Vad anser ni om uteritt?

Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?

Uteritt för mig är allt som inte är ridning på ridbana/ridhus.
Att rida ett dressyrpass/liknande på ett fält ser jag inte heller som uteritt.

När jag var 17 så provred jag en medryttarhäst (som jag sen fortsatte vara medryttare på) som jag dels aldrig hade ridit förut, och det var ett helt nytt område för mig. Hästen i fråga var nyligen inriden och kunde i princip gas och broms och svänga. Idag hade jag nog tänkt om lite där, eller iallafall krävt att få sällskap med ut.
 
Uteritt är typ i skog och mark. Dressyr på fält är mer dressyr ute, tror jag. Inte ren uteritt iaf.

Jag rider ofta ut på hästar jag inte känner, men oftast i mitt hemmastall så jag har viss koll. Har inte riktigt tänkt på tanken att rida ut själv på okänd häst, men jag vet att iaf min häst är betydligt tryggare att rida ut på än harva runt på banan. Sen är det ju rätt trevligt att ha sällskap när man rider ut. Jag är nog lite galen, men rida ut i skogen känner jag mig tryggare med oavsett häst. Fast jag rider så sällan på banan så det kan ju beror på det :-)

Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?
 
För mig är oxå uteritt i skog och mark. På ett fält så rider man utomhus och inget mer.
 
Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Om man rider ungefär som man hade gjort på en ridbana, men på ett fält invid stallet, skulle jag inte kalla det uteritt. Gör man samma sak på ett fält en bra bit bort så vore det (del av) uteritt. Helt subjektivt tolkat. :)
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.
Nej.
Framför allt skulle jag inte rida ut ensam på en häst jag inte känner.
På en häst jag känner, som min egen, har jag inga problem att rida ut i ett område jag inte känner till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 385
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp