Vad anser ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur skulle ni resonera kring detta? :confused:
I helgen ska vi flytta vårat bohag till vårt nya hus. Lillfröken har varit mkt senaste tiden hos sin farmor under dagarna senaste veckan, för vi har målat några väggar. För henne är det bra att hon och hennes farmor har fått en lite bättre kontakt. Nu har vi fått på förslag att lillfröken ska sova hos sin farmor mellan lördag till söndag så att vi kan flytta långt in på natten. Varför det blev all flytt denna helg, är för att det var den enda helgen vi kunde få hjälp av familjen på båda sidorna. Det har gått bra om dagarna och just dessa dagar som vi varit borta ifrån henne så många timmar (12-13) så har hon sovit hos oss på natten, då hon behöver oss oerhört. Hon brukar som många annars sova i sin växa-säng i sitt rum.
Jag vet att min svärmor vill vara snäll som erbjuder sig, men jag är tveksam. Blir detta för stor omvälvning för denna lilla tös? Vi vill ju att hon ska börja sova i sitt fina stora rum i huset, men sover hon borta är risken att då vill hon sova hos oss och kommer att sova oroligt också under natten. Flytten ska fortsätta på söndagen också. En av hennes kusiner som är större skulle hjälpa lillfrökens farmor (dess mormor) att passa/ leka med henne, farmodern har problem med vikt och knäna och kan inte knata efter tex när fröken vill springa i trappen osv.

Sv: Vad anser ni?

Jag tycker det later jättebra att hon sover hos sin farmor, skönt för er att kunna flytta och fixa i lugn och ro och även bättre för dottern att slippa allt stök som blir vid en flytt.

Om det är möjligt så kan ni kanske också sova hos farmor. Det skulle nog vara bra om hon vaknar mitt i natten. Troligen känns farmors bostad mer hemma än ert nya hus. Många barn vill "hem" när familjen nyligen flyttat.

Hade det varit min mamma dvs frökens mormor hade jag lämnat henne utan problem. För de har verkligen roligt tillsammans. Vi har redan flyttat över lite av frökens saker till nya huset och då var hon med och hon älskar huset redan lika mycket som vi. Hon skulle visserligen sova på en säng med lite höga kanter, men den här lilla klätterapan. Hon har varit otroligt mammig den här sommaren. Det var bara hon som red när vi var hos hennes morfar i tre veckor för hon ville inte. Första dagarna gick bra hos farmor men senaste gångerna har hon gråtit otroligt mkt när vi skulle gå. Hon har aldrig haft sådana tendenser tidigare, ens vid dagis-lämning. När vi har tex hämtat henne då har hon visat tydligt sista dagarna att hon vill verkligen inte vara kvar hos farmor. Visst kusinen ska vara där, men kusinen vill också vara i fred och då är fröken ensam med farmor som inte alls är så roligt! Visst en fördel skulle vara med det hela, att om hon skulle ha en jobbig natt så skulle de kanske hålla snattran sedan med sina "goda råd"

Lyssna till din egen magkänsla, vad som känns rätt att göra. Jag tror inte att någon annan kan veta så här på ett forum vad som skulle bli bäst för er dotter. Det måste ju ni som känner henne bäst avgöra. Lycka till med flytten!

Ni måste ju känna själva vad som blir bäst. Jag vet inte hur gammal dottern är men pratar hon så går det ju att fråga vad hon vill.

Jag förstår dock inte problemet med att ni inte skulle kunna flytta till långt in på natten för att hon är där? Sålänge en förälder befinner sig i huset är det väl inte ett problem att hon ligger och sover? Är det så att ni fortfarande kör fram och tillbaka med grejer blir det förstås ett större problem men då kanske farmor kan sova hos er istället!

Jag skrev i inledningstexten att lilltösen är 2 år. Hon vet inte än vad det innebär att sova över för det har hon aldrig gjort på det sättet. Hos mormor har hon sovit när vi har varit på besök men hon har aldrig varit själv över natten hos sin farmor. Det är först nu vi fått lite stöd inför flytten tidigare har de förväntat sig att vi ska titta förbi eller när det varit fest som hon träffat dem.
Tex med sin mormor som ska hjälpa oss bära, är lilltösen annorlunda. Hon springer fram och kramar. Men min mamma dvs mormodern busar och tar sig tid ordentligt också för henne. De har en helt annan kontakt och lilltösen frågar efter henne ofta.

Senast ändrad:

Det later som du inte vill lämna henne över natten, sa varför fragar du egentligen här när du vet vad du vill?

Men att ha barnpassning när man flyttar är guld värt, vi har precis flyttat med en 1,5 aring och det har varit ganska jobbigt. Men om farmorn passar henne pa dagarna och fram till läggdags sa hinner ni ju med mkt under den tiden. Sen kan ni ju göra saker som inte later sa mkt efter hon somnat.

Nyfiken på andras erfarenheter och om det är jag kanske som mest är nojig. Jo vi är oerhört tacksamma att farmodern ställer upp nu.
Vilken ålder hade era skruttar när de sov borta första gången utan någon förälder?

Jag har aldrig ens sett ett problem med att barnen skulle sova över. Så för mig är det en icke-fråga.
Men tiderna tycks förändrade. Eller så är barnen väldigt annorlunda mot vad mina barn var.
Alla mina tre var vana översovare vid den åldern. Hos farmor eller mormor. Eller hos andra välkända.

Och mina flickor var 3 månader första gången de sov borta utan en förälder, sonen minns jag inte, men det var nog i samma ålder.

Oftast är det ju lättare att lämna till sin egen mamma, det är ju naturligt :) Vad tycker lillans pappa?

Min dotter sov hos farmor första gången när hon var runt året. Inga som helst problem. Första gången var iofs hemma hos oss och vi sov borta. Men sedan har hon sovit där också. Jag tyckte det var skitjobbigt första gångerna, men det har gått som en dans. Hon sover lite mindre (=somnar senare för att hon vill leka) men vad gör det?

Hos min mamma har hon sovit en gång tror jag, men det gick bra också.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 087
Senast: Amha
·
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 571
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd
  • Slår med huvud i ena varvet
Tillbaka