Tack för tips! Är så länge sedan jag själv kollade och nu har vi köpt nyproduktion, så då har jag inte fått "träna ögat"... Ja bredbandsuttaget sitter högt upp hos oss, bra tips! Sen ska vi nog dra el till hallen, finns inget uttag där(!). Golvet vet jag inte riktigt, det är något klickgolv som vi nog inte kan behandla. Tycker ändå att det är i helt ok skick. Byta golv känns som en onödig kostnad?
 
Dito!
Jag är helt övertygad om att alla dessa spottar överallt kommer bli 2010-talets pizzavalv. Där vi om några årtionden undrar vad vi pysslade med egentligen :p

Framför allt att sätta i äldre hus och lägenheter. Folk väljer ju till och med att sänka takhöjden (!) för att fylla hela gamla tak med spottar :nailbiting:

Men å andra sidan verkar jag ju uppenbarligen vara i minoritet så det kanske är ett bra säljknep :D

Är du i minoritet nu är min gissning att du inom kort kommer att tillhöra majoriteten! ;)
 
Ni menar att det finns folk som på allvar sätter in massor av spottar nu 2017 :confused:;), det var ju typ 10 år sedan det var hett
 
Nu vet jag inte var lägenheten ligger men jag hade helt klart lagt pengarna på styling istället! Är helt galet hur många människor som totalt ser förbi en lägenhets egentliga utseende för att det finns utslängda filtar, fårskinn, strategiskt placerade växter och designmöbler ;)
En stylad tvåa i närheten av mig gick för närmare 100.000/kvadratmeter trots att den i grunden var i samma skick som en annan de fick betydligt mindre för.
 
Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite kring vad som är värt att fixa innan försäljningen? Vad höjer värdet, vad kostar mer än man får tillbaka osv. Känner att jag har lite dålig koll...

Kök: Totalrenoverat 2010/2011. Kyl/frys från 2015. Inte så mycket att ens fundera på här...
Sovrum: Totalrenoverat 2010/2011. Gamla dörrar till garderoberna (a la vrid om en nyckel...). Tror det blir svårt (och dyrt!) att fixa skjutdörrar, men kan man piffa dem på något annat sätt tro?
Badrum: Delvis renoverat 2010/2011. Nytt golv med golvvärme, skjutdörrar till dusch, bra dusch... Finns en spricka i tvättmaskinen, värt att köpa en ny? Den fungerar som den ska men den kanske räknas som gammal vid försäljning? Kostnad ca 5000 kr.
Hall: Totalrenoverat 2010/2011. Inga klinker i hallen vilket jag funderat på, värt att fixa? Några fukt"märken" finns (klickgolv som inte tål fukt så bra). Samma här med garderoberna, vrid-om-lås för att öppna.
Vardagsrum: Delvis ommålat, värt att måla om resten i ny, vit färg? Spacklat igen några hål i taket. Finns ett enda eluttag i taket som är placerat vid matbord, värt att dra en extra som kan vara ovanför soffdelen?
Balkong: Ganska liten, ligger en trätrall där nu som har sett bättre dagar. Värt att fixa?

I övrigt ska jag ta hit en elektriker som får se över eluttag osv. har lite problem i dagsläget med att strömmen går lätt. Hit me med idéer!! Vad tycker ni är skönt att slippa fixa vid inflytt? Vad gör ni/köper helst själva? Vill liksom inte lägga ner en massa pengar som jag inte får igen vid försäljning...

Edit: Ungefär sådana här är det till varje garderob...
dsc_0007liten_5121577be087c3114d7bb88b.jpg
Byt inte ut garderobsdörrarna, de där gamla är charmiga! Ikea kan alla köpa, original är mer eftertraktade!
Måla vardagsrummet - absolut! Men strunta i att dra el till taket över soffan, vem vet hur nästa ägare vill möblera, kanske inte ens vill ha taklampa där...
Tvättmaskin - svårt det där, men det faller nog inte på den om någon köper eller inte
Golvet i hallen som är skadat tycker jag du kan fixa, det gör mycket för första intrycket! Klinker är kanske väl dyrt men några kvadratmeter billigt laminatgolv så det är helt i alla fall!
Balkonggolvet kanske går olja in?
I övrigt, se till att detaljer är i ordning tex alla lister på plats, inte kladd på eluttag, sladdar osv efter målning, rent och fräscht på visningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp