Vad anser ni om H**ks hasskydd?!?

MalinM

Trådstartare
Min häst har lyckats fastna i eltråden och har ett fult sår som inte vill läka riktigt... Efter 14 dagar i boxen håller han på att krypa ur sitt eget skinn så omläggningarna blir bara mindre och mindre roliga.. Nu har det dessutom börjat bildas en del svallkött i såret som jag ska behandla med lotagen 2ggr/dag.. Inte så lätt att få hästen att accepetera detta dock:angel: Det spritter alldeles för mycket i de små fullblodsbenen:cool:

Idag slog det mig att det kanske skulle funka med hassydd:idea: Bomull och kompress över såret och sen skydden så blir ju allt så mycket lättare!! H**ks har ju hasskydd för 185:- och det hade ju verkligen varit super om dessa fungerar..

Så ni som har dessa vad tycker ni om dem?

Sv: Vad anser ni om H**ks hasskydd?!?

Hasskydd i allmänhet har väl en tendens att glida ner lite, brukar vara bra om man lindar. Det håller upp lite.

Låter väl som att det kan vara en bra idé med att använda sig av ett haskydd, men det beror kanske lite på såret. Så det inte ligger och klämmer.

Jag hade dessa förut på min fjording i boxen då han fick liggsår oavsett underlag och mängd, satt bra tyckte jag, såren försvann, även om stallägaren ibland upptäckte att de halkat ner under natten. Dock kan det ha att göra med att det är lite svårt att hitta en bra storlek till ett fjording-ben ;)

Idag har jag bytt stall och hästen får inte längre liggsår, trots att han nu står i spilta, så nu använder jag skydden i transporten eftersom jag har korta transportskydd, funkar perfekt :D

Kvalitén är väl som vanligt, det ena har spruckit lite i en söm men funkar nästan bättre då. Även detta kan juh så klart bero på korta och tjocka ben ;)

Det lät ju bra:D Jag ska bara ha dom en kort period endå ju så kvaliten bryr jag mig inte så mycket om, det viktiga är att don sitter på plats!

Prova annars med "damasker". Sånna som är som lindor fast skydd.
Du förstår vad jag menar ? Jacson har ett par sådana som inte är så farligt dyra + att det är ludd på insidan av skydden. :)

mina gick sönder i sömmarna nästan med en gång. och det blir svettigt och varmt under dom då dom inte andas. men dom satt uppe och såren försvann. är lite kluven till dom

Då så ;) jag kom på nu att jag använde dom oxå på sår från början juh, då hade jag en steril kompress underst, och en klisterlinda som höll det på plats och till sist hasskydden, funkade alldeles utmärkt :D

Dom fungerar alldeles utmärkt:D

Här är det räääääliga såret!
283802_2268029465374_1387702995_2730804_7253936_n.jpg

Och så här bra blev det med hasskyddet;)
282493_2278889536869_1387702995_2743728_5641395_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att... 2
Svar
28
· Visningar
18 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka