Vad anser du är bäst?

Golden_Heart

Trådstartare
Första gångerna du har barnvakt när skrutten blivit runt 1½ år och är mer medveten om saker och ting samt inte börjat på dagis än.
Hemma eller direkt borta?
Kort eller långt avsked? Typ att barnvakten tillbringar lite tid innan du och din partner ska iväg på tex bio?
Säg att barnvaktern/fastern inte träffar skrutten varje vecka utan ibland, vilket är då bäst för att skrutten ska känna sig trygg.
Säg att när skrutten var yngre så har någon passat den lite typ ett par timmar när du har varit istallet eller liknande. Gått med den i vagnen osv, men då har den inte varit lika medveten om att mamman varit borta.
Tacksam för svar.:bow:

Sv: Vad anser du är bäst?

När farmor som bor 1 km bort är barnvakt brukar hon vara hos oss för här finns ju allt!

Rasmus bodde 2 veckor hos mormor och morfar när han var 1½ år, han träffar dom inte så ofta men vet vilka dom är. Det har alltid varit korta avsked men så har han alltid vart.

Tack för ditt svar! Att jag frågar gällande kort eller långt avsked. Är just att det brukar ta tid för skrutten att slappna av och tänkte att det kunde vara bättre med lite längre avsked första gångerna samt hemma också. Barnvakterna är skruttens fastrar och ifrågasätter att vara hemma hos skrutten istället för någon annanstans.

När mormor är barnvakt så brukar hon komma en stund innan så dottern hinner "vänja" sig lite vid henne, de ses oftast 1-2 gånger per månad. Gäller det farmor som ska komma kan man mötas i dörren för de har en helt annan relation och ses 1-2 gånger i veckan. Så hos oss spelar det roll vem som kommer.

Tusen tack för ditt svar! Hur får man släktingarna att fatta skillnaden? När de anser att skrutten ska snart börja på dagis och där blir det korta avsked, så då kan de lika gärna börja nu med korta avsked även när det gäller alla släktingar och sova över osv.

När började era skruttar sova över för första gången borta?

Man säger helt enkelt till släktingarna att så här vill vi ha det! Ni känner ert barn bäst, och ni är föräldrar - ni bestämmer!

Lycka till!

Daniel har haft barnvakt en gång fram till han fyllde två år, och det var när Ludvig skulle komma till världen, han var 15 månader då. Vi hade förberett honom ordentligt, pratat om att mamma och pappa skulle åka bort en stund för att hämta bebisen som bott i mammas mage. Min syster som skulle vara barnvakt tillsammans med sin sambo hade varit hos oss ganska ofta precis innan, så D kände dem väl, och vi försökte prata om/med dem varje dag.

Dagen då vi skulle in till BB kom de hem till oss, vi kramade och pussade D och så åkte vi i stort sett på en gång. det gick superbra, Han stod i fönstret och vinkade när vi åkte och var inte ledsen någon gång.

Att det gick så bra tror jag beror på att vi var supernoga att förbereda honom, prata med honom om vad som skulle hända, att de var hemma hos oss och att han kände dem väl.

I somras, samma dag som han fyllde 2, var han hos sina farföräldrar några timmar utan oss med. Vi var inne i Uppsala och det tar bara 20 minuter hem utifall att vi behövdes. D avgudar sina farföräldrar så han trivdes som fisken i vattnet :laugh: och frågade inte ens efter oss!
Efter det har han varit själv där ett par gånger till, med pappa några minuter bort bara, och varje gång blir han nästan arg när vi kommer tillbaka :D. Han får göra lite som han vill där, och är väldigt påpassad av dem, de har bara våra två barn i släkten!

I höstas, han var nog 26 månader ca, sov han över första gången, hos farmor och farfar. Vi hade frågat honom om han ville och det ville han. Han hade med sig nappen, sina mjukdjur och sin vällingflaska, pappa fick för säkerhets skull sova i samma hus fast i annat rum. Utifallatt liksom ...

Det hela avlöpte så bra som man kan önska, D styrde upp hela kvällen så han fick som han ville, somnade mellan farmor och farfar med sina djur i ett fast grepp, och sov gott hela natten. Han frågade efter pappa en gång i sömnen men sov vidare och var inte ledsen, duktiga killen! Nästa gång vi är där ska han sova över igen säger han, utan pappa :D

Vi är av den åsikten (rörande överens ) att våra barn ska få ta allt som händer dem i sin egen takt, vilket betyder att de styr över när det är dags att ha barnvakt, hur lång tid det tar att lämna, och var de ska vara. Ingen annan har med det att göra, vill de vara barnvakt till våra barn är det på våra villkor!
Betyder det att det tar 2 timmar innan vi kan lämna dem så är det så det är, betyder det att vi måste vara i Örebro så är det så det är med, och betyder det att vi inte kan göra saker tillsammans utan barnen så får det vara så med. Åren då barnen är små är så korta, och det är ju nu man ger dem tryggheten för resten av livet så det är det värt!

Min dotter är tre och vi hade barnvakt på kvällen första gången när hon var 14 månader (läggning, vi var hemma redan 19:30 - föräldramöte på dagis). Andra gången var för drygt en månad sedan och då var det till 24.

Båda gångerna var med min mamma som tillbringar ca 4-8 timmar/veckan med min dotter. När hon var drygt 1 så såg vi till att hon tillbringade extra mycket tid den veckan barnvaktningen skulle ske, samt hon var här hemma flera timmar i förväg och umgicks före vi skulle gå (för det är självklart mycket tryggare för barnet att vara i sin hemmiljö).

Barnvaktning dagtid en eller några timmar har vi haft av båda våra respektive föräldrar sedan dottern klarat sig utan att ammas (= från ca 7-8 månader).

Jag tycker inte du ska gå med på fastrarnas upplägg om det inte känns bra(samtidigt får du vara beredd på att de kanske inte längre ställer upp som barnvakt?).

Jag har alltid kört med "långa" avsked (= i princip gett det den tid som behövts) - även på dagis. Förstår inte varför det måste vara korta avsked på dagis? Vet att många fröknar (de flesta?) tycker man ska göra avskedet kort, men om det känns fel så varför ska jag göra som DE säger? För oss har det fungerat att jag följde med barnet in på dagis och var med de första 10 minuterna tills hon funnit sig tillrätta och då lämnat (allt som oftast utan tårar).

Lycka till!

10 minuter tycker inte jag är något snabbt avsked :D Bara man är aktiv. Passiva föräldrar som velar och tvekar i alla oändlighet gör det hela värre med sin osäkerhet. De signalerar att något är fel och gör barnen osäkra. För de är det nog bättre att gå direkt.

Min dotter har aldrig sovit borta utan mormor som haft henne över natten har sovit hos oss. Då sov vi borta den natten pga besök i annan stad.

När vi behöver barnvakt så säger vi när de ska komma och att vi sedan åker en stund senare så vet de. Ingen av dem som vart barnvakt har sagt något för vi har vart tydliga från början att så här vill vi ha det och det funkar bäst för dottern.

Hemmavid
Gärna att ni får umgås lite ihop med barnvakten så att barnet känner sig tryggt. Sedan ett kort avsked med kram och puss och glada miner.

Första gångerna du har barnvakt när skrutten blivit runt 1½ år och är mer medveten om saker och ting samt inte börjat på dagis än.
Hemma eller direkt borta?
Kort eller långt avsked? Typ att barnvakten tillbringar lite tid innan du och din partner ska iväg på tex bio?
Säg att barnvaktern/fastern inte träffar skrutten varje vecka utan ibland, vilket är då bäst för att skrutten ska känna sig trygg.
Säg att när skrutten var yngre så har någon passat den lite typ ett par timmar när du har varit istallet eller liknande. Gått med den i vagnen osv, men då har den inte varit lika medveten om att mamman varit borta.
Tacksam för svar.:bow:

Senast ändrad:

Korta avsked tycker jag är bäst, barnvakten kommer innan, alla umgås. En 1½ åring förstår mer än man tror så berätta redan några dagar innan om vad som ska hända och prata om det.

När det är dags att åka, då är det hej då, puss och kram och så går man. Blir barnet ledsen är det barnvakten som tröstar och berättar att mamma och pappa kommer hem dom ska bara gå på bio. Ställer sig i fönstret och vinkar. Tröstar och kan fråga barnet om den vill se på någon film, rita eller nått.

Rasmus sov borta första gången när han var 1½ år. Gick helt problemfritt (farmor) var nog jobbigare för mig ;) Men han följde sina rutiner som vanligt. vi skrev en lista med klockslag och hur mkt välling han brukar äta och sånt. Han åt som en häst på kvällen, sov som en gris hela natten, farmor satt vaken i 3 timmar innan han behagade sig att vakna och ville inte alls åka hem sen.

Med barnvakten gick bra. Mkt tjafs innan för inget. Tack alla för era åsikter och erat stöd! Fastrarna är yngre och har inga barn själva än, kanske när de själva får barn att de ändrar sig. Vem vet? Jag hade många idéer innan skrutten kom och nu har mkt förändrats med tiden. Visst vissa saker tänker jag ändå hålla fast vid, men vissa saker får komma med tiden osv.

Korta avsked tycker jag är bäst, barnvakten kommer innan, alla umgås. En 1½ åring förstår mer än man tror så berätta redan några dagar innan om vad som ska hända och prata om det.

När det är dags att åka, då är det hej då, puss och kram och så går man. Blir barnet ledsen är det barnvakten som tröstar och berättar att mamma och pappa kommer hem dom ska bara gå på bio. Ställer sig i fönstret och vinkar. Tröstar och kan fråga barnet om den vill se på någon film, rita eller nått.

Det här tycker jag är ett bra sätt att göra det på. Har ju inga barn själv, men däremot varit barnvakten många gånger.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 814
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 836
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 229
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?