Vad anser ni om apple mouth?? för o nackdelar??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 669
Sv: Vad anser ni om apple mouth?? för o nackdelar??

Min islänning är väldigt förtjust i äppelbettet men tyvärr tuggar han totalt sönder dem väldigt snabbt, har nu ett vanligt tränsbett i mässing som oxå fungerar bra.

Gummibett tror jag inte alls på, det blir lite hud mot hud känsla och borde snarare göra skada än nytta i hästens mun.

Personligen föredrar jag ett vanligt "snällt" bett.

Mvh Linda

Min kompis har ett 2 delat apple mouth (hööks)till sitt gamla fjordsto. Det är förvrigt en häst med v'äldigt känslig hud o sist hon hade tandproblem o lite sår i munnen så sa veterinären att apple moth bettet kunde hon fortsätta med. Veterinären tyckte att apple moth o vanliga gummibett va bra för känsliga hästar om man ej ska rida bettlöst..

De är alltid så galet tjocka, oftast kan hästen bara precis stänga munnen om det. Annars har jag ingen vidare koll på dem.

Det beror ju helt och hållet på vilken typ av munproblem hästen har som avgör vilket bett man ska använda.
Min häst tex har som olat att dra upp tungan så bettet hamnar på lanerna. Han reds innan jag köpte honom för tre år sedan på gummibett/apple mouthbett och det hade legat på lanerna o tryckt så han fick "brännskador" vilket ledde till tanbensinflammation som i sin tur kan leda till röta=inga goda prognoser.
Han går idag varierat på hackamore, metallbett. Men som tandläkaren säger (är där på återkoll varje år) detta är kroniskt. Huden kommer aldrig bli lika hård o motståndskraftig igen pga dessa "sår".

Så tänk efter en gång för mycket innan ni sätter ett sånt bett i munnen..det kan förstöra hästen för livet.

Min häst tuggade så mkt på det så det blev skåror i plasten och det blev vasst tillslut...slängde skräpet :mad:

jag har ett sådant (pessoa med 2 ringar) te min ena häst och han älskar det. Tuggar inte alls hur mkt som helst utan bara ngn gång ibland. Jag har haft det typ 1 månad max. Hade ett vanligt pessoa metall som han inte gillade lika mkt. (även om det gick ok)
dock så använder jag bara detta i hoppning, han går alltid på vanligt 3 delat metall annars. så som variationsbett så har det iaf funkat fint! testade det på min andra kuse en gång och det va bra där med.

har en tredelat till min ungsto o den gilladr hon bättre än metallbiten.. går o suger på ap. bettet låter jättegulligt men man får fila ner då o då då det kan bli vassa kanter

svea08_ skrev:
mm fast jag tycker nästan de känns som bettet snarare sitter för långt ner än upp.. sen har vi redan minskat en strl på bettet, innan har han gått med jättestora bett som nästan hängt i munnen :crazy:

men om d hängde i munnen förut så e nog en storlek för lite att minska på!

jag har ett rakt apple moth bett och är jätte nöjd.
Ett bra bett som gör iallafall min häst nöjd och hon gör jätte bra på det,:d
Min häst har väldingt känslig mun och med detta bettet tar hon ett bra stöd på.

Min häst går super bra på det! Men han är väldigt känslig i munnen o så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 993
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
532
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 482
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025